Kolla försäkringen varje år !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har haft min Triumph Sprint RS försäkrad hos Svedea sedan jag hämtade den våren 2011.
Försäkringen har varit Säker, dvs fri utlåning, hjälm och inget förvaringskrav. SMC medlem
SVEDEA
Prenie 2011 - 2012 8264kr halv/helår
Premie 2012 - 2013 7153kr
Premie 2013 - 2014 7716kr
Premie 2014 - 2015 8573kr
Jag försöker logga in och kolla försäkringen på SVEDEA men är ju redan kund så det går INTE (!?)
Så jag ringer upp förklarar att bara jag kör den (min son har ju pga av nya körkortsregler inte rätt övningsköra på den längre, för ung), att jag har full skyddutrustning (inte enbart hjälm som i "Säker") och den är inlåst på natten. Ny
SVEDEA
Premie 2014-2015 6185kr halv/helår
beslutar mig kolla runt lite på webben
FOLKSAM
Premie 3698kr halv/helår

För min del så innebar telefonsamtalet till SVEDEA en prissänkning på 28% av SVEDEA.
Att kolla runt på webben en prissänkning jämfört med SVEDEAs första förslag på 57%.
och jämfört med SVEDEAs andra förslag en prissänkning på 2487kr.
För ca 2 timmars nedlagt arbete 1243kr/timme i skattade pengar.
OK för mig.

Last edited:

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Betalade 1500/månad hel/avställningbar för min förra året, i år blev summan cirka 750/månad. Helt klart värt att ringa runt och fråga olika bolag :)

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
Hade 1680/mån för halv försäkring förra året, och i år så har det gått ner till 1280/mån. Hos trygghansa.

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Jupp alltid bra att ha koll på försäkringen :)

men vad kör ni för något med sådana premier?

jag tog kortet 2013 skaffade en Hel/hel på min bmw f800s 07 kostade ca 1980kr/år på bilsport
och eftersom jag fyller 40 i år så ringde jag meddelade det så sjönk premien till 1440kr/år :tummenupp
nästa steg blir att när jag har haft kortet ett år så får jag ringa igen och ändra så sjunker det ytterligare litegranna :tummenupp

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jupp alltid bra att ha koll på försäkringen :)

men vad kör ni för något med sådana premier?

jag tog kortet 2013 skaffade en Hel/hel på min bmw f800s 07 kostade ca 1980kr/år på bilsport
och eftersom jag fyller 40 i år så ringde jag meddelade det så sjönk premien till 1440kr/år :tummenupp
nästa steg blir att när jag har haft kortet ett år så får jag ringa igen och ändra så sjunker det ytterligare litegranna :tummenupp

Du är en gubbe i norrland som kör en gubbtourer, klart du får låg försäkring.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Fattar inte folk som inte ringer runt och kollar priserna på försäkringarna. Jag gör det varje år, bil, mc, hem. Hade denna diskussion med en kvinna på jobbet som varit folksam troget i alla år, dom var ju så bra sa hon(fast aldrig haft några skador så aldrig utnyttjat försäkringen). Snabb koll på nätet på hennes bil visade att hon kunde sänka sin årspremie med ca 3000:- Samma med en kille som har en VFR750, samma där folksam trogen. Jag tipsade om Svedea´s klassik försäkring som gjorde att den skulle bli ca 2000:- billigare. Han hade aldrig kollat runt...bra kunder för försäkringsbolagen....

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Fattar inte folk som inte ringer runt och kollar priserna på försäkringarna. Jag gör det varje år, bil, mc, hem. Hade denna diskussion med en kvinna på jobbet som varit folksam troget i alla år, dom var ju så bra sa hon(fast aldrig haft några skador så aldrig utnyttjat försäkringen). Snabb koll på nätet på hennes bil visade att hon kunde sänka sin årspremie med ca 3000:- Samma med en kille som har en VFR750, samma där folksam trogen. Jag tipsade om Svedea´s klassik försäkring som gjorde att den skulle bli ca 2000:- billigare. Han hade aldrig kollat runt...bra kunder för försäkringsbolagen....

Helt rätt om försäkringen bara handlar om priset. Jag kollar runt emellanåt men kollar också vad som ingår.
Folksam har en räddningsförsäkring som jag inte kände till förrän ett par år sedan när jag fick punktering.
Bärgare hem utan pappersjobb eller kostnad för mig.
Inte mycket nytta med en billig försäkring om man tror man har fullt skydd. Och det gäller inte bara hojförsäkringar...

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Självklart skall man även kolla villkoren...man måste ju jämföra likvärdiga produkter....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag shoppade runt och tänkte göra slag i saken med byte av försäkring i år, mest pga Svedeas fåniga påhitt med att man bara är försäkrad på lugn/medel på SMCs kurser. Men Svedea hade passat på att sänka till 3000 hel/hel, och alla andra var minst dubbelt så dyra. >.< Jäkla ofog!
Men eftersom att jag ändå ska skaffa en rejshoj kände jag att jag nog kan leva med att ha kvar svedea, och sedan bara köra gata eller mysfisa lite gocartbana med min SX i fortsättningen, och lägga helvitte-så-fort-det-känns-men-egentligen-inte-går-körandet på bana med en därför kittad och avsedd hoj. :hihi

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ringde runt och fick ner min till 15k halv/helår på gixxern hos Salus Ansvar. Hondan kostar fortfarande ~600kr hel/helår hos Bilsport & MC...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Folksam verkar inte ha de vassaste knivarna i lådan. Eller det kanske är just det Folksam har?
Efter fått ett mail med
Bekräftelse på tecknad försäkring
med bland annat
Din försäkring
Du har valt: Tung mc-försäkring, Halvförsäkring Året runt
Totalt pris: 3 698 kr/år
Betalningssätt: Faktura Helår
Fordon:
Triumph Sprint Rs xyzabc
Så kommer det idag in ett inbetalningskort på 4657kr !
För exakt samma försäkring !
En prisökning med 26 %. På 10 dagar !
:mad:

Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Svedea har ju ändrat sina regler i år så att man inte bara kan välja säker, säkrare och säkrast utan man kan skräddarsy dem.
Jag betalade förra säsongen 11.500 för helförsäkring, i år (när jag haft kk 5 år) skulle samma kosta 8.500 men när jag nu väljer att jag enbart får låna ut den till jämngamla personer så sjunker den ytterligare 1.000-1.500

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Folksam verkar inte ha de vassaste knivarna i lådan. Eller det kanske är just det Folksam har?
Efter fått ett mail med
Bekräftelse på tecknad försäkring
med bland annat
Din försäkring
Du har valt: Tung mc-försäkring, Halvförsäkring Året runt
Totalt pris: 3 698 kr/år
Betalningssätt: Faktura Helår
Fordon:
Triumph Sprint Rs xyzabc
Så kommer det idag in ett inbetalningskort på 4657kr !
För exakt samma försäkring !
En prisökning med 26 %. På 10 dagar !
:mad:

Det är inte så att originaleffekten är annorlunda än vad som står i regbeviset? Många försäkrar ju originaleffekt men beräkning på nätet sker på den effekt hojen är reggad på.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är inte så att originaleffekten är annorlunda än vad som står i regbeviset? Många försäkrar ju originaleffekt men beräkning på nätet sker på den effekt hojen är reggad på.
Enligt Registreringsbeviset har den
P.2 Maximal nettoeffekt kW 79.0 EG
Vilket jag med en omvandlare på nätet fick till 107,44 hk
Och på MCNs hemsida
http://www.motorcyclenews.com/mcn/b...reviews/triumph/triumph-sprint-rs-1999-2004-/
så står det
1999: Original Triumph Sprint RS launched.
2002: Triumph Sprint RS power increased from 108 to 118bhp.
Och på mitt registreringsbevis så står det Årsmodell 2001.
Så effekten på Registreringsbeviset överenstämmer med "Originaleffekten" som jag ser det.
En intressant sak :huvet är att jag inte kan gå in och räkna försäkring på min Triumph längre på Folksams hemsida.
Däremot inga problem räkna på hojar jag inte äger.
Nån som har ett registreringsnummer på en Triumph Sprint RS som jag kan testa med ?
Vill du inte lägga ut det här, skicka PM,
Tack !
Har bolagen satt i system med låga priser på hemsidorna och sedan höja priset
När de skickar inbetalningskortet?
För när jag ville kolla priset på Triumphen hos SVEDEA på webben så gick det inte heller !

