Komplettera med en extra luftvärmepump?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Det är lite så att man får vad man betalar för. Räkna med att om något går sönder är det svårt att laga. Säljs dessa med snabbkopplingar mellan inne och utedel?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle aldrig betala 8000:- för något dylikt skit. Har en Zibro i ena verkstaden och den är totalt kass och ger inte värme under -10 grader och eftersom elräkningen är ganska hög och den är det enda som drar någorlunda så misstänker jag att den suger getpung mest hela tiden.
Verkstaden bredvid mig har också en Zibro och den la av totalt under nollan i vintras, bra grejer :tummenupp

Nej, gå in på Polarpumpen och beställ en riktig istället.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Kampanjen slut nu ser jag, låg på 4995:- innan.
Men två pumpar stör inte varandra?

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500

Ja det där kan kräva lite eftertanke.

Var har de olika pumparna har sin hemvist, tänk dig att en kommer från någon kylig provins i öster och den andra från en solstekt sydstat. Då finns det en uppenbar risk för termisk jihad i hela huset.

Borde kunna undvikas om du hittar en fredsmäklare som kan snacka med de inblandade parterna, med andra ord en övergripande och gemensam styrning.

Ett fall som jag känner till med en dubbelinstallation där båda gick full auto funkade oftast bra men ibland gick båda pumparna all in, fast en med värme och den andra på kyla, ger kanske inte riktigt den energibesparing som man hoppats på. Tror det löste sig med att man kopplade ihop styrningen på nåt sätt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har två och kan inte märka att de skulle störa varandra. Snarare tvärtom tror jag de ger jämnare temperatur.

Dock bör man väl aldrig köra på auto-läget vare sig man har en eller flera pumpar. Även en pump kan ju få för sig att ligga och värma och kyla om vartannat och då eldar man ju åt kråkorna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Är pumparna i samma utrymme så finns det väl en viss risk att dom hamnar i ett läge så att den ena anser att det skall värmas och den andra vill kyla då det finns en viss felmarginal i tempgivarna plus att man använder sig av hysteres. (Dvs att om du ställer in den på 21 grader så börjar den värma vid 20 och slutar värma igen vid 22 typ) Den håller alltså inte spik 21 grader om det är det du ställt in. Anledningen är att pumpen mår bättre av att gå i längre intervaller.

Men så länge som inte pumparna är i samma utrymme så skall det inte göra något. Är dom bara i olika rum så skall det inte vara några problem så länge som dom inte är inställda på olika temperatur och det är öppet mellan rummen.

Om du anser att du behöver fler än en pump i ett rum så borde du snarare köpa en större värmepump.

Vad gäller valet av billiga värmepumpar så gäller det att ha lite koll. det är nämligen skilnad på pumpar avsedda för kontinenten och dom som är avsedda för nordiska klimat.

en som är avsedd för nordiskt klimat skall funka ner till kanske 10 minusgrader innan den tappat ordentligt i effekt medan en som inte är det kan frosta igen och bli värdelös redan vid några plusgrader utomhus.
I det senare fallet så blir ju värmepumpen värdelös under långa perioder när den behövs som bäst här i norden.

det är fler än en person som köpt en billig värmepump och blivit besviken för att man inte sparat så mycket som man trodde.

En rätt dimensionerad värmepump som är avsedd för klimatet sparar ju rejält med ström under större delen av vinterhalvåret.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Att köpa Zibro eller inte. Det enda sättet att försvara ett inköp av en Zibro är om man GDS-are vill montera pumpen själv och saknar kylkillens verktyg. Energikostnaden kommer att sjunka, absolut. Nackdelen är att installationen kommer (oftast) se väldigt dålig ut (iom bestämd längd på rören). Andra nackdelen är att kvalitén inte är lika hög som märkespumparna.

Om man som GDS:are får möjlighet att låna de verktyg som behövs för en vanlig split så monterar man inte en Zibro. Då är det självklara valet att köpa en riktig märkespump.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...