Knasig koppling, KTM EXC 125

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Har uppstått ett problem med min ktm, eller.. det har funnits typ till o från. har inte haft hojen så länge.

tidigare ägaren påstod att kopplingen hade gått 4h..

självklart har jag bytt olja flera gånger om, ingen större skillnad.

men när jag håller inne kopplingen när hojen är varm. och ska varva lite.. med växel i såklart.. så driver den framåt ändå. typ slirar. trots att kopplingen är intryckt. detta när jag står still alltså.

vad beror detta på? behöver kopplingen luftas? eller är det lamellerna eller skivorna imellan dom som är slitna?

skall lämna in hojen till bike nu nån dag, skall få ny gaffel,nytt rör och nya kåpr bland annat. detta pga en omärksam bilist... så om det mest troliga är att kopplingen bara behöver luftas, så kan jag likväl säga till dom att fixa det.

tacksam för svar:gnissla

mvh

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Låter som luft i hydrualiken alternativt sliten kopplingskorg som gör att skivorna inte riktigt får flyta fritt. Testa att lufta och hjälper det inte så riv kopplingen och fila ner korgen.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
De är så. Är min iaf. 125sx fast från 90. Klonkar det inte rätt bra när du lägger i vxl också?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
kraschandburn skrev:
2653885 De är så. Är min iaf. 125sx fast från 90. Klonkar det inte rätt bra när du lägger i vxl också?

jo, eller inte överdrivet mycket. men polaren har en exc -03 och hans är inte sånhär.. så jag får hoppas det hjälper att lufta.. :) annars får jag fixa det i vinter.. skall ändå riven hojen och lacka ramen så =)

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Köp min ktm! skulle byta kolv i den men orkar inte. Har varken tid och vill ha mer plats i garaget för mitt turbo bygge. Nerplockad men går kannon annars. 3000 spänn eller byte något häftigt som inte tar någon vidare plats typ minimoto!

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
kraschandburn skrev:
2653920 Köp min ktm! skulle byta kolv i den men orkar inte. Har varken tid och vill ha mer plats i garaget för mitt turbo bygge. Nerplockad men går kannon annars. 3000 spänn eller byte något häftigt som inte tar någon vidare plats typ minimoto!

skulle ju vara trevligt att ha något att busa som fan med :yoparty då jag ska göra min riktigt fiin... :)

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Det är bara att komma och köpa /byta!
Kanske en dator med, har nog bara 800mhc eller vad det heter.
vill ha snabbare usb också.

hemulen

Ny medlem
Gick med
31 May 2004
Hoj
Triumph speed-triple 1050 2005
kolla mellan-skivorna,det händer att dom slår sig

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
kieL skrev:
2653937 vad menar du med slår sig? utveckla gärna :)
Mellanläggskivorna i stål/alu kan pga värme kröka sig, resultatet är att cykeln drar trots man står med kopplingen inne enda haken är att man brukar samtidigt få problem med kass käsnla i kopplingen.

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
kör med castrol mtx, den dyraste. kmr inte ihåg beteckningen. men min handlare kallar den oljans "rolls royce"

edit : tror den heter castrol mtx 75w-140 eller något sånt ?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ATF-olja (växellådsolja för automatväxlade motorer) ska tydligen hjälpa gott mot sånna problem. Inget jag provat själv dock

1. Byt olja
2. Lufta kopplingen
3. Kontrollera stålskivorna om dom är skeva, och om kopplingskorgen har stora jack i sig av lamellerna

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tack för hjälpen killar :) eftersom man behöver något speciellt verktyg för att lufta kopplingen får dom på bike göra det eftersom hojen ändå måste in dit. Om det ändå är kvar så skall jag kolla lamellkorg och skivorna

:tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
kieL skrev:
2654231 tack för hjälpen killar :) eftersom man behöver något speciellt verktyg för att lufta kopplingen får dom på bike göra det eftersom hojen ändå måste in dit. Om det ändå är kvar så skall jag kolla lamellkorg och skivorna

:tummenupp

Måste man???:va

Sist jag luftade en KTM koppling använde jag en ringnyckel och en slangstump..

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
haha jasså? då stämmer nog det ändå.. för när jag kollade igenom instruktionsboken. så kommer jag ihåg att det var någon KTM special part man behövde. men det var väl säkert bara deras rekomendationer. ett knep för att sälja helt enkelt.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
kieL skrev:
2654671 haha jasså? då stämmer nog det ändå.. för när jag kollade igenom instruktionsboken. så kommer jag ihåg att det var någon KTM special part man behövde. men det var väl säkert bara deras rekomendationer. ett knep för att sälja helt enkelt.

Njae det behövs inga specialare!

Headbitch

Husabusa
Gick med
28 Sep 2006
Hoj
Husaberg Fs 650e
jag hade samma problem de e bara å lufta kopplingen på rätt sätt å trycka upp oljan bakvägen med hjälp av en spruta!!

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom