Kolvbyte TZR

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ska ev byta kolv, undrar vad som rekomenderas för märke? Smidd eller gjuten? Finns det högkompskolvar? /Anton

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Yamaha original, eller Prox.
Vet ej om det finns högkompskolvar till din hoj, det är ju mer en fyrtaktsgrej. Eftersom kolvtoppen har stor betydelse för hur spolningen i en tvåtaktare fungerar tror jag inte riktigt det skulle vara en bra ide, bättre isåfall att att skaffa en extra topp och lämna till någon som kan svarva till förbränningsrummet på den. men om du inte tänker göra mer, typ mera förtändning, ändra portarna, bättre avgaspipa, så tror jag inte du märker nån jätteskillnad mot standard, jag kan skicka ritning på toppmodifiering om du är intresserad.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Varför inte en Wiseco? Snygga till portarna lite och portmatcha mot blocket också.
Och som Bikeboy500 sa, högkompskolvar finns inte till 2t. Testa svarva toppen och sen köra med dubbla cylinderfotspackningar med en lagom metallplatta i mellan ist :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nja jag är intre intresserad av att lämna in grejerna på portning och sådär, tack ialla fall :D Tänkte bara att om jag ändå ska byta kolv kunde jag ju slänga i nåt lite roligare :) Jag har hört att orginalkolven ska ha något standardfel? En kille som sa det när jag letade TZR i somras. Smidd eller gjuten då? :va

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Om du har standardborrning som håller måttet och inte vill borra eller hona cylinderloppet skall du ha gjuten kolv, vill du ha smidd kolv måste du öka spelet något.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
kör med wiseco, jag körde över 500mil med dt:n och kolven såg ut som ny :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
I min hoj har det suttit en del vertexkolvar, den jag kört med har gått 65 mil utan bekymmer men förre ägaren hade problem med att vertexkolvar oroväckande ofta har fabrikationsfel. En sprack utan nån som helst anledning efter bara ett par mil och en fullständigt förintades...den typ exploderade inne i cylindern, troligen pga gjutningsfel.

Detta behöver eg inte säga nånting men bara så ni vet....hähä

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Chris Ash skrev:
I min hoj har det suttit en del vertexkolvar, den jag kört med har gått 65 mil utan bekymmer men förre ägaren hade problem med att vertexkolvar oroväckande ofta har fabrikationsfel. En sprack utan nån som helst anledning efter bara ett par mil och en fullständigt förintades...den typ exploderade inne i cylindern, troligen pga gjutningsfel.

Att jag ska ha sån jävla otur :D

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Chris Ash skrev:

Bababa lyssnar intee :FU

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...