Kompressionsprovare hur fungerar?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena

Tänkte göra ett kompressionstest med en kompressionsprovare på hojen. Och har aldrig tidigare gjort de.

Hur gör man och vilka värden ska de vara?

Tacksam för svar

Du tjackar en kompressionsprovare på biltema och skruvar i den i tändstifthålet. Sedan ger du full gas och drar runt hojen på startmotorn. Tänk på att stiftet bör ligga an mot motorblocket så att det jordar...

Vad du bör ha för värden beror helt och hållet på vad du hade från början så kolla i din verkstadsmanual. Mätvärdet är inte jätterelevant men ger en indikation på om någon av cylindrarna läcker mer än de andra och är svaret toklågt är det otätt...

För bättre diagnos rekommenderas leakdowntest. Instrumentet är dyrare och svårare att använda men ger en klar indikation om motorns skick...

Varmkör helst motorn
Ta bort tändstiften och jorda helst kablarna mha dessa mot blocket om du inte kan köra startmotor med avslagen tändning.
Spärra trotteln på full gas
På förgasarhojar stängs bensinkranen och på spruthojar är det bra om man kopplar ur bränslepumpen, men det går utan.
Sedan trycks kompressionsprovare mot tändstiftshålen och motorn körs på starten ända tills kompressionsmätarens nål inte ökar längre.
Använd samma adapter/förlängare på alla cylindrar.

Värdena mellan cylindrarna jämförs sedan med varandra. Det viktiga är att de inte avviker mer än säg 10%. Dvs att cylinderbalansen är bra.

De absoluta värdena beror nämligen inte bara på hur täta ventiler och kolvringar är. Utan äv på vilken kompmätare man använder, hur lång ev förlängare/adapter är, hur bra snurr det är på startmotorn, hur friskt batteri man har.

Vill man veta mer exakt så är en leakdown-mätare nästa steg.

Edit. Sen

Tack för informationen.

Så du menar att jag tar ur de 3 resterande tändstifen och jordar dessa i blocket medans jag kör med startmotorn.

Tack för informationen.

Så du menar att jag tar ur de 3 resterande tändstifen och jordar dessa i blocket medans jag kör med startmotorn.

Jupp alla 4 stiften borde (måste) vara jordade när du drar runt för att inte riskera tändsystemet.

*/ ?>
Back