Kolvarna i oket kärvar, hur ska jag göra?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag har bytt bromsar på men fz till bromsar från en R1'a. Först fick jag inget tryck alls och kolvarna var fast i intryckt läge. nu har jag fått upp visst tryck, men nu är kolvarna fast ute och bromsarna ligger på så att hjulet inte går att rubba knappt med hand kraft. kan det var så att kolvarna kärvar och behöver smörjas? vad ska jag göra? jag börjar tappa tålamodet!!!:argpådato

Tryck kolvarna framotillbaka ett antal ggr. Nån liten droppe olja kanske kan hjälpa har jag hört.
Dock inte så det kan hamna på beläggen sen.......
Jag skulle nog isf trycka ut kolvarna (inte så dom lossar) och torka av ev. olja när dom går som dom ska.
/u

Lonsdale skrev:
2371021 Jag har bytt bromsar på men fz till bromsar från en R1'a. Först fick jag inget tryck alls och kolvarna var fast i intryckt läge. nu har jag fått upp visst tryck, men nu är kolvarna fast ute och bromsarna ligger på så att hjulet inte går att rubba knappt med hand kraft. kan det var så att kolvarna kärvar och behöver smörjas? vad ska jag göra? jag börjar tappa tålamodet!!!:argpådato
Hej
Om det är kolvarna i oket som kärvar så kan det vara bra att börja med att bara motionera dem genom att upprepade gånger pressa tillbaks dem i oket och sedan trycka ut dem med handtaget igen.

Om du har skruvar ihop bromsarna av olika delar och då fått på ett för huvudcylindern främmande handtag så måste du kolla att handtaget verkligen lämnar ett litet spel i fullt utsläppt läge. Dvs handtaget måste helt lämna huvudcylinders kolv. Annars kommer frambromsen att funka som en domkraft, var gång du bromsar går den närmare skivan men aldrig tillbaks. Tillslut låser det sig. Har skett mycket olyckor med sådant när folk använt pirathandtag utan att fila till dem.

Tycker jag

Mvh
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2371050 Hej
Om det är kolvarna i oket som kärvar så kan det vara bra att börja med att bara motionera dem genom att upprepade gånger pressa tillbaks dem i oket och sedan trycka ut dem med handtaget igen.

Om du har skruvar ihop bromsarna av olika delar och då fått på ett för huvudcylindern främmande handtag så måste du kolla att handtaget verkligen lämnar ett litet spel i fullt utsläppt läge. Dvs handtaget måste helt lämna huvudcylinders kolv. Annars kommer frambromsen att funka som en domkraft, var gång du bromsar går den närmare skivan men aldrig tillbaks. Tillslut låser det sig. Har skett mycket olyckor med sådant när folk använt pirathandtag utan att fila till dem.

Tycker jag

Mvh
/J

Jag köpte de kompletta av en kille här på sporthoj och han säger att det ska vara orginal grejerna.

Lonsdale skrev:
2371055 Jag köpte de kompletta av en kille här på sporthoj och han säger att det ska vara orginal grejerna.
Kolla att de är lite spel i handtagets ytterläge bara, det känner du med handen. En del handtag har justerskuvar, andra får man fila. Med det sistnämda ska aldrig behövas om det är original.
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2371077 Kolla att de är lite spel i handtagets ytterläge bara, det känner du med handen. En del handtag har justerskuvar, andra får man fila. Med det sistnämda ska aldrig behövas om det är original.
/J

Tack! ni är super snabba på att svara!

Mina ok kärvade lite, 2 av kolvarna rörde på sig medans dom 2 andra satt fast. Det gjorde mina bromsar svampiga och äckliga. Jag sprutade en halv flaska bräkleen (brakeclean) på kolvarna sen tvingade jag upp dom med mejslar och knivar, sen sprutade jag lite med bräkleen. Det gjorde susen för mina ok iaf.

kolvar

Lonsdale skrev:
2371021 Jag har bytt bromsar på men fz till bromsar från en R1'a. Först fick jag inget tryck alls och kolvarna var fast i intryckt läge. nu har jag fått upp visst tryck, men nu är kolvarna fast ute och bromsarna ligger på så att hjulet inte går att rubba knappt med hand kraft. kan det var så att kolvarna kärvar och behöver smörjas? vad ska jag göra? jag börjar tappa tålamodet!!!:argpådato
jag kan nog göra nya med om du behöver!!:pannkyss

trycket lättade när jag tog bort bromsgreppet, men hur mycket ska jag slipa på det? ska det vara något förtryck, eller ska slipa tills att den inte är imot alls?:confused:

Lonsdale skrev:
2391934 trycket lättade när jag tog bort bromsgreppet, men hur mycket ska jag slipa på det? ska det vara något förtryck, eller ska slipa tills att den inte är imot alls?:confused:

Är det orginal ska det finnas en justerskruv

En sak som är oehört viktigt är att BROMSOK SKALL ALDRIG SMÖRJAS MED VANLIGT FETT man skall ha ett special silikonbasserat fett vilket kan köpas på biltema eller dyligt, detta då packningarna i systemet inte tåler petroleumprodukter utan går sönder och du drar handtaget i botten vid slutet av rakan.

Alex.J skrev:
2392039 Är det orginal ska det finnas en justerskruv

Det är tyvär inte det på det greppet jag fick till bromsarna. så jag blir nog tvungen att slipa, så jag undrar om pumpen ska vara lite intryckt eller om jag ska slipa tills att den går precis fri?

Slipa så du har ett spel på ngn mm iaf för säkerhets skull.
Du ser hur långt greppet går in, om du har mycket marginal ta gärna lite extra.
Eller kolla på kompisen hoj och se/bilda dig en uppfattning.

Det du riskerar, är bara om du tar för mycket att greppet går i botten.

Huvudbromscylindern/pumpen har två hål emot vätskebehållaren, det minsta är returen.
Om inte kolven går tillbaka helt öppnas inte returen...

För att "smörja/leda" upp kolvar i ok, så brukar jag använda bromsvätska till detta då det bevisligen inte pajjar pkn & dy på bromsarna...

Last edited:
Boris JR skrev:
2392044 En sak som är oehört viktigt är att BROMSOK SKALL ALDRIG SMÖRJAS MED VANLIGT FETT man skall ha ett special silikonbasserat fett vilket kan köpas på biltema eller dyligt, detta då packningarna i systemet inte tåler petroleumprodukter utan går sönder och du drar handtaget i botten vid slutet av rakan.

Amen till det!

H*lvete

Boostar tråden lite! Hade lite marksyning med hojen igår, och efter det går inte bromsoken bak tillbaka.. stannar mot skivan men utan att låsa. så det går knappt att få effekt på bromsen. Var samma fel när ja provkörde hojen på beviks men det fixa nissarna där innan jag hämta ut den. Vad beror det på och vad kan jag göra? det går ju att trycka ut oken 'för hand' men efter ett tryck på pedalen så är dom där igen.. jävlarna :va

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back