Koka kräftor

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
För inte länge sen var det nån som la upp ett recept med ett kräftspad (med porter i) som man kunde koka sina frysta kräftor i så att de blev godare. Tänkte testa ikväll, men hittar fan inte tråden.

Någon?

Recept från husabergrobin ifrån tråden "Kräfttråden - smaskens eller sumprunk?! "

Till ca 2 kg kräftor.
20 dillkronor,man kan i princip inte få för mycket dill
1 flaska porter,dvs halvmörkt öl inte guinnes,och inte budwiser men nånstans där i mellan,öl är ju gott till allt!:tummenupp
1 dl salt,smaka av det är du som bestämmer hur salt det ska vara!
3 msk socker.
3 liter vatten.
koka upp allt i en stor gryta sen lägger du i de köpta kräftorna i där i men koka dom inte för de kan bli sega,alltså koka upp lag lägg i kräftor,kyl dom och låt dom stå kallt över natten,garnera ev med mer dill,även de sunkigaste kräftor kommer att smaka bra sedan.
:)

Tur att man har mycket att göra på jobbet ;) :tungan

Fördel om du kokar spadet dagen innan. Tar en stund för kokande spad att kallna. Ljummet spad är ingen höjdare.

När jag kokar kräftor så har jag 2st kastruller. En med bara vatten som stormkokar. Den doppar jag bara i kräfterna i lite snabbt för att värma upp och döda.
Den andra har jag spadet i och den ska lagom bubbla lite, inte stormkoka och inte sjuda :P

När jag lagt i alla kräftor i spadet så får de stå i 15min, sen ställer jag ner den kastrullen i vasken som jag fyllt med kallvatten.

Funkar ypperligt och blir inte sega =)

Personligen tycker jag om att koka dom i kreolsk-inspirerade kryddningar. Gärna kryddade ordentligt hett och avnjuts med en härlig jambalaya. Sitta och slabba sej mätt på dillkräftor, rostat bröd å paj är inte min bag...

Men absolut, ovanstående recept låter rätt bra.

Där var det! Tackar och bockar. Här skall kokas!

Recept från husabergrobin ifrån tråden "Kräfttråden - smaskens eller sumprunk?! "

Till ca 2 kg kräftor.
20 dillkronor,man kan i princip inte få för mycket dill
1 flaska porter,dvs halvmörkt öl inte guinnes,och inte budwiser men nånstans där i mellan,öl är ju gott till allt!:tummenupp
1 dl salt,smaka av det är du som bestämmer hur salt det ska vara!
3 msk socker.
3 liter vatten.
koka upp allt i en stor gryta sen lägger du i de köpta kräftorna i där i men koka dom inte för de kan bli sega,alltså koka upp lag lägg i kräftor,kyl dom och låt dom stå kallt över natten,garnera ev med mer dill,även de sunkigaste kräftor kommer att smaka bra sedan.
:)

Tur att man har mycket att göra på jobbet ;) :tungan

Är det inte rätt vänster att koka redan kokta kräftor?
Lite som att stoppa strumpor eller äta bajs?

Nix. Det är höger. Jag nöjer mig inte med samma skit som pöbeln (=vänster mfl). Vet inte till vilken grupp du räknar dig? Är du vänster?

Porter inte halvmörkt utan mörkt, dock lite sötare än annan stout.

Hittade ingen porter. Det blev Pripps Blä löttöl

Last edited:

Vad är de som säger att hans kräftor är kokade redan?
Men är de redan kokade så handlar det ju mera om att lägga in det i nytt spad.
Och det kokar man ju upp för att det ska bli bra.

Nix. Det är höger. Jag nöjer mig inte med samma skit som pöbeln (=vänster mfl). Vet inte till vilken grupp du räknar dig? Är du vänster?

Men alltså, jag tycker kräftor är folkligt trams så jag vet inte men det känns som om du köper en Grandiosa och lägger den i pizzaugnen med det där upplägget. Det måste väl finnas något i Hallen som är bättre än din plan?

Men alltså, jag tycker kräftor är folkligt trams så jag vet inte men det känns som om du köper en Grandiosa och lägger den i pizzaugnen med det där upplägget. Det måste väl finnas något i Hallen som är bättre än din plan?

Orkade bara släpa mig till VasaHALLEN och där hade de bara frysta kreftor tyvärr. Inga svanska heller, men spanska fanns det. De duger gott som snacks framför TVn, speciellt i hemkokt lag.

I receptet stod det att man skulle ha dom i den hemkokta lagen i ett dygn, men jag orkade bara vänta i 3h. Funkade tillräckligt bra :tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick