Kolvbultsproblem

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
GBG
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
Tja har nu gjort klart min om fodrade cylle till hojen men har problem med kolv bulten för orginal ligger den på 16mm. Men jag har nu en störe kolv i den så nu ligger den på 18mm och liländan på vevstaken har 20mm i hålet så att få dit ett annat lager verkar svårt. Men hoppas att någon här på forumet kan hitta på en lösning. Hade varit mycket tacksam:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan att vara kolvbultsexpert så tror jag du har skaffat dig ett problem... :rolleyes: Det enda jag kan se är att du har en 16mm-bult, och sätter i hylsor i kolven, men då uppstår ju andra problem, du måste ju kunna låsa fast kolvbulten. Du vill inte att den ska glida iväg... :rolleyes:
 

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
GBG
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
ja men du har ju rätt att man kan ha en 16 mm kolv bult men då måste man ju hitta en i rätt längd också och det kan bli ett lite om inte stort problem:mad: men det där med hyllsor va smart men om man är rädd att kolv bulten skall glida ut så kan man ju sätta liksom en platta där eller va man skall säga på sidorna av kolv bulten så det blir som en väg som håller i mot allt.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tillverka ett nytt lager till lilländan på vevstaken!
Använd lagerbrons JM3 ellerJM5, svarva till nästan rätt innermått och brotscha tiil rätt mått efter montering av lagret.

Vill du istället använda 16mm kolvbult så gör du bussningar till kolven, för att säkra kolvbulten så finns det teflonknappar att använda istället för clipsen.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Tillverka ett nytt lager till lilländan på vevstaken!
Använd lagerbrons JM3 ellerJM5, svarva till nästan rätt innermått och brotscha tiil rätt mått efter montering av lagret.

Vill du istället använda 16mm kolvbult så gör du bussningar till kolven, för att säkra kolvbulten så finns det teflonknappar att använda istället för clipsen.

Nu gav trådskaparen tyvärr ingen info om vilken hoj eller cylinder detta berör men om hålet i lilländen är 20 mm och kolvbulten är 16 mm då lär det ju vara en 2-taktare med rullager i lilländen och då är ideen med lagerbrons inte så värst bra.
Funkar fint på 4-takt dock.
Bussningerna i kolven är isf en bättre lösning ihop med teflonknapper.
Jag undrar dock över vilken mc/cylinder som används då man lätt kan hitta RIGTIGT stora kolvar med 16 mm kolvbult, typ RD 350 (64 mm) eller Kawasaki 750 (kring 70 mm),m. fl.
Så varför skaffa en kolv med 18 mm kolvbult och skaffa sig detta problem?
Fanns där nån speciell anledning?
Undrar Frostie.
 

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
GBG
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
sorry för dålig info men det är en yamaha rd lc motor som jag har grejat med.
och jag valde den kolven för att det va den ända som jag hittade som stämde men längden från kolvbulten till toppen av kolven:huvet

Föresten va är ett teflonknapper för något var går dom att köpa i så fall var??
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Varför inte bara ta en orginalkolv?

Teflonpluttar är inte så lämpligt i en 2-taktare. Dom kommer ofelbart att fastna i en spolkanal.
Är det inte en kolv som hör tilll motorn måste du noga kolla att inte kolvringsgapet kommer i en kanal.

Mats
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
sorry för dålig info men det är en yamaha rd lc motor som jag har grejat med.
och jag valde den kolven för att det va den ända som jag hittade som stämde men längden från kolvbulten till toppen av kolven:huvet

Föresten va är ett teflonknapper för något var går dom att köpa i så fall var??

Vad har du för borrning då? En 170cc-cylinder? 66mm?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Tja, är det en 170 cc med 66 mm kolv så hade du ju bara kunnat ta en RD 350 LC/YPVS (8:e öd m. 16 mm k.b.) kolv och höjt cylindern, med lämplig tjock alu-bit + 2 cyl.fotspackninger mellen cylinder och motorblock, tills du hade fått kolven på rätt höjd i cylindern, om det nu hade funkat med resten av porterna.
Wiseco nr. 513 har jag för mig att de hetar, finns även en liknande kolv som man använder på RD 350 med strokat vev och längre vevstaker, då är kolven 5,6 mm kortare (från k.b. till topp) har för mig de hetar 795, mer info finns på MacDizzy om du är intresserat.
Båda de kolverna har 16 mm k.b.
Varifrån har du tagit den kolv som du har nu?
Frostie.
 
Last edited:

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
GBG
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
Ja du det va en bra fråga tror den va i från en yamaha BR 250 snöskoter men är inte säker men allt på kolven stämde utom kolvbulten för kolvringarna gick fria från kanalerna. Men tror att jag har löst problemet nu med kolven för jag svarvade till 2 distanser i mässing i dag på jobbet och satte i båda ändarna på kolvbulten och det blev bra inget glapp eller något:)

Borningen ligger på 70mm
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Varför inte bara ta en orginalkolv?

Teflonpluttar är inte så lämpligt i en 2-taktare. Dom kommer ofelbart att fastna i en spolkanal.
Är det inte en kolv som hör tilll motorn måste du noga kolla att inte kolvringsgapet kommer i en kanal.

Mats

Ang just det där har jag ett konstigt tillägg.

Hade en Kx 125 förut jag pullade med bra mycket.

Orginal, prox, athena kolvar hade kolvringsgapet förskjutet till höger mellan insug och spolningsport.

Men med Vertex kolvar låg kolvringsgapet rakt i mitten över en insugsport.

Tyckte det såg jättekonstigt ut men körde med 2-3 såna kolvar och det funkade faktiskt kanon???

Men i regel ska man nog försöka att undvika det, absolut. =)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top