Kompressor hjälp!(aisin amr 300)

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Kompressor matad Fiddy(minicross)

Hej nu behöver jag lite hjälp.

Nu har jag fått för mej en sjuk ide att sätta på en kompressor(aisin amr 300) på min fiddy (pibike,minicross)...

här kommer 2 bilder på hur allt är inkopplat!

http://img153.imagevenue.com/img.php?image=46456_Bilder_002_122_809lo.jpg

http://img41.imagevenue.com/img.php?image=03695_DSC00284_122_953lo.JPG

Nu till det jag skulle behöva lite hjälp med!

Min tryck mätare är inte riktigt calibrerad men den står 2psi ovanför 0 strecket...

Och första ggn vi startade så prova vi med metanol och den small igång efter några kickar.. men eftersom den var orginal bestyckad förgasare så gick det inte gasa nånting då den bara böööa+ att tändningen stod helt fel då det blev rätt många små backfire men den startade ju till slut...

Vi provade dagen efter att ställa om tändingen till aningen mildare då starta den mkt lättare+att det gick att röra på gasen utan att den bara dog på en ggn, så vi provade att spruta in lite mettis med en "spruta" när motorn var igång för att se om den ville ha mer metanol men det hände inte ett skit:S sen när vi öppna trotteln lite så "floff" sa det så blev det antingen nått konstigt baksug lr baktändning(vi har orginal kam och kamdrevet/kamkedja och allt sånt sitter helt rätt!)
Efter det provade vi inte starta igen förens dagen där på...

Och innan vi provade starta igen så tänkte vi att vi ställer tändningen ännu mildare eftersom tändningen var lite för vass fortfarande.
Då gick den knappt att starta:va vi stod och kicka ett jävla tag innan den starta, och den lilla stunden motorn gick så gick tryckmätaren ner till (0strecket) alltså blev det vaccum helt plötsligt.(tryckmätaren var inte rikigt calibrerad så den stod på 2psi ovan för (0) strecket.) precis som att kompressorn inte ladda nått utan att bara motorn sög själv.

Vi provade att ställa tillbaks tändingen igen och den var fortfarande as svår startad+ att det lilla den gick så gick mätaren ner till (0)alltså fortfarande vaccum:S :confused:

Kompressorn snurrar fint och jag har inte hört att det låter nått konstigt missljud i kompressorn.
Jag tog även av föggen och kickade och höll handen för hålet på kompressorn... och det var långt ifrån det suget det var innan:dummer :va
Det är bra komp i motorn.

Det har blivit några baktändingar men inga kraftiga bara att det slått tillbaks i kicken hyffsat hårt, så om det kan vara några axeltätningar,packboxar,pakningar som kan gått?
Är bara 15bast så är rätt nybörjare på det här med överladdning osv...
Har inte nån dump ventil och inte nått plenum. är det ett måste att man måste ha dump och plenum?
som sagt kompressorn är en Aisin AMR300.

Snälla snabba svar uppskattas spec av någon mer erfaren!
 
Last edited:

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Finns det inte en enda som vet nått:confused:

Men iaf så rev jag den igår... ett jävla slit å få bort skovvel dreven... har inte fått ut skovvlarna ifrån kompressor huset än.
Men det är iaf glapp i 2st lager(på rem sidan som inte har nån oljesmörjning)

Sen så glömde jag halft om halft "nolla" kompressorn:S jag trodde det skulle vara kilar på drev skovvel axeln men när jag fick av det så var det inte nått kilspår:huvet och jag märkte bara hur dreven ska stå "mot" varndra men jag har ingen arning om hur den ska sitta på axeln. någon som har något tips för det? lr får man prova sej fram?

Kan ta en bild på det, för jag är nästan säker på hur skovvlarna ska stå när den är "nollad" och bara jag vet hur skovvlarna ska stå så är det lungt sen.
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Någon som vet om man MÅSTE ha plenum?, Varför är det bra att ha plenum? Måste man ställa kompressorn i ett visst läge till motorn?
Utväxligen på kompressor är 0:75 alltså det jag tänkte på var då om kompressorn måste stå i ett visst läge efter som det är en skovvel kompressor? när motorn gör ett varv så har kompressorn "laddat" 1,75 ggn?
Därför undrar jag varför man måste ha plenum och "vad det gör"??


Snälla behöver verkligen hjälp har verkligen fastnat!
ingen som kanske vet något om kompressorer här?
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ok, monster91. Skall försöka hjälpa dig lite. Kul förresten att du trots din ålder ger dig på ett sånt här knasprojekt.

Det verkar dock som du har lite kunskapsluckor och konstigt vore väl annars med tanke på att du knappt fyllt moppe.

Till att börja med är det ganska naturligt med risig tomgång så här i början innan allt är inställt. Detta för att motorn helt plötsligt måste veva runt en kompressor oxå och det tar lite kraft.

Du säger oxå att du inte får nått ladd. Vet inte hur mkt du varvat motorn men trots att det är en kompressor så kan den kräva lite varv innan du får ladd. Detta beror på vilken utväxling du har och vilken "displacement" kompressorn har. Displacement är ett volymmått som anger kompressorns förmåga att pumpa/komprimera luft per tidsenhet. Detta måste du veta för att kunna ha rätt utväxling för att få önskat maxladd. Du bör oxå kolla max tillåtna varv för komressorn så att du inte växlar den för högt så den övervarvar.

En fin grej med kompressor är ju att om du har uppgifterna om den så kan du räkna fram vilket ladd du får på alla motorns varvtal och då kommer du inte behöva nån waste gate som man ju har på en turbo för att inte få för höga ladd.

En dump kommer du däremot behöva. Denna kopplas nånstans mellan kompressor och trottel. Dumpens uppgift är att "vädra ut" det ladd som kompressorn ger när du plötsligt stänger trotteln och tex motorbromsar. Utan dump kan faktiskt trycket i insuget förstöra trotteln. Extra känsligt om du har ett gasspjäll som då kan böja sig runt sin axel.

Så till plenumet. Om jag minns rätt så är plenum latin och betyder gemensam. Det är alltså i all sin enkelhet någon form av burk/låda/uppsamlingskärl för den av kompressorn komprimerade luften. Anledningen är att man behöver nånstans att "samla på sig" lite trycksatt luft men dess viktigaste funktion är kanske att plenumet utjämnar tryckpulserna som skapas av att insuget öppnar och stänger. När insuget öppnar rusar luft in i motorn och trycket sjunker (väldigt lite) i plenumet. När sen insuget stänger blir det tvärstopp för den luft som satts i rörelse men inte längre kan sugas/pressas in. Istället "krockar" den framrusande luften med en stängd ventil och studsar tillbaka ut i plenumet. Precis som ringarna på vattnet blir svagare ju längre från plasket man tittar så blir tryckpulsen i plenumet svagare desto större plenumet är.

Såna här tryckpulser kan man faktiskt utnyttja till sin fördel för att få in ännu mera luft i motorn men det är ganska krånglig matematik för att reda upp detta och man kan sällan undvika ett område i rpm-registret där effekten blir omvänd. Alltså bara lämpligt för rejsing. Därför försöker man "döda" pulserna med en lagom stor plenumvolym.

Hoppas dett hjälpt dig en bit på väg oach att andra kunninga här på forumet skärper sig och bjuder på lite tips i framtiden. Och du, glöm inte att när du väl har laddtryck så måste motorn få i sig mer soppa annars kommer den "spika" och detta skadar och kan helt förstöra din motor. Hellre lite förmkt bensin isåfall.Då ryker den kanske lite svart men det är egentligen inte skadligt på samma sätt.

Lycka till!

edit: Nej, du måste inte ställa kompressorn i nått särskilt läge mot motorn! Den är en egen liten apparat som inte vet att motorn finns och det ända den gör är att skyffla luft. Motorn å sin sida vet ju inte om att kompressorn finns och öppnar insuget och tar vad som bjuds. Dvs trycksatt lutf från kompressorn i ditt fall.
 
Last edited:

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Tack så mkt!!

Alltså kompressorn laddade bra i början sen när vi skulle starta en dag senare så blev det typ bara vaccum(det hade blivit nåra backfire)... Den laddade ca 0,5bar vid 3-4k rpm.Det enda jag vet att just dem kompressorn har suttit i en Subaru kie car(660cc)...

Fast jag tror jag har hittat felet på kompressorn dels så var 2st packboxar typ kassa sen var 2st lager oxå kassa.

Fast jag tror att jag hittat felet på varför den inte vill gå som den ska.
Nu när kompressorn ligger och väntar på lite lager,packboxar så tänkte jag att jag bara provar tändsystemet så det funkar helt korrekt.
Och det verkar inte som att det gör de:S
För dels så skjuter den i både avgas och genom fögasaren när man kommer upp i mer varv. Tändningen står helt rätt! jag har provat med 2st olika förgasare än "trim förgasare" och den som satt på orginal och endå går den skit.. så det jag tror är att picupen sitter fel på något sett alltså att den sitter för "nära" signal punkten så den kanske mäter av nån annanstans där den inte ska läsa så den tänder när insugs ventilen står öppen osv...
Ska kolla vidare på det imorgon!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En fin grej med kompressor är ju att om du har uppgifterna om den så kan du räkna fram vilket ladd du får på alla motorns varvtal och då kommer du inte behöva nån waste gate som man ju har på en turbo för att inte få för höga ladd.

Vill bara klargöra att "wastegate" inte har något med kompressor att göra överhuvudtaget, den är bara till för att leda avgaserna förbi turbinen på ett turboaggregat när inställt laddtryck nåtts och inget annat.

/J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om "skjutandet" är relaterat till tändkomponenter kan du prova med att knacka ihop tändstiftgapet från ca 0.70 till 0.30. Går den bättre då lär du kika över tändspole, tändkabel, tändhatt och stift. Går den forfarande orent på högre varv är det vibrationsrelaterat - förmodligen en lös kontakt någonstans.
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Vill bara klargöra att "wastegate" inte har något med kompressor att göra överhuvudtaget, den är bara till för att leda avgaserna förbi turbinen på ett turboaggregat när inställt laddtryck nåtts och inget annat.

/J

hehe aa det visste jag faktikskt men tack endå!

Om "skjutandet" är relaterat till tändkomponenter kan du prova med att knacka ihop tändstiftgapet från ca 0.70 till 0.30. Går den bättre då lär du kika över tändspole, tändkabel, tändhatt och stift. Går den forfarande orent på högre varv är det vibrationsrelaterat - förmodligen en lös kontakt någonstans.

Japp det ska jag prova! Jag har lös tändkabel den är bara fast tejpad så den inte ska åka ut:D :yoparty hehe

Men det är inte så att bilstyrenheten är "känsligare" så den kanske känner av någon annanstans än på punkten jag gjort som den ska läsa.? Alltså punkten "sticker ut" ca 2,5-3,5mm.tror det bör räcka. men om det inte är tändkabeln lr nått annat glapp så bör det vara att den läser av på felställe då den både skjuter igenom förgasaren och i avgas. tändläget står rätt.

Ni som inte hört hur den låter kan höra här på filmen------> http://www.youtube.com/watch?v=OJBjkVhac2E#GU5U2spHI_4
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Vill bara klargöra att "wastegate" inte har något med kompressor att göra överhuvudtaget, den är bara till för att leda avgaserna förbi turbinen på ett turboaggregat när inställt laddtryck nåtts och inget annat.

/J

Visst är det så, MEN det skulle rent hypotetiskt kunna uppstå situationer då man även med en kompressor skulle vilja reglera laddet. Dock inte genom att styra om avgaserna utan genom att dumpa från insuget under pådrag.

Tänk följande scenario:
*Du har en motor som du vill kompressormata
*Du råkar ha en kompressor på hyllan
*Kompressorns displacement är så stor att den kan ladda över ditt önskade maxladd

För att inte överskrida maxladd drevar man då ner kompressorn. Samtidigt tappar man ladd över hela registret före maxladd. För att maximera integralen av laddet över varvet och maximera momentet i alla punkter kan man då dreva upp kompressorn och "wasta" bort tryck på de högsta varven. Simsalabim så har vi trollat fram ett behov av waste gate (som ju fakiskt betyder "skräp-port" och inte "skräp-port-som-inte-kan-fungera-eller-användas-utan-tryck-från-avgaserna") även med kompressor:)

/ave vigtigpetteri:D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där ljudet låter mer som symptom på en icke rätt trycksatt förgasare fast du bör nog se över tändningen innan du går vidare.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Visst är det så, MEN det skulle rent hypotetiskt kunna uppstå situationer då man även med en kompressor skulle vilja reglera laddet. Dock inte genom att styra om avgaserna utan genom att dumpa från insuget under pådrag.

