Ja - som rubriken säger - ska göra ett kompressionstest på min kära suzuki gs500e. Varför ska/kan man inte göra ett kompressionstest på en kall motor? ger den felaktiga utslag då, eller vad är grejjen?
(Ni som läste min förra tråd - Motorcykeln gick i några dagar, men började sedan krångla igen , så nu ska jag kolla själva motorn och se ifall det är några problem där)
Har redan gjort det på suzukin kall, där den gav utslaget 130 psi på ena, och strax under 142 på den andra. Tyvärr så är det ju så att problemet är just att motorcykeln inte startar, så det är ju lite problematiskt att göra en varmkoll. Skulle kunna eventuellt försöka få igång den med startgas, men jag har dessvärre lite dåligt med det hemma för stunden.
Rekommendationen var att man skulle gå över motorn och reparera vadän det var som orsakade den låga kompressionen ifall en av cylindrarna låg under 114psi, det var mer än 28 psi skillnad mellan båda, eller att båda låg under 142 psi vilket var fallet den här gången.
Har även testat vad det var för fel genom att hälla lite olja i den cylindern som hade lägst kompression som jag läste att man kunde göra på internet. Ifall det är kolvringarna som det är fel på så ska oljan täta upp dom och på så vis ge ett tillfälligt högre tryck i cylindrarna.
Det är definitivt kolvringarna - den cylindern jag hällde i oljan i visade 150psi när jag sedan testade den.
Anyway - ger den felaktig reading om man testar med kall cylinder eller vad är grejjen? Någon som vet varför det inte rekommenderas?
(Ni som läste min förra tråd - Motorcykeln gick i några dagar, men började sedan krångla igen , så nu ska jag kolla själva motorn och se ifall det är några problem där)
Har redan gjort det på suzukin kall, där den gav utslaget 130 psi på ena, och strax under 142 på den andra. Tyvärr så är det ju så att problemet är just att motorcykeln inte startar, så det är ju lite problematiskt att göra en varmkoll. Skulle kunna eventuellt försöka få igång den med startgas, men jag har dessvärre lite dåligt med det hemma för stunden.
Rekommendationen var att man skulle gå över motorn och reparera vadän det var som orsakade den låga kompressionen ifall en av cylindrarna låg under 114psi, det var mer än 28 psi skillnad mellan båda, eller att båda låg under 142 psi vilket var fallet den här gången.
Har även testat vad det var för fel genom att hälla lite olja i den cylindern som hade lägst kompression som jag läste att man kunde göra på internet. Ifall det är kolvringarna som det är fel på så ska oljan täta upp dom och på så vis ge ett tillfälligt högre tryck i cylindrarna.
Det är definitivt kolvringarna - den cylindern jag hällde i oljan i visade 150psi när jag sedan testade den.
Anyway - ger den felaktig reading om man testar med kall cylinder eller vad är grejjen? Någon som vet varför det inte rekommenderas?
Last edited: