Det vet jag inte, det är inget jag lagt märke till !
Nu har vi börjat riva, och har även bytt ord med en väns far som skruvat rr hojar i många år.
Det visar sig att jag gjort komptesten fel, han tyckte det lät onormalt att alla cylindrar har så dåligt men ändå jämnt tryck. Jag tog ut ett stift i taget och lät dom andra vara i.. detta gör att jag får fel värde på mätningen, alltså för lågt värde. Alla stift ska vara ur vid komptestet...så kanske var bra trots allt ?
Sen kom vi ju då in på att den stått i väldigt många år..typ 7 år.. Han hänvisade mig direkt till förgasarna, då den låter väldigt fint i motorn, inget knack eller oroveckande..clean and smooth. Tog isär detta och på alla utom förgasare 3 (av nån anledning kanske ? )(cylinder 3 är även den ren i förbränningen...??) så är det grön beläggning och klegg.. Kan detta göra att den går fetare ? (se dom otydliga bilderna jag lyckades knäppa med iphonen)
Nu är ju motorn urplockad iaf, så tänkte varför ändå inte riva toppen och av med cyllen och se hur det ser ut
om jag kan hitta något trots allt.
.
1.Hur vet jag när motorn står i dödläge nu igen? Cylinder 1 och 4 dom kolvarna har jag i toppläge..rätt?
2. Ska jag lossa på kamkedjespännaren? Hur gör ni för att veta att detta hamnar rätt igen? ( aldrig mekat med kamkedja)
3an markerad, som är ren
Så här ser resten ut, typ mögel.
Ska det vara en packning här ?!
Ska dreven och markeringarna vara i linje med varandra.