Kompressor matad Fiddy(minicross)
Hej nu behöver jag lite hjälp.
Nu har jag fått för mej en sjuk ide att sätta på en kompressor(aisin amr 300) på min fiddy (pibike,minicross)...
här kommer 2 bilder på hur allt är inkopplat!
http://img153.imagevenue.com/img.php?image=46456_Bilder_002_122_809lo.jpg
http://img41.imagevenue.com/img.php?image=03695_DSC00284_122_953lo.JPG
Nu till det jag skulle behöva lite hjälp med!
Min tryck mätare är inte riktigt calibrerad men den står 2psi ovanför 0 strecket...
Och första ggn vi startade så prova vi med metanol och den small igång efter några kickar.. men eftersom den var orginal bestyckad förgasare så gick det inte gasa nånting då den bara böööa+ att tändningen stod helt fel då det blev rätt många små backfire men den startade ju till slut...
Vi provade dagen efter att ställa om tändingen till aningen mildare då starta den mkt lättare+att det gick att röra på gasen utan att den bara dog på en ggn, så vi provade att spruta in lite mettis med en "spruta" när motorn var igång för att se om den ville ha mer metanol men det hände inte ett skit:S sen när vi öppna trotteln lite så "floff" sa det så blev det antingen nått konstigt baksug lr baktändning(vi har orginal kam och kamdrevet/kamkedja och allt sånt sitter helt rätt!)
Efter det provade vi inte starta igen förens dagen där på...
Och innan vi provade starta igen så tänkte vi att vi ställer tändningen ännu mildare eftersom tändningen var lite för vass fortfarande.
Då gick den knappt att starta vi stod och kicka ett jävla tag innan den starta, och den lilla stunden motorn gick så gick tryckmätaren ner till (0strecket) alltså blev det vaccum helt plötsligt.(tryckmätaren var inte rikigt calibrerad så den stod på 2psi ovan för (0) strecket.) precis som att kompressorn inte ladda nått utan att bara motorn sög själv.
Vi provade att ställa tillbaks tändingen igen och den var fortfarande as svår startad+ att det lilla den gick så gick mätaren ner till (0)alltså fortfarande vaccum:S
Kompressorn snurrar fint och jag har inte hört att det låter nått konstigt missljud i kompressorn.
Jag tog även av föggen och kickade och höll handen för hålet på kompressorn... och det var långt ifrån det suget det var innan
Det är bra komp i motorn.
Det har blivit några baktändingar men inga kraftiga bara att det slått tillbaks i kicken hyffsat hårt, så om det kan vara några axeltätningar,packboxar,pakningar som kan gått?
Är bara 15bast så är rätt nybörjare på det här med överladdning osv...
Har inte nån dump ventil och inte nått plenum. är det ett måste att man måste ha dump och plenum?
som sagt kompressorn är en Aisin AMR300.
Snälla snabba svar uppskattas spec av någon mer erfaren!
Hej nu behöver jag lite hjälp.
Nu har jag fått för mej en sjuk ide att sätta på en kompressor(aisin amr 300) på min fiddy (pibike,minicross)...
här kommer 2 bilder på hur allt är inkopplat!
http://img153.imagevenue.com/img.php?image=46456_Bilder_002_122_809lo.jpg
http://img41.imagevenue.com/img.php?image=03695_DSC00284_122_953lo.JPG
Nu till det jag skulle behöva lite hjälp med!
Min tryck mätare är inte riktigt calibrerad men den står 2psi ovanför 0 strecket...
Och första ggn vi startade så prova vi med metanol och den small igång efter några kickar.. men eftersom den var orginal bestyckad förgasare så gick det inte gasa nånting då den bara böööa+ att tändningen stod helt fel då det blev rätt många små backfire men den startade ju till slut...
Vi provade dagen efter att ställa om tändingen till aningen mildare då starta den mkt lättare+att det gick att röra på gasen utan att den bara dog på en ggn, så vi provade att spruta in lite mettis med en "spruta" när motorn var igång för att se om den ville ha mer metanol men det hände inte ett skit:S sen när vi öppna trotteln lite så "floff" sa det så blev det antingen nått konstigt baksug lr baktändning(vi har orginal kam och kamdrevet/kamkedja och allt sånt sitter helt rätt!)
Efter det provade vi inte starta igen förens dagen där på...
Och innan vi provade starta igen så tänkte vi att vi ställer tändningen ännu mildare eftersom tändningen var lite för vass fortfarande.
Då gick den knappt att starta vi stod och kicka ett jävla tag innan den starta, och den lilla stunden motorn gick så gick tryckmätaren ner till (0strecket) alltså blev det vaccum helt plötsligt.(tryckmätaren var inte rikigt calibrerad så den stod på 2psi ovan för (0) strecket.) precis som att kompressorn inte ladda nått utan att bara motorn sög själv.
Vi provade att ställa tillbaks tändingen igen och den var fortfarande as svår startad+ att det lilla den gick så gick mätaren ner till (0)alltså fortfarande vaccum:S
Kompressorn snurrar fint och jag har inte hört att det låter nått konstigt missljud i kompressorn.
Jag tog även av föggen och kickade och höll handen för hålet på kompressorn... och det var långt ifrån det suget det var innan
Det är bra komp i motorn.
Det har blivit några baktändingar men inga kraftiga bara att det slått tillbaks i kicken hyffsat hårt, så om det kan vara några axeltätningar,packboxar,pakningar som kan gått?
Är bara 15bast så är rätt nybörjare på det här med överladdning osv...
Har inte nån dump ventil och inte nått plenum. är det ett måste att man måste ha dump och plenum?
som sagt kompressorn är en Aisin AMR300.
Snälla snabba svar uppskattas spec av någon mer erfaren!
Last edited: