kolfiber hur gör man?

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Jag har fått tag i kolfiber via en sponsor. Så jag ska tillverka några special detaljer till race hojen. Men jag undrar lite hur man jobbar med kolfiber. Den duken jag har fått tag i är 370g/m^2 har jag för mig. Och det ska tydligen vara tillräkligt starkt. Och som jag förstått så formar man duken som man vill ha den och sedan penslar den med epoxy. Ska man pendsla på båda sidor?
Vad ska man använda för epoxy? Vart köper man det?
Och ska man skarva två dukar så är det bara att beräkna överlappet?
Om det nu skulle uppstå sprickbildningar i det när detaljen används hur lagar man det?
Och är det något jag missat informera mig gärna. Jag vill få reda på det som är värt att veta.

jra_racing skrev:
2386974 Jag har fått tag i kolfiber via en sponsor. Så jag ska tillverka några special detaljer till race hojen. Men jag undrar lite hur man jobbar med kolfiber. Den duken jag har fått tag i är 370g/m^2 har jag för mig. Och det ska tydligen vara tillräkligt starkt. Och som jag förstått så formar man duken som man vill ha den och sedan penslar den med epoxy. Ska man pendsla på båda sidor?
Om det nu skulle uppstå sprickbildningar i det när detaljen används hur lagar man det?
Och är det något jag missat informera mig gärna. Jag vill få reda på det som är värt att veta.
Jag gjöt en kolfibermast till min segelbåt förra året och då använde jag NM epoxi Laminering 275A / Härdare 275B. Jag förstår inte riktigt vad du menar med forma, men du ska helst ha press på laminatet för att få ett bra slutresultat. Det lättaste sättet är att ta typ en tvättsvamp och mosa in epoxin så den kommer in överallt, kan vara lite svårt med en pensel. Roller funkar utmärkt också om det är större saker. Jag körde 5cm överlapp i masten. Spricker kolfibern så är det bara att göra om, blir aldrig bra eftersom fibrerna har gått av.

Du måste ha en form att gjuta i.

Byggplast i stockholm har all info du behöver där kan du även köpa din epoxy samt härdare.

Cyren skrev:
2387014 Jag gjöt en kolfibermast till min segelbåt förra året och då använde jag NM epoxi Laminering 275A / Härdare 275B. Jag förstår inte riktigt vad du menar med forma, men du ska helst ha press på laminatet för att få ett bra slutresultat. Det lättaste sättet är att ta typ en tvättsvamp och mosa in epoxin så den kommer in överallt, kan vara lite svårt med en pensel. Roller funkar utmärkt också om det är större saker. Jag körde 5cm överlapp i masten. Spricker kolfibern så är det bara att göra om, blir aldrig bra eftersom fibrerna har gått av.

Hej
Du får rensa din inbox om jag ska junna svara dig! =)

Mvh
J

jra_racing skrev:
2386974 Jag har fått tag i kolfiber via en sponsor. Så jag ska tillverka några special detaljer till race hojen. Men jag undrar lite hur man jobbar med kolfiber. Den duken jag har fått tag i är 370g/m^2 har jag för mig. Och det ska tydligen vara tillräkligt starkt. Och som jag förstått så formar man duken som man vill ha den och sedan penslar den med epoxy. Ska man pendsla på båda sidor?
Här finns vad du behöver veta: http://www.fiber.info.se/

jra_racing skrev:
Jag jobbar som båtbyggare, har jobbat en del med kolfiber. Jag tycker du ska lämna bort det jobbet, det är jävligt stor risk att det blir skit när du fattar noll om hur du skall göra.
Det är ingen lätt sak att jobba med även om en del påstår det. Men det bästa resultatet får du genom vakumsugning.
Du måste börja med att göra en plugg om du inte har nån detalj du kan använda som plugg, och på pluggen gör du en form, enkelt va!!!

Jag ska inte göra några bärande detaljer eller sådant utan bara prova göra diverse skydd och se hur det blir. Så det behöver inte vara hållfasthets beräkningar och grejer. Och jag vet att bästa resultat uppnås genom att köra detaljen i vakuum ugn men jag kommer inte göra det. Jag har form och så. Det jag undrade mest om var epoxyn men det har ni i princip svarat på att rolla verkar vara det bästa alternativet just i detta fall. Behöver väl inte vara så spejsat som ni får det att låta jag ska ju inte producera dessa grejer.

jra_racing skrev:
2388261 Jag ska inte göra några bärande detaljer eller sådant utan bara prova göra diverse skydd och se hur det blir. Så det behöver inte vara hållfasthets beräkningar och grejer. Och jag vet att bästa resultat uppnås genom att köra detaljen i vakuum ugn men jag kommer inte göra det. Jag har form och så. Det jag undrade mest om var epoxyn men det har ni i princip svarat på att rolla verkar vara det bästa alternativet just i detta fall. Behöver väl inte vara så spejsat som ni får det att låta jag ska ju inte producera dessa grejer.
Hej.
Skall det inte vara så jävla noga med hålbarhet så rekommenderar jag dej att använda Ortopolyester, dvs. vanlig båtplast som amatörerna säger den är mycket billigare och lättare att använda.
Men du skall vara medveten om du hårdrullar kolfiber så bryter du av fibrerna, med sämre hållbarhet som resultat.

Kan man göra en gjutform så fin att man direkt får perfekta kåpor skrov etc ?

Pressar man limmet igenom väven så att det trycks mot själva gjutformen och bildar den blanka fina ytan precis som på bilderna här ?

Vem ska man vända sig till för att få kolfiberdelar specialtillverkade ?

Bifogat

• DSCN2625 (Medium).JPG
    DSCN2625 (Medium).JPG
    110.1 KB · Visningar: 266
  • DSCN2626 (Medium).JPG
    DSCN2626 (Medium).JPG
    122.2 KB · Visningar: 517
  • DSCN2629 (Medium).JPG
    DSCN2629 (Medium).JPG
    120.9 KB · Visningar: 275
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite