Kolv + Cylinder

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Jag har en liten fråga till er med TZR -87...
Vad går en ny kolv o cylinder på? Lite smårädd för att min är kass...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RED_LiME skrev:

Cylindern går väl antingen att borra eller skicka på omnikasilning(beroende på vad det är för cylinder), kan väl kosta en 2-3000 som mest, en kolv kostar väl en 6-700 kanske.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
RED_LiME skrev:

en är din Cylinder helt jävla sopp kass så blir det dyrt, exakt hur dyrt vet ja inte, men om det är så att den är sliten innuti så kan man borra upp den en dimension, finns dock ett MAX på ca:57,5mm, tror ja det var. e inte säker.
Nicasila om cylindern går inte eftersom TZR inte har Nicasil cylinder.

kolven går på runt 1000:- ja gav 1050:- för en i sommras, men det kan variera med nån hundring lr så. men kontrolera om det är så att det räcker med nya ringar. mkt billigare, men är kolven dålig, snåla inte å köp bara ringar, e kolven dålig SKA den bytas! annars kan det bli mkt dyrare. :fakta

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
När jag skulle köpa en tzr ringde jag runt lite. Och en kille hade bytt kolv, han sade att det var något standardfel på tzr-kolvarna, vad vet jag inte. Kanske borde kolla upp det om du ska köpa ny kolv.
Borrning går på runt 300kr.

Fluxir: Är det cylindern som begränsar hur mkt man kan borra menar du?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
cRoC skrev:
Fluxir: Är det cylindern som begränsar hur mkt man kan borra menar du?
Svarar åt Fluxir: Yamaha gör bara kolvar upp till en viss storlek! Borrar man större blir den största orginalkolven för liten och i värsta fall startar inte hojjen! Det finns dock andra tillverkare som gör privatkopior som är något större!

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Biifer skrev:
Svarar åt Fluxir: Yamaha gör bara kolvar upp till en viss storlek! Borrar man större blir den största orginalkolven för liten och i värsta fall startar inte hojjen! Det finns dock andra tillverkare som gör privatkopior som är något större!

delvis sant, det är oxå så att det inte finns hur mkt Material som hellst i Cyllen, min cyllinder är uppborrad till MAX så skär den å det blir repor i cylindern måste ja lägga i ett nytt "foder" lr va det heter, vileket redan ät gjort en gång på min hoj...

när man har "borrat" bort "fodret" då är det bara aluminium kvar å det går inte så bra, det är för mjukt, så det sitter en insats i cylindern, den avgör egentligen hur mkt du kan borra. det ser man om man kollar uppe på en cylinder så synns det att det är en kant där.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hur mkt kan man borra tills cylindern säger stopp? Kolvar köper man ju inte orginal ialla fall, wiseco ska det va :tungan

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
Hur mkt kan man borra tills cylindern säger stopp? Kolvar köper man ju inte orginal ialla fall, wiseco ska det va :tungan

tror inte att det finns piratkolvar som är större än 57,5 så mer ska du nog inte borra, det är ungeför där det tar stopp ändå så..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...