Kompressionstest - varför varm motor?

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Ja - som rubriken säger - ska göra ett kompressionstest på min kära suzuki gs500e. Varför ska/kan man inte göra ett kompressionstest på en kall motor? ger den felaktiga utslag då, eller vad är grejjen?

(Ni som läste min förra tråd - Motorcykeln gick i några dagar, men började sedan krångla igen:huvet , så nu ska jag kolla själva motorn och se ifall det är några problem där)

Har redan gjort det på suzukin kall, där den gav utslaget 130 psi på ena, och strax under 142 på den andra. Tyvärr så är det ju så att problemet är just att motorcykeln inte startar, så det är ju lite problematiskt att göra en varmkoll. Skulle kunna eventuellt försöka få igång den med startgas, men jag har dessvärre lite dåligt med det hemma för stunden.

Rekommendationen var att man skulle gå över motorn och reparera vadän det var som orsakade den låga kompressionen ifall en av cylindrarna låg under 114psi, det var mer än 28 psi skillnad mellan båda, eller att båda låg under 142 psi vilket var fallet den här gången.

Har även testat vad det var för fel genom att hälla lite olja i den cylindern som hade lägst kompression som jag läste att man kunde göra på internet. Ifall det är kolvringarna som det är fel på så ska oljan täta upp dom och på så vis ge ett tillfälligt högre tryck i cylindrarna.

Det är definitivt kolvringarna - den cylindern jag hällde i oljan i visade 150psi när jag sedan testade den.

Anyway - ger den felaktig reading om man testar med kall cylinder eller vad är grejjen? Någon som vet varför det inte rekommenderas?
 
Last edited:

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Så med andra ord skulle den ge en ännu lägre kompression vid varmtest?
 

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Hmmm. Verkar som att det blir att åka iväg och köpa en flaska startgas ändå för att vara på den säkra sidan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Därför att ett kompressionstest med kall motor ger stora felmarginaler när en varm motors delar har vidgats och tätar på ett helt annat sätt.Och eftersom en normal motor arbetar varmt så är det ju då logiskt med detta komptest.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vore det jag, skulle jag nöja mig med de kall-avlästa värdena.
Har den gått ärke-långt?
Har du tur kommer det att räcka med honing + nya kolvringar men när du ändå har toppen borta rekommenderas koll av ventilernas tätning också.
 

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Vad jag förstår det så behöver man inte byta kolven vid honing, utan det är bara för att ta bort skit som satt sig i cylinderväggen, right?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad jag förstår det så behöver man inte byta kolven vid honing, utan det är bara för att ta bort skit som satt sig i cylinderväggen, right?

Nya kolvringar, dom ska ju slitas in/ihop med cylindern så det blir tätt. (det är ju delvis därför man honar cylindern också)
 

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är vad som felar.

Asså det här problemet börjar irritera skiten ur mig vid det här laget för allting tyder på att det är nåt som är koko med förgasarna, men jag har redan gått igenom dem två gånger.

Tändstiften ger gnista, kompressionen är någorlunda ok finns det någonting mer det kan vara?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är problemet.

Det är nog korrekt, knappast detta som gör att den inte startar.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är vad som felar.

Asså det här problemet börjar irritera skiten ur mig vid det här laget för allting tyder på att det är nåt som är koko med förgasarna, men jag har redan gått igenom dem två gånger.

Tändstiften ger gnista, kompressionen är någorlunda ok finns det någonting mer det kan vara?

Är det ungf. samma värde på båda cylindrarna?
 

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Alltså det var lite skillnad när jag startade den kall som sagt - men vid varmstarten så var de helt lika.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om den går på startgas, så är det förgasarna.
Nästan säkert.
När det är kallstart som inte fungerar, så sitter felet förmodligen efter flottörventilen (om du låtit bensinkranen stå i "pri" en god stund innan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top