Kompensation vid hojköp

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!

Jag sålde min hoj idag, allt var frid och fröjd, tills köparen ringer efter 8 mil och då har det börjat läcka olja ur en packning. Djävligt tråkigt, för jag har kört hojen ca 60 mil sen jag satte ihop motorn utan att det läckt, men det är sånt som händer. I vilket fall så ska jag givetvis kompensera köparen för detta, plus för skruvtiden, det är inte min avsikt att lura folk...
Han skulle iallafall köra hem hojen (hade då ca 15 mil hem), och sen kolla var det läcker så skulle vi höras av, inga konstigheter.

Dock har jag en ståndpunkt, att iom att köparen fortsätter färden efter att han upptäcker oljeläckaget, så anser jag att han förbrukat möjligheten till att häva köpet. Jag vet ju inte om han kört de sista 5 milen med för lite olja och skadat motorn. Hade han krävt återköp när han ringde hade han fått det, men det gjorde han inte.

Vad tycker ni övriga? Har han fortfarande rätt att häva köpet?

Jag är verkligen ledsen själv över det här... den läckte lite första gången jag provkörde den, men silikontätade det, och det har hållt sen dess, till idag då.
Vi är båda överens om att det inte läckte när han provkörde, utan det började efter han dratt iväg, riktigt otur alltså...


/Pajje
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hej.
Ni ska inte bli sura på varandra, kom överens om en bra lösning. Säg vad du tycker men att du ändå är villig att hjälpa till. I grund och botten så har han nog förbrukat sin chans.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
twinner skrev:
2329018 Hej.
Ni ska inte bli sura på varandra, kom överens om en bra lösning. Säg vad du tycker men att du ändå är villig att hjälpa till. I grund och botten så har han nog förbrukat sin chans.

Nä, han var inte så farligt sur när han ringde, så vi ska lösa det, får pruta lite i efterhand bara:)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Psychobiker skrev:
2329031 Nä, han var inte så farligt sur när han ringde, så vi ska lösa det, får pruta lite i efterhand bara:)
Jepp, det löser ni med god vilja. Allmänt taget kan han ha förbrukat sin hävningsrätt men kan lika gärna ha den kvar. Det beror ju helt på vad för fel det är. Har han kört motorn torr och fördärvat veven så får han behålla den. Men om felet visar sig ha funnits när han hämtade den, vara av allvarlig karaktär och han inte förvärrat det så kan du tvingas ta tillbaka den.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Bingo skrev:
2329049 Jepp, det löser ni med god vilja. Allmänt taget kan han ha förbrukat sin hävningsrätt men kan lika gärna ha den kvar. Det beror ju helt på vad för fel det är. Har han kört motorn torr och fördärvat veven så får han behålla den. Men om felet visar sig ha funnits när han hämtade den, vara av allvarlig karaktär och han inte förvärrat det så kan du tvingas ta tillbaka den.

Vi pratar en packning för 300 spänn som läcker lite, knappast fog för att häva, speciellt inte som jag kommer att betala den plus lite extra som plåster på såren...
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Psychobiker skrev:
2329052 Vi pratar en packning för 300 spänn som läcker lite, knappast fog för att häva, speciellt inte som jag kommer att betala den plus lite extra som plåster på såren...

Det låter kanonbra, erbjud det till honom och var vänlig HELA TIDEN så löser det sig...tråkigt att sånt händer, men men...thats life, bra inställning från dig dock!!! Vet precis hur du menar...skulle gjort likadant själv...:tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu var det faktiskt min TL jag sålde...

vi har pratat nu, och han förstår också att jag inte kan ta tillbaka hojen när han kört den så långt med "kännt" fel.

vi ska väl mest diskutera ersättningen, han har tydligen ingen stans att vara, och vill lämna in den, men jag har erbjudet honom 1500 tillbaka (37000 gav han för hojen).

förstår att han är lite less, han ville ju inte mecka direkt med nya hojen. Trist för mig med, hade det börjat läcka tidigare hade jag bytt packningen och allt hade varit frid och fröjd...

/pajje
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
1500 lät mycket, så då borde han bli nöjd.

Vart var det den läkte någerst?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
25 mil är lite långt att åka...

Den läckte på vänster sida under generatorkåpan, sen visade sig också att det kom lite olja från topplocket, förmodligen har gummitätningen där kommet lite snett när kollade ventilspelet, är ju bara att ta loss och sätta rätt.

Men vi är överens nu, han har fått pengar, och skulle få hjälp med att fixa.

Jag tyckte grabben skulle ha en slant, är fan inte roligt att få strul med hojen direkt. Jag har iallafall lärt mig att man inte ska försöka fixa till packningar med silikon, det håller inte i längden tydligen:3freak

Jag fick lite mindre än vad jag räknat med, men när jag säljer prylar vill jag fan inte att köparen känner sig blåst, hellre ett rent samvete och 1500 mindre på banken, det överlever jag nog...haha

Lycka till nu, Krister, om du läser detta!

/Pajje
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Han köper en begagnad hoj. Blir meddelad att motorn har varit isär för 60 mil sen?!

Han besiktar/kollar igenom hojen, godkänner hojen och betalar för sig.

Allt är frid och fröjd, så länge du inte ljugit om något. Han har inte någon som helst rätt att kräva återköp, speciellt när han kört hem hojen.

Men du verkar ju vara en trevlig prick, så hör med honom om du kan ge kompensation för ny packning då?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
<micke> skrev:
2330429 Han köper en begagnad hoj. Blir meddelad att motorn har varit isär för 60 mil sen?!

Han besiktar/kollar igenom hojen, godkänner hojen och betalar för sig.

Allt är frid och fröjd, så länge du inte ljugit om något. Han har inte någon som helst rätt att kräva återköp, speciellt när han kört hem hojen.

Men du verkar ju vara en trevlig prick, så hör med honom om du kan ge kompensation för ny packning då?

som sagt, han har fått ersättning för packning och plåster på såren. Har absolut inte ljuget om något, däremot missförstod han när jag sa att jag haft hade fixat till packningen, han trodde den var bytt. Kvittar iof, det ska ju inte börja läcka direkt när han kör hem, men han var nöjd när vi pratades vid igår, så det är skönt att vi kunde reda ut det så snabbt, så jag kan släppa det och njuta av pengarna, som redan investerats i en fräs/svarv till garaget:banana
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Psychobiker skrev:
2330728 som sagt, han har fått ersättning för packning och plåster på såren. Har absolut inte ljuget om något, däremot missförstod han när jag sa att jag haft hade fixat till packningen, han trodde den var bytt. Kvittar iof, det ska ju inte börja läcka direkt när han kör hem, men han var nöjd när vi pratades vid igår, så det är skönt att vi kunde reda ut det så snabbt, så jag kan släppa det och njuta av pengarna, som redan investerats i en fräs/svarv till garaget:banana


Vill bara säga att med din attityd, så hade jag köpt en hoj av dig vilken dag som helst! Riktigt bra attityd, och vilja att göra rätt för sig. Håller fullkomligt med i ditt resonemang.


Mvh Henrik.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
duccen900ss skrev:
2329206 Dessa jävla riskokare... :näsblod
Dessa jävla pastakokare då... (som du kör själv) :näsblod


Edit: Japp, jag kör både riskokare & McDonaldshoj själv, så nu behöver du inte säga det heller. :D
 
Last edited:

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Nybliven TL ägare

Det är jag som köpte hojen av Martin. Blev så klart lite ledsen när jag just köpte en hoj som varit just nyrenoverad för att slippa skruva på ett tag och sen märker att det läkler olja.
Mest jobbigt var det över att jag blev tveksam över hur motorjobben var gjorda i övrigt, tvivlet kryper in på skinnet ni vet...
Men när Martin var så trevlig och hörde av sig tre gånger under tiden jag körde hem så kändes det bra när han erbjud kompenmsering (även fast jag va lite bitter i vårat första samtal när jag kommit hem).
Det var trots allt känslan jag fick av Martin, hans kompetens och ärlighet, som gjorde att jag handlade hoj av just honom.

Som någon tidigare sa, jag skulle inte tveka att köpa hoj av Martin igen! En reko kille som gjort allt rätt och lite till!

Fått tid att lämna in hojen på tisdag å efter det blir det åka igen.
Ang urvarvning så in i helvete, nja hade mor o far i bilen bakom så för att inte åka dit för passivt mord på mor så gick det rätt så lugnt...iaf i jämförelse med vad snitthastigheten brukar vara...
Ha det bra på semestern Martin!
:squid
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
-chris- skrev:
2332932 Det är jag som köpte hojen av Martin. Blev så klart lite ledsen när jag just köpte en hoj som varit just nyrenoverad för att slippa skruva på ett tag och sen märker att det läkler olja.
Mest jobbigt var det över att jag blev tveksam över hur motorjobben var gjorda i övrigt, tvivlet kryper in på skinnet ni vet...
Men när Martin var så trevlig och hörde av sig tre gånger under tiden jag körde hem så kändes det bra när han erbjud kompenmsering (även fast jag va lite bitter i vårat första samtal när jag kommit hem).
Det var trots allt känslan jag fick av Martin, hans kompetens och ärlighet, som gjorde att jag handlade hoj av just honom.

Som någon tidigare sa, jag skulle inte tveka att köpa hoj av Martin igen! En reko kille som gjort allt rätt och lite till!

Fått tid att lämna in hojen på tisdag å efter det blir det åka igen.
Ang urvarvning så in i helvete, nja hade mor o far i bilen bakom så för att inte åka dit för passivt mord på mor så gick det rätt så lugnt...iaf i jämförelse med vad snitthastigheten brukar vara...
Ha det bra på semestern Martin!
:squid


Då får man väl gratulera till en ny fin hoj då :tummenupp

Om jag inte har fel så är det mina gamla motorhalvor som sitter på den där hojen :confused:

Nu får du gå in i TL-tråden och presentera dig :yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top