Komplett utrustning, tips önskas.

gjohan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z750 2011
Hej! Nybörjare och i princip ny på forumet! Kommer ta mc kortet till sommaren och köpte en motorcykel idag. Riktigt sugen nu =)

Men nu till utrustningen, behöver lite tips och åsikter och hjälp av er.

Har köpt hjälm, en shoei xr 1100. Men jag skulle vilja ha lite åsikter angående resten. Bör tilläggas att jag är en prylbög, lägger mer än gärna någon tusenlapp extra så länge det är värt det (snyggare, bättre, tuffare)

Hittade lite grejer från halvarsson idag, en jacka (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/carat1_b.jpg) och byxa (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/safir1_b.jpg) på internet. Såg helt okej ut och det är något liknande jag är ute efter. 2 delat skinnställ. Ej helställ. Ska vara i princip helsvart. Tips på liknande utrustning? andra tillverkare som bör kollas upp? är halvarsson bra grejer?

Knäpuckar? Är det vid bankörning man behöver dessa eller behövs dom vid vanlig körning? Kommer EJ att köra bana.

Handskar? Några rekommenderade?

Stövlar? Några rekommenderade?

Skydd? Vilka behöver man? Behövs bara ett ryggskydd? Några rekommenderade?

tack på förhand =)
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Har tyvärr ingen erfarenhet av halvarssons kläder men deras ryggskydd är grymt. Har fått bäst i test flera år i rad (har inte kollat senaste testerna dock). Halvarsson Track heter det. En del lipar över att det är varmt men hallå, hellre varm och hel än sval och lam... :D

Handskar: Köp bra skit=dyrt. Hårda skydd och lästen (eller vad f-n det heter) bör sluta en bra bit ovanför handledsknölarna. Jag kör med FIVE RFX1. Skön passform på mig, bra ventilation och bra skydd. Har ett par KNOX Android med. Grymt skönt skinn och riktigt bra skydd, ngt sämre ventilation.

Stövlar: DAYTONA! Security EVO helst. Då vet du att iaf fötterna kommer vara hela efter en vurpa ;)

Hjälm: Bra val :tummenupp
 
Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Hej och välkommen!
När jag var ny för några år sedan och köpte nytt ställ så hade jag inte heller tänkt att köra på bana och valde därför bort knäpuckar. Efter första året så insåg jag att det är klart att jag skulle testa och köra bana... Köp med knäpuckar för säkerhets skull samt att det är coolt med knäpuckar och det skyddar även mycket bra vid markstrykning.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Hej och välkommen!
När jag var ny för några år sedan och köpte nytt ställ så hade jag inte heller tänkt att köra på bana och valde därför bort knäpuckar. Efter första året så insåg jag att det är klart att jag skulle testa och köra bana... Köp med knäpuckar för säkerhets skull samt att det är coolt med knäpuckar och det skyddar även mycket bra vid markstrykning.

Precis, köp med puckar. Dom hjälper vid vurpa...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej, jag hade för många år sedan en skinnjacka av den här stilen. Tror den kallades Bomber på den tiden.
http://www.handelsboden.com/brando-original-p-240-c-102.aspx
Det väsentliga som gör att jag minns den jämfört med senare jackor är att blixtlåset inte kommer upp mot halsen. Utan blixtlåset hålls bort från kroppen av skinnet under blixtlåset. En klar fördel. Tycker jag....
http://www.handelsboden.com/brando-p-233-c-102.aspx
Gissar jag hade en jacka i kraftigt nötskinn. Märktes knappt när jag vurpade med den. Kanske för jag tror den var fodrad med lammskinn med ullen innåt på insidan. (Två lowsiders första året med hoj.)
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Att de skulle funka som skydd vid en krash på gata tror jag inte det minsta på. Knappast skäl nog att köpa ett ställ med knäpuckar hur som helst.

Knäpuckar är hala=bra
Man vill ha ett halt skinnställ därför att när man vurpar så vill man glida. Det är därför skinn är överlägset bra, det "greppar" inte tag i asfalten som tex tyg.

Om stället inte greppar i asfalten så minskar risken för att man börjar rulla = bra. Mindre risk för benbrott mm + att skydden inte flyttar på sig lika mycket. :tummenupp
 

gjohan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z750 2011
Ricco43: Låter bra, kollade på ett sånt ryggskydd senast jag var hos handlaren. Kändes helt okej! Tack för övriga tips också :) Hjälmen kändes riktigt bra, kommer eventuellt att behöva byta ut kindkuddarna men det sa handlaren att det inte var några bekymmer att göra det!

Peter_E: Bana kommer jag aldrig köra så behöver inte knäpuckar för den skullen. Bor alldeles för långt ifrån närmaste bana =) Men om det skyddar bra vid markstrykning så kan det ju vara värt att överväga det ändå!

Denåterfödde: Tack för tipsen, visste inte att handelsboden fanns i umeå men nu vet jag det :)

ingen som kan säga ifall halvarssons skinnställ är bra grejer? På snöskotersidan så är väl inte halvarsson klassat som något premiummärke enligt mina kompisar som är skoteråkare. ska jag leta efter något annat märke istället?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en Lindstrand jacka, vilket är nästan samma som en Halvarsson.
Och jag älskar den.
Det bästa är dock att prova =)
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Kolla Arlen Ness, Berik och Alpinestars. Dom brukar ha snygga, svarta och bra grejor.

Förövrigt så tror jag att Halvarsson är bra skit :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Skinnställ: Dainese och Spidi håller hög kvalitet på sina dyrare ställ, liksom de flesta andra. Köp inte det billigaste du hittar då de flesta av dessa sys upp i asien med sämre skinnkvaliteter. De flesta moderna skinnställ har knäpuckar, så det kommer du nog inte ifrån på seriösa ställ.

Hanskar: Held Phantom eller Titan är bland de säkraste som finns och jag tycker de har överlägsen kvalitet jämfört med många andra populära handskmärken. Köpes med fördel utomlands (www.gpmoto.de) då de är löjligt dyra i Sverige.

Stövlar: Daytona Security Evo är att betrakta som bland det absolut bästa som finns, men de kostar massor. Bland billigare stövlar gillar jag TCX, men det är högst individuellt.

Ryggskydd: Halvarsson Track brukar vinna tester och rekommenderas. Persoligen gillar jag det, men det finns de som tycker det blir för varmt.

Ett sista tips: Döm inte ut banåkning/ bankurs innan du provat. Det är galet roligt, man lär sig mer än någon körskola och alla är trevliga. Alla är där för att ha kul, inte för att vara snabbast! :)

Lycka till!
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Ett tips är att du köper på dig extravisir till hjälmen nu innan säsongen börjar och handlarna höjer priserna på dem. Det går ungefär ett visir/100mil.

Och som redan nämnts så är det ingen nackdel att ha "glidiga" knäpuckar vid en lowsider!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ett tips är att du köper på dig extravisir till hjälmen nu innan säsongen börjar och handlarna höjer priserna på dem. Det går ungefär ett visir/100mil
1 visir varje 100 mil??? Vad gör du med dina visir? Däremot är det bra med flera olika, tex ett mörkt tonat för soliga sommardagar och ett klart för kvällar.

Ang märke på grejerna tycker jag själv alpinestars har klart snyggast kläder. Kolla in det. Eller lindstrands raceställ/helställ om du skippar 2delat tanken...

Och framförallt, lycka till med kortet i sommar!
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Det viktigaste är passformen. Skiten (skydden) skall sitta på rätt ställen ;) Prova allt du kommer åt och snåla inte. Pengar kan man spara på sånt som inte räddar liv :)

Ang Daytonastövlar! Dom reas ut på Mitonga. Köpte ett par för 2v sedan. Nöjd är jag!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ett tips är att du köper på dig extravisir till hjälmen nu innan säsongen börjar och handlarna höjer priserna på dem. Det går ungefär ett visir/100mil.

Och som redan nämnts så är det ingen nackdel att ha "glidiga" knäpuckar vid en lowsider!

Du vet att flugorna bara är att tvätta bort va :näsblod :confused:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Knäpuckar är hala=bra
Man vill ha ett halt skinnställ därför att när man vurpar så vill man glida. Det är därför skinn är överlägset bra, det "greppar" inte tag i asfalten som tex tyg.

Om stället inte greppar i asfalten så minskar risken för att man börjar rulla = bra. Mindre risk för benbrott mm + att skydden inte flyttar på sig lika mycket. :tummenupp
Knäpuckens främsta funktion är inte att vara ett skydd när man vurpar. Den kan kanske ge ett visst skydd vid vissa former av vurpor. Lika väl som det så kan den vara i vägen vid visas former av olyckor.

Nej. Den största fördelen med skinn jämfört med syntetmaterial är att skinn är väldigt nötningsbeständigt. Man kan alltså glida längre på arslet innan materialet är nernött och man börjar hyvla bort skinkorna.

Skulle jag köpa ett skinnställ så skulle det bli med knäpuckar. Man vet ju aldrig, man kan ju vilja börja köra bana om något år eller så.


Ett tips är att du köper på dig extravisir till hjälmen nu innan säsongen börjar och handlarna höjer priserna på dem. Det går ungefär ett visir/100mil.
Du vet, sandpapper är inte så värst bra att använda när man tar bort flugorna.

Glaset i mina nuvarande mc-brillor har hängt med i fem år. Och ett antal tusen mil. Först nu funderar jag på att byta ut det. För glaset var tidigare svagt mörktonat men har nu blivit solblekt. Men tyvärr så verkar de inte tillverkas längre så det blir nog helt nya brillor. :gnissla
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top