Kolvbyte?!?!

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Tjenare,

Jag har under en tid märkt att hojen inte riktigt går som den ska (Yamaha TZR -89). Den drar inte på högre varv som förut och ibland är det ett helv**e att starta den...

Så idag begav jag mig ut för att ta bort avgasröret och titta på kolven...

Dags att byta, eller vad säger ni? :confused:
 

Bifogat

  • 20100608220.jpg
    20100608220.jpg
    226.1 KB · Visningar: 107

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Jo de vet du, för så trög kan man inte vara

Kolven har slitits, bara att slänga i en ny och kolla så inget har hänt med cylindern
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser ut som det är dags att byta kolv och ringar, när det är brunt under ringlandet så är det ofat ringarna som är läck. Stort blow-by.

Kolla även ytan i cyl-loppet, reed-ventiler, känn på vevstaken samt kolla/rengör avgasventilen när du ändå har cylindern av.
 
Last edited:

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Ser ut som det är dags att byta kolv och ringar, när det är brunt under ringlandet så är det ofat ringarna som är läck. Stort blow-by.

Kolla även ytan i cyl-loppet, reed-ventiler, känn på vevstaken samt kolla/rengör avgasventilen när du ändå har cylindern av.

Okej, men ska jag satsa på smidd eller gjuten kolv då?
Cylindern är lite små repig men det är inga grövre märken så jag skippar att borra om den..
På tal om reed-ventiler så har jag för mig att det finns olika styvheter på dom men kommer inte ihåg hur de skiljde sig från varandra....:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej, men ska jag satsa på smidd eller gjuten kolv då?
Cylindern är lite små repig men det är inga grövre märken så jag skippar att borra om den..
På tal om reed-ventiler så har jag för mig att det finns olika styvheter på dom men kommer inte ihåg hur de skiljde sig från varandra....:va

Kör du den hårt så brukar smidd kolv vara bäst. Om man kör lugnt kan man dock få lite längre livslängd på en gjuten kolv. Jag skulle tagit en smidd, brukar vara bäst i 2-taktare.

Mjuka reeds brukar vara bäst effektmässtigt, men kan ha sämre livslängd. Jag kan dock inget om kvalitén hos de olika alternativ av reeds som finns till din hoj. bäst att kolla med personer eller forum som kan din just din modell. finns säkert här i 125-forumet.
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Då blir det antagligen att beställa ett par sådana :tummenupp
Boysen valdans bra varde for pengarna. Du far en finare respons och vrid pa lagre varv framforallt. Ska man ha det 'varstaste' ar det V-force
som galler (men mkt dyrare). Tankt pa att det ar bra att 'oppna' luftintaget pa luftburken och att oftast blir det ombestyckning vid byte av avgas/expansionskammare...
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Boysen valdans bra varde for pengarna. Du far en finare respons och vrid pa lagre varv framforallt. Ska man ha det 'varstaste' ar det V-force
som galler (men mkt dyrare). Tankt pa att det ar bra att 'oppna' luftintaget pa luftburken och att oftast blir det ombestyckning vid byte av avgas/expansionskammare...

Menar du att jag ska ta bort det där "gummi-insuget" på luftburken? Och när man sätter på effekt avgas ska man gå upp eller ner i huvudmunstycke? :)
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Menar du att jag ska ta bort det där "gummi-insuget" på luftburken? Och när man sätter på effekt avgas ska man gå upp eller ner i huvudmunstycke? :)

Borja med ta bort 'gummiinsuget' och ga upp 1-2 steg pa pilotmunstycke och 2 steg pa huvudmunstycke nar du satter pa effektavgas. Ev. hojer du nalen 1-2 steg. Borja alltid med kora lite fetare och ga ner i munstycken...
Givetvis 'laser' du stiftet efter varje atgard....
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Borja med ta bort 'gummiinsuget' och ga upp 1-2 steg pa pilotmunstycke och 2 steg pa huvudmunstycke nar du satter pa effektavgas. Ev. hojer du nalen 1-2 steg. Borja alltid med kora lite fetare och ga ner i munstycken...
Givetvis 'laser' du stiftet efter varje atgard....

Tackar för tipset! Dock har jag inte fått klartecken från PJME som inte verkar ha skickat min kolv och mina reedventiler som jag beställde förra veckan... Förbannade Engelsmän!
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Angående kolvbyte.
Jag har en aprilia rs 125 07. den har gått 1000 mil och jag har inte bytt kolv! när vet jag om jag måste byta kolv?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Angående kolvbyte.
Jag har en aprilia rs 125 07. den har gått 1000 mil och jag har inte bytt kolv! när vet jag om jag måste byta kolv?

Vit rök, jag säger bara vit rök :näsblod
nemen jag vet inga bra sätt att ta reda på det, ta av avgassystemet och titta in, är det brunt under kolvringarna och kolven ser väldigt repig ut så ta isär cylindern och kolla närmare.:brinnerup
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
AA okej tack! Men vart kan jag få tag på en cylinder till min rs 125 (2007) och hur ser dem ut?

Vit rök, jag säger bara vit rök :näsblod
nemen jag vet inga bra sätt att ta reda på det, ta av avgassystemet och titta in, är det brunt under kolvringarna och kolven ser väldigt repig ut så ta isär cylindern och kolla närmare.:brinnerup
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top