Tänk följande scenario:
*Du har en motor som du vill kompressormata
*Du råkar ha en kompressor på hyllan
*Kompressorns displacement är så stor att den kan ladda över ditt önskade maxladd

För att inte överskrida maxladd drevar man då ner kompressorn. Samtidigt tappar man ladd över hela registret före maxladd. För att maximera integralen av laddet över varvet och maximera momentet i alla punkter kan man då dreva upp kompressorn och "wasta" bort tryck på de högsta varven. Simsalabim så har vi trollat fram ett behov av waste gate (som ju fakiskt betyder "skräp-port" och inte "skräp-port-som-inte-kan-fungera-eller-användas-utan-tryck-från-avgaserna") även med kompressor:)

/ave vigtigpetteri:D

En liten reflektion. Undrar om Monster91 vet vad en integral är. I fallet med en kompressor är det väl ganska likställt med en triangel (dvs ytan mellan X-axeln och grafen, om man skulle plotta laddtryck (Y-axel)/varvtal (X-axel) i ett koordinatsystem). Alltså, om man bortser från tryckfallet när waste-gaten öppnar pga högt laddtryck.

Som jag har fattat det så laddar en kompressor linjärt (om man inte har variomat på remdrivningen ;-) ) precis som en turbo, men utan spool-up fördröjning.

När det gäller plenumet så undrar jag också om det är någon vits med det om man kör encylindrigt?

Följer tråden med intresse eftersom jag är lite intresserad av kompressormatning. En dröm är att bygga ngt sådant ngn gång i framtiden. Just nu är det annat som tar tid...

Galet bygge är vad det är jallifall :D :tummenupp
 
Last edited:

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Det där ljudet låter mer som symptom på en icke rätt trycksatt förgasare fast du bör nog se över tändningen innan du går vidare.

Hmm icke trycksatt? måste man trycka igenom förgasaren? funkar det inte så som jag har det nu? alltså att kompressorn suger igenom föggen?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hmm icke trycksatt? måste man trycka igenom förgasaren? funkar det inte så som jag har det nu? alltså att kompressorn suger igenom föggen?

Trycka genom förgasaren är betydligt svårare och onödigt, rent principiellt har du gjort rätt. Så ser de flesta kompressorsatser ut.

Hur driver du kompressorn?
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Trycka genom förgasaren är betydligt svårare och onödigt, rent principiellt har du gjort rätt. Så ser de flesta kompressorsatser ut.

Hur driver du kompressorn?

Japp jag tror det är rätt! Jag driver den med en tandad rem som tål varven(12 000)+ att den ska tåla ca 20häst som kompressorn kanske kommer dra.
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Nu till nästa problem :D

Jag provade att slänga på orginal tändsystemet och då gick den som en klocka! Alltså är det biltändsystemet som är boven!
Någon som vet om bil styrboxen kan vara trasig lr något annat sånt?
Lr är det något förprogramerat i den styrboxen att den gnistar ex 4ggr för att den har varit till en 4cyl motor? lr är det picupen som sköter den biten?
Vad gör CDI boxen igentligen? har alldrig fått rikigt svar på det!
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
En liten reflektion. Undrar om Monster91 vet vad en integral är.

Vem vet.. Om inte annat kanske han blir tillräckligt nyfiken för att ta reda på det. Dold pedagogik á la bromsklossen:hihi Svaret var väl egentligen riktat till VR-8. Kunde inte låta bli att retas lite med honom:arsele Han är ju ändå vår officiella kompressor-guru:)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nu till nästa problem :D

Jag provade att slänga på orginal tändsystemet och då gick den som en klocka! Alltså är det biltändsystemet som är boven!
Någon som vet om bil styrboxen kan vara trasig lr något annat sånt?
Lr är det något förprogramerat i den styrboxen att den gnistar ex 4ggr för att den har varit till en 4cyl motor? lr är det picupen som sköter den biten?
Vad gör CDI boxen igentligen? har alldrig fått rikigt svar på det!

Varför biltändsystem ???
Verkar bara ställa till en massa problem.

Cdi´n är en tändmodul med integrerad eller separat tändspole , istället för brytarspetsar och kondensator.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top