Koka ris

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag känner mig hyfsat bra i köket, ingen mästerkock men det blir klart ätbart och lite därtill. Men så är grejen den att koka ris... det blir blir bra ungefär var 20e gång.

Hur ska man göra för att det alltid ska bli gott och bra? Vad ska man använda för ris? Hur ska det kokas? Hur länge? Hur mycket vatten? Salt? Eller är det enda sättet för mig att koka gott ris att gå till närmaste asiatiska restaurang och köpa ris? Hur fasiken kokar man ris?!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Köp en riskokare. Kan inte bli enklare.

Jo, gå ner till den lokala kinesen med 10kr! Då slipper du dessutom diska kastrullen eller få stopp i avloppet när din sämre hälft fick för sig att skölja ner hälften av det överblivna i vasken..

Alt. koka pasta om man nu ska envisas med att laga maten själv. Dock känns ris jefligt 2009..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag kör alltid med mycke vatten, lite salt i och kokar så länge som det står på förpackningen, sen slår du av riset i ett durkslag, perfekt varje gång :tummenupp:tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
?
köp inge skitris bara. typ euroshopper.
1 del ris 2 delar vatten. salt och ställ klockan på ca 18-19 minuter från att du slår på plattan.. kokas försiktigt så håll koll när de börjar.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
en del ris, två delar vatten, tvätta riset innan, lite salt i vattnet, släng i riset när vattnet kokar, sänk värmen och låt stå till vattnet är borta.
(står du och kollar kokar det aldrig, lämna spisen och spring tillbaka när det kokar över ;) )

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tvätta riset i kallt rinnande vatten innan, häll riset i kokande vatten, koka enligt tidsuppgift på riset.

Det är en jäkla skillnad på olika ris också, till rätter med mycket sås vill man ha ett klibbigare ris, till andra rätter vill man ha ett oklibbigt ris...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Svårighetsgrad: Enkel
Tillagningstid: 10 minuter

1. Stoppa papper och penna i fickan
2. Ta en smula promenad
3. Lägg till en gnutta Ica
4. Vispa ner ett paket Uncle Bens boil-in-bag (förutsatt att du har en gejser på baksidan)
5. Ragga på kassörskan
6. Be henne skriva ner sitt nummer på din lilla papperslapp
7. Betala
8. Ring upp kassörskan
9. Bjud över kassörskan på ris
10: :ligga?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det enklaste sättet att få ett BRA ris med bara kastrull till hjälp är att helt enkelt låta det sjuda i MYCKET vatten och sen låta det rinna av i durkslag.
På det viset misslyckas man inte.

Jag brukar kasta i en buljongtärning istället för salt, tycker det blir mycket godare.

Jag har även en riskokare men den har fått parkera i källaren sedan tjejen fick en skitsmart grej som man kokar ris i micron med, blir perfekt varje gång och smakar aldrig bränt som när man skulle råka ha för lite vatten i kastrullen och bränna de i botten då de andra felfria kornen tar smak :(

Vilken typ av ris är ju beroende på vilken typ av maträtt så klart. Jasminris till thairätter till exempel, långkornigt klibbfritt till chili con carne och vildris till en ugnsbakad laxfilé.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Koka ris är enkelt. Ändå så väljer jag ofta bort det till förmån för pasta. Tror till och med att jag har en riskokare ståendes i kastrullskåpet (vissa har sina riskokare i garaget, jag har min i kastrullskåpet :rolleyes: ).

Det här fungerar om man inte kokar få portioner i en stor kastrull eller många portioner i en liten kastrull:

* Häll i så mycket ris som du vill ha i kastrullen.
* Häll på vatten. Vattnet ska räcka ungefär från ytan på det ris man har i kastrullen (förutsatt att det ligger i ett jämnt lager över botten och inte allt ligger i en hög) upp till mitt på pekfingrets första knoge.
* Koka riset. Börja på full effekt med locket på kastrulle, när riset sedan kokar så sänker du effekten på plattan och låter därefter riset småkoka tills det är färdigt (kastrullen ska inte bli full av skum och det ska inte sluta koka). Efter behov så kanske man måste köra lite med locket på glänt. När vattnet precis har försvunnit så är riset färdigt.

Finns det lite vatten kvar på botten men riset känns färdigt och man inte vill råka bränna det spelar inte det någon stor roll. Då kan man låta riset stå några minuter utan lock och låta vattnet ånga bort.

Gå inte efter risgrossistens rekommendation om hur länge det ska koka. Det stämmer ungefär lika ofta som rekommendationerna på hur mycket ris det går åt till en portion. Alltså mycket sällan.

