Kon-filter

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Hej!
Jag funderar på att ta bort luftburken på min ktm 620, och sätta dit ett kon-filter typ KN! Lika som factory 660! Är det någon som har gjort denna modefiering? Vinner man något i effekt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har iof inte gjort en sådan modd men har svårt att tänka mig att det skulle ge någo större effektökning då KTM oftast får tillräckligt med luft.
Jag skulle istället satsa på att borra jål i luftburken eller köpa färdiga luftburksmoddar med hål+nät.

Min erfarenhet av KN är att det i vissa fall kan ge litelite mer på absolut fullt men att det oftast gräver ett jättehål i effektkurvan på mellangas+ att det blir svårbestyckat och ryckigt vid små gaspådrag.
 

Waelo

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 620 SM, PITPRO PRO SM
Som sagt hojen blir vassare på topp men med klart sämre mellanregister..
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Waelo skrev:
Som sagt hojen blir vassare på topp men med klart sämre mellanregister..

Jupp, du tappar klart på mellanregister... Speciellt på en stånka. Den behöver den luft buffert som en luftburk ger. Annars börjar luften att "fladdra" på låga varv på sin väg in. Inget jämt flöde av luft....

Daniel...
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Leffe skrev:
Nån som testat montera insugstratt på en stånka?

Tja, alla som rejsar Monobike, SoS lite seriöst åker med tratt... Men som sagt, de går inget vidare på låga varv och måste i regel springas igång. Dock finns de som plockar ut 90hk ur en 650-750 stånka... Iofs så är medeltiden mellan motorexplosioner inte mer än några timmar för dem i regel men de går utav helvete därimellan...

Daniel...
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Fixx skrev:
samma effekt om man kör ett kn filter i luftburk??


Nope, d[ funkar det bra.
Lite knep och knåp att ställa in fuggen bra efter de rackarna bara. Vi kör regelmässigt hojar med monterade KN (i burk) på bänken och i ca 50% av fallen så har hojen tappat effekt med KN filtret samt fått en sämre profil på kurvan. Ofta ett dipp i mitten. Men som sagt lägger man ner lite tid på bestyckingen eller har tur så är det självklart bättre med mindre motstånd...

Daniel...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top