KNX system i kåk?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Jag ska bygga hus och har förstått att det finns nåt styrsystem som heter KNX där man kan styra/programmera all husets el (markiser, golvvärme osv).

Är det här bra shit eller bara nåt för tekniknördar som vill ha mer prylar?
Trist tex om huset blir helt kallt bara för att KNX-lådan själv instllerar en risig updatering.

Har någon erfarenheter av detta?

Är ganska säker att "KNX-lådan" inte kan installera uppdateringar själv!
Har snuddat lite vid KNX genom vår firma och har ett litet demosystem uppsatt i butiken.
Man kan göra riktigt coola grejjer med det om den som programmerar det kan det ordentligt.
Tex. känner systemet av att det är under en viss temp ute så sätter den på motorvärmaruttaget.
Ett möjligt ljuscenario är att om klockan är efter en viss tid och du vill gå på toa så när du tänder första lampan på vägen dit så dimras alla lampor på vägen upp automatisk och sedan släcks efter en viss tid.
Jobbar du fasta tider och vet att du brukar komma hem en viss tid kan man programmera att ett visst ljuscenario ska tändas lagom till du kommer hem.
Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med det.
Givetvis finns det appar till iphone/ipad/android som kan styra allt.

Har byggt en kåk åt en kund som är tekniknörd som ville ha sådant system... Det verkar funka bra.. Men jag personligen tycker det är löjligt då det inte är så jobbigt att resa på sitt feta arsle och tända en lampa... Sen tror jag att det mer är en grej för att impa på andra, och då blir det än mer löjligare.. :-)

Jag tror att med ökade krav på energibesparingar kommer sådana system att bli mer o mer poppis just för att kunna ha mer koll på elför-brukningen/-brukarna i ett hus.

Fördelen med KNX jämfört med tidigare BUS-system är att det är en standard som tillverkarna håller sig till. Alltså kan man blanda apparater från både Schneider och Hager, exempelvis. Sen kan du om du vill styra hela kåken med din iPhone.

Ska man bygga nytt så behöver inte slutnotan bli så vansinnigt mycket dyrare än vid konventionell installation. Däremot är jag tveksam till att det skulle vara kostnadseffektivt att konvertera en befintlig anläggning. Sen är möjligheterna väldigt mycket större med KNX i och med att man från varsomhelst i huset kan styra vadsomhelt och ganska enkelt ändra funktioner i efterhand utan att behöva dra om kablar och riva väggar.

För mer info se www.knx.org Tror visserligen att TS redan sett sidan. En av mina kunder installerar KNX i hem, kontaktuppgifter kan delges via PM om så önskas.

Hade jag möjliheten att få installerat vid nybygge så skulle jag ta den möjligheten.

Last edited:
Ok, så nu när jag bygger bör jag iaf FÖRBEREDA för KNX även om jag nödvändigtvis inte satsar på det nu?

När vi ändå är inne på eluttag.... "Fasta" traditionella uttag känns inte riktigt tidsenligt. Jag skulle i väggarna vilja ha en rejäl infälld kabelkanal längs golvet där jag själv kan dra alla typer av kablar och montera kontakter utanpå kanalen där jag själv vill. Lite så som man har på kontor, fast en infälld kanal.

Tycker alltid att man vill ha ett eluttag nånannanstans, eller ett extra... eller ett till IP-uttag bakom TVn.
En sån här lösning vore ganska trevlig..... Finns sånt här?

Fördelen med KNX jämfört med tidigare BUS-system är att det är en standard som tillverkarna håller sig till. Alltså kan man blanda apparater från både Schneider och Hager, exempelvis. Sen kan du om du vill styra hela kåken med din iPhone.

Ska man bygga nytt så behöver inte slutnotan bli så vansinnigt mycket dyrare än vid konventionell installation. Däremot är jag tveksam till att det skulle vara kostnadseffektivt att konvertera en befintlig anläggning. Sen är möjligheterna väldigt mycket större med KNX i och med att man från varsomhelst i huset kan styra vadsomhelt och ganska enkelt ändra funktioner i efterhand utan att behöva dra om kablar och riva väggar.

För mer info se www.knx.org Tror visserligen att TS redan sett sidan. En av mina kunder installerar KNX i hem, kontaktuppgifter kan delges via PM om så önskas.

Hade jag möjliheten att få installerat vid nybygge så skulle jag ta den möjligheten.

Hej, skicka gärna över kontaktupgifter. Jag kan iaf ta in en offert på nåt basic och sen se vad notan stannar på...

Hej, skicka gärna över kontaktupgifter. Jag kan iaf ta in en offert på nåt basic och sen se vad notan stannar på...

Något du skall göra oavsett är att fylla huset med dosor, sätt ett par vid varje hörn, fönster osv. även om du inte avser använda dom i nuläget.

Se även till att dra rör för eventuella högtalare i tak och väggar.

Naturligtvis går du in med dom till ett utrymme där du kan ha all möjlig utrustning, och glöm inte gå upp på vind med ett par kulvertar för framtida antenner eller kompletteringar.

Inga problem! Använd listan på firmor som finns på KNX hemsida för fler offerter, där listas de installatörer som är certifierade.

Bra tips. Ska lägga rör kors och tvärs. Jag avskyr sladdar. Är så jävla less på alla högtalarkablar och förlängningssladdar.

Något du skall göra oavsett är att fylla huset med dosor, sätt ett par vid varje hörn, fönster osv. även om du inte avser använda dom i nuläget.

Se även till att dra rör för eventuella högtalare i tak och väggar.

Naturligtvis går du in med dom till ett utrymme där du kan ha all möjlig utrustning, och glöm inte gå upp på vind med ett par kulvertar för framtida antenner eller kompletteringar.

Ok, så nu när jag bygger bör jag iaf FÖRBEREDA för KNX även om jag nödvändigtvis inte satsar på det nu?

När vi ändå är inne på eluttag.... "Fasta" traditionella uttag känns inte riktigt tidsenligt. Jag skulle i väggarna vilja ha en rejäl infälld kabelkanal längs golvet där jag själv kan dra alla typer av kablar och montera kontakter utanpå kanalen där jag själv vill. Lite så som man har på kontor, fast en infälld kanal.

Tycker alltid att man vill ha ett eluttag nånannanstans, eller ett extra... eller ett till IP-uttag bakom TVn.
En sån här lösning vore ganska trevlig..... Finns sånt här?

Ska du bara förbereda för knx blir det lite svårt eftersom i knx-systemet t.ex. vid styrning av belysningen så länkas alla tryckknappar i en slinga och dras sedan till styrenheten där varje tryckknapp programmeras skillt. I ett "vanligt" system dras oftast brytarna till en kopplingsdosa i taket i respektive rum, varifrån man sedan styr det rummets belysning osv.

Ska du ha en kontorskanal infälld i väggen bör du tänka på att väggen blir ganska mycket tjockare, eftersom den ändå måste vara "utanför" spirorna. Har aldrig själv varken sett eller installerat en infälld kontorskanal, men vågar inte säga om de finns eller ej.

Ska du bara förbereda för knx blir det lite svårt eftersom i knx-systemet t.ex. vid styrning av belysningen så länkas alla tryckknappar i en slinga och dras sedan till styrenheten där varje tryckknapp programmeras skillt. I ett "vanligt" system dras oftast brytarna till en kopplingsdosa i taket i respektive rum, varifrån man sedan styr det rummets belysning osv.

Ska du ha en kontorskanal infälld i väggen bör du tänka på att väggen blir ganska mycket tjockare, eftersom den ändå måste vara "utanför" spirorna. Har aldrig själv varken sett eller installerat en infälld kontorskanal, men vågar inte säga om de finns eller ej.

Ytterväggarna kommer bli ca 400 mm tjocka, så där finns gott om plats för kanaler :)
I innerväggarna får man väl göra som vanligt, med dosor.

Man tycker det borde finnas skenor med induktion som man bara sätter dit en grendosa så att säga vart man vill på skenan.

Knx är jävligt ballt, inte livs nödvändigt men bygger man ändå nytt så hade jag satsat på det. du lär få igen pengarna när du säljer om 10 år,

Jag byggde ett sånt system i våras med en styrkabel som blev över 2 km lång o styrde grupper på 32 st olika elcentraler. Det var för att styra belysningen på söder sjukhuset. På ett sånt ställe verkar det ju som en smart lösning eftersom man kan ta bort ca 32 st skymningsrelän, klockor mm men i ett vanligt hus tror jag att det är totalt onödigt men det är kul att bygga o programmera förstås :)

Lite OT, men det är trådar som denna som får mig att längta efter husköp.
Jag fullkomligt älskar automation och fjärrstyrning som detta, och det är inte utan att man får lite mentala ritningar och elscheman när man läser. :tummenupp

Sen om du skall köra knx så kolla priserna utomlands, här är det sjuka överpriser.

Har hittat nån Düsk sajt som folk verkar köpa ifrån. Konstigt att det är så dyrt fortfarande. Kan förstå att det ksotade massa 2008 när det inte var så utbrett, men nu verkar det byggas in vart och vartannat hus....

Jag byggde ett sånt system i våras med en styrkabel som blev över 2 km lång o styrde grupper på 32 st olika elcentraler. Det var för att styra belysningen på söder sjukhuset. På ett sånt ställe verkar det ju som en smart lösning eftersom man kan ta bort ca 32 st skymningsrelän, klockor mm men i ett vanligt hus tror jag att det är totalt onödigt men det är kul att bygga o programmera förstås :)

Coolt. Det är lite det jag undrar. Visst är det ball, men jag vill inte ha nåt strul. Har verkligen inte tid i att sätta mig i i sånt här om når skulle strula. Det måste vara stabilt som fan och bara funka. Jag är varken .net-certifierad eller elektriker, och saknar dessutom intresse för att pillra med sånt här. Har tillräckligt att göra med att hålla igång nätverket här och få all musik/mediaspelare och NAS:ar att lira. inte en sak till.

För 10 år sedan när man hade tid (dvs ingen familj) hade det varit en nobrainer :)

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...