Kommer inte åt min "bryggade" 4g-router som sitter framför/bakom en annan router

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kommer inte åt min "bryggade" 4g-router som sitter framför/bakom en annan router

Jag kör numera med mobilt bredband hemma.
USB-stickan(ZTE 4g USB-modem) sitter i en Dovado GO -router.
Då jag använder extern, takmonterad antenn tvingas Dovadon och USB-stickan ligga kvar på vinden och jag har istället dragit ner en nätverkskabel till en "vanlig" trådlös router.

För att min "vanliga" router skall få den av telenor tilldelade IP-adressen så är Dovadon försatt i så kallat bryggat läge vilket gör att den i praktiken bara är ett modem..

Mitt problem är att jag nu inte kommer åt Dovadon när den sitter bakom min D-Link-router.

Jag konfigurerade först allt "4g-relaterat" i Dovadons inställningar genom att vara kopplad med nätverkskabel direkt in i den från min bärbara. Dovadon konfigurerar man i ett webbgränssnitt som man når via 192.168.0.1

Innan jag fortsatt ändrade jag adress till Dovadon till 192.168.0.99 då det visade sig att D-Linken använder samma IP för sitt admingränsnsitt.
Jag startade om Dovadon och det gick finfint att ändra inställningar via den nya IP-adressen.

Jag kunde ni surfa "snabbt" via Dovadon och min 4g-dongel samt logga in på den nya IP'n och konfigurera den...

Därefter gjorde jag det sista, nämligen ställde den i "bryggat" läge (bridge mode) och startade om och kopplade den direkt till D-linken.

Jag kan numera surfa med alla plattor, mobiler och datorer här hemma både via trådlöst och trådat, allt via D-Linken som i sin tur går via Dovadon..

Loggar jag in på 192.168.0.1 kan jag konfigurera D-linken MEN...

...nu det stora MEN:et ...
Jag kommer inte åt Dovadons inställningar..
Försöker jag pinga dovadon får jag bara timeout.. :(

Vad göra?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det inte så att när den är bryggad så har man ställt in att den ska vara en ganska så "dum" enhet? Alltså att det inte ens är tänkt att man ska kunna logga in och ändra något på den då. Det kan vara så att du måste återställa den för att kunna komma åt den igen. Med någon liten reset-knapp på baksidan eller något, och då försvinner alla inställningar du gjort och den återgår till fabriksinställningarna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det inte så att när den är bryggad så har man ställt in att den ska vara en ganska så "dum" enhet?

Jo, så är det..
Men man skall fortfarande kunna logga in på den.
Däremot börjar jag inse(iaf tro mer) att det sannolikt är så är att den där IP-adressen bara är åtkomlig från den först inkopplade enheten, alltså min "riktiga" router.. Skulle jag kopplat in datorn direkt hade jag kunnat komma åt den. Gissningsvis måste jag stänga av Dovadon, koppla in laptoppen istället för routern, starta upp dovadon igen och därefter logga in och göra eventuella konfig-ändringar... sedan får jag stänga av, koppla tillbaka routern, starta...
Fabriksåterställa den vill jag undvika så länge som möjligt. Däremot är det nog så att dovadon inte är nåbar när det sitter en annan router i mellan...
Någon nätverksnisse kanske kan hjälpa till för det kanske går att lösa med nätmasker och sånt däringa mumbo jumbo som jag aldrig lyckats lära mig..
bridgeshot.png

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Du behöver ha din D-link och Dovado på olika subnät. T.ex. Dovadon på 192.168.1.1

Eller kör du Dovadon i routerläge på t.ex. 192.168.0.1, flyttar d-linken till 192.168.0.2. Stänger av dhcp på dlinken och kopplar ihop dem LAN till LAN.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO