kolvringar nsr

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
tja
ska byta kolvrigar på min nsr den har gått 3940 mil vet ej när dom böts senast men den har blivit svår startad nu så de är nog dags nu. måste man byta kolven också eller räcker de med att bara byta kolvringarna ?

och en fråga till jag har cdi boxarna tv-124 oh ci639 vet någon vart man får tag på tv-78 och ci636 billigt och inte typ 2000 kr styck är det någon på forumet som har till salu kanske ?:yoparty

mvh

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har du ingen koll på hur långt den har gått så är det läge att byta både kolv och ringar.
Om du är nyfiken och vill se hur dåligt den kan vara, så ta bort avgasröret och kolla in i avgasporten. Är kolven svart under ringarna så är det hög tid att byta ringar i alla fall. Ser kolven lite repig och sliten ut så är det bara att byta allt.
Kolven är A o O i en 2-t

Reedventiler som inte är täta gör också hojen svårstartad. Kolla det också när du river.

Mats

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
okej men om kolven inte är sliten och jag bytter bara ringar så blir de inget knas med kolven ?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
okej men om kolven inte är sliten och jag bytter bara ringar så blir de inget knas med kolven ?

Om du VET att kolven bara har gått 4-500 mil, så skulle jag bara byta ringar. Men är du det minsta osäker så råder jag dig att byta.
En kolv som går för långt kan rasa i bitar och trilla ner i vevhuset. Inte roligt. Total sanering!

Det är ändå samma jobb att byta kolv som ringar. Visst, några hundringar till i pris. Men går den inte helt hundra.....

Kolven kan vara sliten på insugssidan, utan att du ser det genom avgasporten.

Mats

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...