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Enligt Registreringsbeviset har den
P.2 Maximal nettoeffekt kW 79.0 EG
Vilket jag med en omvandlare på nätet fick till 107,44 hk
Och på MCNs hemsida
http://www.motorcyclenews.com/mcn/b...reviews/triumph/triumph-sprint-rs-1999-2004-/
så står det
1999: Original Triumph Sprint RS launched.
2002: Triumph Sprint RS power increased from 108 to 118bhp.
Och på mitt registreringsbevis så står det Årsmodell 2001.
En intressant sak :huvet är att jag inte kan gå in och räkna försäkring på min Triumph längre på Folksams hemsida.
Däremot inga problem räkna på hojar jag inte äger.
Nån som har ett registreringsnummer på en Triumph Sprint RS som jag kan testa med ?
Vill du inte lägga ut det här, skicka PM,
Tack !
Har bolagen satt i system med låga priser på hemsidorna och sedan höja priset
När de skickar inbetalningskortet?
För när jag ville kolla priset på Triumphen hos SVEDEA på webben så gick det inte heller !

Men har du fått bekräftelse per e-post så borde det inte vara några problem att få det priset. :va

Tyvärr handlar det, enligt min erfarenhet, mer om vilken person man har att göra med mer än vilket bolag det handlar om och har man otur...

Kundtjänst bemannas tyvärr ibland av nybörjare som inte kan motorcyklar men om man då får prata med en skadehandläggare så brukar man få reda på vad som gäller.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Men har du fått bekräftelse per e-post så borde det inte vara några problem att få det priset. :va

Tyvärr handlar det, enligt min erfarenhet, mer om vilken person man har att göra med mer än vilket bolag det handlar om och har man otur...

Kundtjänst bemannas tyvärr ibland av nybörjare som inte kan motorcyklar men om man då får prata med en skadehandläggare så brukar man få reda på vad som gäller.

Tack för iden ringa dom. Inga problem gå in med en Sprint RS jag hittade på blocket.
Och sedan vidare till säljarens hemsida.
http://www.hojcenter.se/begagnade-mc/?hojcentermc=Triumph-Sprint-RS-7424930#
Och tar jag den hojen idag och matar in SCS649 hos Folksam
Så blir det så här !
3873kr/år vilket är 175kr dyrare än bekräftelsen från 23 februari på 3698kr/år
men 784kr billigare än inbetalningskortet på 4657kr !
Uppenbart Folksam kör med lockpriser på hemsidorna !
:mad::huvet:(

Bifogat

• Triumph Sprint RS-Folksam-2014-03-03rev.png
    Triumph Sprint RS-Folksam-2014-03-03rev.png
    79.1 KB · Visningar: 62
Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack för iden ringa dom. Inga problem gå in med en Sprint RS jag hittade på blocket.
Och sedan vidare till säljarens hemsida.
http://www.hojcenter.se/begagnade-mc/?hojcentermc=Triumph-Sprint-RS-7424930#
Och tar jag den hojen idag och matar in SCS649 hos Folksam
Så blir det så här !
3873kr/år vilket är 175kr dyrare än bekräftelsen från 23 februari på 3698kr/år
men 784kr billigare än inbetalningskortet på 4657kr !
Uppenbart Folksam kör med lockpriser på hemsidorna !
:mad::huvet:(
Vore intressant om du ringer dem o lägger upp vad de har för anledning till det dyrare priset. Att man inte kan räkna på sin egen mc som man har försäkrad gäller även hos Svedea, har dock inte förstått varför...:va

Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...