Skulle det bli tyst i kastrullen och man inte hör att det kokar så är något snett. Antingen så håller det på att bränna fast eller så har man för låg värme så att det slutat koka.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag lärde mig att koka ris när jag vatt på ICA och shoppat - brewden i kassan hängde med mig och lärde mig koka ris - rena proffset.

Gör som jag , checka me Ica bruden:D

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Haru ingen polare med japansk hoj? (riskokare) :arsele
Slå riset i tanken, kör 10 mil med en tygpåse faststripad runt ljudämparn så är påsen full med nykokt fint ris sedan. Bara sätta sig å njuta :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har fanimej aldrig kunnat koka ris. Sjukt konstigt att det inte går. Tjör med påsris nu jag med.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
?
köp inge skitris bara. typ euroshopper.
1 del ris 2 delar vatten. salt och ställ klockan på ca 18-19 minuter från att du slår på plattan.. kokas försiktigt så håll koll när de börjar.

en del ris, två delar vatten, tvätta riset innan, lite salt i vattnet, släng i riset när vattnet kokar, sänk värmen och låt stå till vattnet är borta.
(står du och kollar kokar det aldrig, lämna spisen och spring tillbaka när det kokar över ;) )

Det här fungerar om man inte kokar få portioner i en stor kastrull eller många portioner i en liten kastrull:

* Häll i så mycket ris som du vill ha i kastrullen.
* Häll på vatten. Vattnet ska räcka ungefär från ytan på det ris man har i kastrullen (förutsatt att det ligger i ett jämnt lager över botten och inte allt ligger i en hög) upp till mitt på pekfingrets första knoge.
* Koka riset. Börja på full effekt med locket på kastrulle, när riset sedan kokar så sänker du effekten på plattan och låter därefter riset småkoka tills det är färdigt (kastrullen ska inte bli full av skum och det ska inte sluta koka). Efter behov så kanske man måste köra lite med locket på glänt. När vattnet precis har försvunnit så är riset färdigt.
.

Det är så jag gör nu era inlägg tillsammans är min nuvarande "stil" på att koka ris, en del ris, två delar vatten men det blir förjävligt hur jag än gör! Förutom var 20e gång då, då blir det fanimej helt jävla perfekt.

Jag kör alltid med mycke vatten, lite salt i och kokar så länge som det står på förpackningen, sen slår du av riset i ett durkslag, perfekt varje gång :tummenupp:tummenupp

Tvätta riset i kallt rinnande vatten innan, häll riset i kokande vatten, koka enligt tidsuppgift på riset.

Det är en jäkla skillnad på olika ris också, till rätter med mycket sås vill man ha ett klibbigare ris, till andra rätter vill man ha ett oklibbigt ris...

Det här med att koka enligt tidsuppgift har inte heller riktigt fungerat. Kanske är jag helt dum i huvudet eller så får jag skaffa bättre tidtagarur...

Svårighetsgrad: Enkel
Tillagningstid: 10 minuter

1. Stoppa papper och penna i fickan
2. Ta en smula promenad
3. Lägg till en gnutta Ica
4. Vispa ner ett paket Uncle Bens boil-in-bag (förutsatt att du har en gejser på baksidan)
5. Ragga på kassörskan
6. Be henne skriva ner sitt nummer på din lilla papperslapp
7. Betala
8. Ring upp kassörskan
9. Bjud över kassörskan på ris
10: :ligga?

Hmm.. ja, varför inte. En har ju flyttat och fått nya jaktmarker runt kungliga Hufudstaden den här gången.

Det enklaste sättet att få ett BRA ris med bara kastrull till hjälp är att helt enkelt låta det sjuda i MYCKET vatten och sen låta det rinna av i durkslag.
På det viset misslyckas man inte.

Jag brukar kasta i en buljongtärning istället för salt, tycker det blir mycket godare.

Skall testas när tillfälle ges! Låter onekligen gott med buljongtärning.

Tre ord som är en livräddare i köket: Boil-In-Bag!

Det här med pås-ris ska jag väl också testa... men jag aspirerar på att bli en amatör Gordon Ramsay för att imponera brudar och polare i framtiden och då får man fasiken ta och lära sig att koka ris "like a boss"!

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Finns skit smarta "rispåsar" man kan köpa lägger ner dom i kockande vatten tar upp dom efter ex antal minuter öppnar påsen tadaaa servera smaskigt ris :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Billigaste COOP-riset. Dubbelt så mtcet vatten som ris. Koka på lägsta tills vattnet är borta. Hur kan man INTE lyckas? :confused:

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS