Freevalve ventilerna undrar jag en hel del över om dom verkligen blivit tillförlitliga.
Jag har haft en hel del kontakt med företaget som ägde patentet från början. Det var två entusiastiska ingenjörer men ventilerna var inte det minsta tillförlitliga då men det fungerade för experiment med encylindriga labmotorer.
Har man en icke interferens motor så överlever ju motorn även om ventiler stannar upp. Och dieselmotorer har ju ofta ventilerna helt axiellt mot cylindern så då knuffas ventilerna bara igen av kolven eftersom det inte finns någon kamaxel där.
Runt 2010 försåg jag och en examensarbetare en 24 ventilera topp med systemet. Syftet var och demonstrera att dom var tillförlitliga...
Så vi satte toppen att gå, först någon natt och det var ju alltid någon ventil som helt plötsligt hade hängt upp sig. Sedan fick toppen gå en helg och naturligtvis var det ju ett par ventiler som även då hade hängt sig.
Företaget ifråga ansåg att dom med det visat att de flesta ventiler ju hade gått klanderfritt. Andra delade inte den positiva synen.
Dom hade även en Saab som faktiskt kördes med något semi-system.
Vid den här tidpunkten hade dom redan funnits många år i Ängelholm granne med just Koenigsegg och riskkapitalisterna hade nog börjat tröttna på att fordonsindustrin inte köpte konceptet.
Så någonstans där fick tydligen Koenigsegg köpa upp allt men det var efter jag dragit vidare på andra äventyr.