Konbanan

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
När man kör konbanan, får man ta ner benet då när man vänder för att åka tillbaka? Hur goda marginaler får man ha rent tidsmässigt? Runt 20 sek står det ju men runt 20 sek är ju 22-23 också. Sen börjar ju tiden vid de sista konparen där man bromsar på hemvägen. Slutar de att ta tid där med?

Hagster @ Rigges konto.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Rigge skrev:
När man kör konbanan, får man ta ner benet då när man vänder för att åka tillbaka? Hur goda marginaler får man ha rent tidsmässigt? Runt 20 sek står det ju men runt 20 sek är ju 22-23 också. Sen börjar ju tiden vid de sista konparen där man bromsar på hemvägen. Slutar de att ta tid där med?

Hagster @ Rigges konto.

Man får inte ta ner foten i svängen. Tiden startar/stoppas på samma ställe, det andra är jag lite mer osäker på. Tror att det beror lite på vädret, vid tex regn är toleransen större osv.
 

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
Rigge skrev:
När man kör konbanan, får man ta ner benet då när man vänder för att åka tillbaka? Hur goda marginaler får man ha rent tidsmässigt? Runt 20 sek står det ju men runt 20 sek är ju 22-23 också. Sen börjar ju tiden vid de sista konparen där man bromsar på hemvägen. Slutar de att ta tid där med?

Hagster @ Rigges konto.
man får inte ta ner benet när man vänder, satsa på en 18 så är du säker och har för mig att tidtagningen slutar där den börjar.
Lycka till med övningen och träning ger färdighet :fakta
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Vägverkets krav är 21 sekunder. Det är det enda jag vet SÄKERT.

Hagster, kom ihåg att allt är relativt, ser kontrollanten att du är säker på att köra men missar ett moment pga en skitgrej så blir du ju garanterat godkänd ändå.
Om han däremot tycker du ser osäker ut så kan du kugga på minsta lilla skitgrej.
MIN uppfattning om det hela.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Re: Re: Konbanan

Bergis skrev:
man får inte ta ner benet när man vänder, satsa på en 18 så är du säker och har för mig att tidtagningen slutar där den börjar.
Lycka till med övningen och träning ger färdighet :fakta

När jag körde upp så fick vi det.... det är alltså vid konbanan jag menar nu.... inte vid garagevändningen.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
R1_Uffe eller vad han nu heter är ju trafikskollärare, han MÅSTE veta sånt här...
 

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
Re: Re: Re: Konbanan

Mattiaz skrev:
När jag körde upp så fick vi det.... det är alltså vid konbanan jag menar nu.... inte vid garagevändningen.
Jaså, man kanske får slänga ner benet då om det är kontrollerat det är väl det där med osäkerheten som inte är bra kanske.

Edit: Har för mig att man inte fick ta ner benet i backen alls
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Grejen är väll den att man behöver inte ta ner benet. Konbanan ska inte ses som en tävling där den som är snabbast vinner. Jag lovar, det imponerar inte på handledaren. Tiden är satt för att man i ett hyfsat tempo ska kunna handskas med hojen. Kör man för fort blir det bara haffsigt. Ta det lugnt så kommer det gå hur bra som helst.
 

NeO

Krash Kungen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-Haninge
Hoj
Yamaha R6 -01 R.I.P
John Holmes skrev:
Vägverkets krav är 21 sekunder. Det är det enda jag vet SÄKERT.

Hagster, kom ihåg att allt är relativt, ser kontrollanten att du är säker på att köra men missar ett moment pga en skitgrej så blir du ju garanterat godkänd ändå.
Om han däremot tycker du ser osäker ut så kan du kugga på minsta lilla skitgrej.
MIN uppfattning om det hela.

Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
NeO skrev:
Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO

Ja, fast man får ju köra lite över... men om man typ kör på 24sekunder så blir man garanterat kuggad, 20sek är ju den ungefärliga tid det tar att smidigt ta sig genom banan, och på så sätt visa att man klarar av att hantera hojen.
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
NeO skrev:
Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO
Yes! så är det :fakta

Tips, stirra dig inte blind på tiderna kör med "flyt" så kommer det garanterat gå bra :tummenupp
 

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
NeO skrev:
Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO

Stämmer det med 20sek
När jag körde upp, gav jag järnet första rundan, men rev sista konen.
Sen blev man så jävla nervös att man körde som en kärring andra rundan, och betydligt långsammare än dom önskade 20sek.

Godkändes iaf
 

spett

inte som alla andra barn
Gick med
1 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
För tillfället inte ens en trampcykel :(
Chupacabra skrev:
Stämmer det med 20sek
När jag körde upp, gav jag järnet första rundan, men rev sista konen.
Sen blev man så jävla nervös att man körde som en kärring andra rundan, och betydligt långsammare än dom önskade 20sek.

Godkändes iaf

Japp. Ta det hellre bara lugnt, gunga dig lite fint igenom konerna, ta ut en mjuk fin vändning och stressa inte så är det där peanuts. Tiden behöver du inte ens fundera över, 20 sek är läääänge..

Själv spann jag ca 1 m på ettan då jag hade så bråttom iväg när jag körde upp, handledaren (en hon) muttrade lite men godkände mig ändå. :slicka
 

NeO

Krash Kungen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-Haninge
Hoj
Yamaha R6 -01 R.I.P
Mattiaz skrev:
Ja, fast man får ju köra lite över... men om man typ kör på 24sekunder så blir man garanterat kuggad, 20sek är ju den ungefärliga tid det tar att smidigt ta sig genom banan, och på så sätt visa att man klarar av att hantera hojen.

Det kanske är sant... men som nån sa tidigare så försök sikta så du ligger runt 18-19 så ska det inte några problem.

/NeO
 

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
sthlm
Hoj
nej
hur är det med vändningen med en sporthoj? tex: gsxr 750 -91
kommer man runt? går serpentinbanan bra med en sport?
garagevändningen går ju bra eftersom den är uppmätt på cykelns svängningsradie.. (krävs förstås träning)
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
När jag kört upp så kuggade besiktningsmannen 2ggr någon som körde på 21sek i konbanan. Och kommenterade vid ena tillfället att allt över 19 på en sporthoj var dåligt. (i Uppsala)

Jag har en kompis som fick veta på uppkörningen att de fick sätta ner en fot i vändningen (under serpentinbanan) (i Huddik)

SÅ vad vägverket skriver och vad Besiktningsmännen verkar vara helt skilda saker!!

Mitt tips: se till att öva på så mkt under 20sek som är möjligt 18sek räcker, då har man god marginal! Så behöver maninte köra som om man stulit hojen. Och att man inte sätter ner några fötter!

Vändningen tror jag inte är något problem med sporthoj, men det skiljer säker från hoj till hoj hur svårt eller lätt det är. Men att även där inte sätta ner någon fot, då den som har hand om uppkörningen DEN dagen kanske inte godtar att man sätter ner några fötter.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det är vändningen som är konstig, när jag tränade innan mitt körkort så kom jag ner i 17,5 sekunder med min cykel, nu kommer jag knappt under 20 p.g.a att vändningen är så jäkla tight, det är i princip en ren garagevändning för att man ska ta sig runt alls. Så svårt har jag inte för mig att det var när jag tränade, då var det bara att kasta runt utan bekymmer, som det är nu tar det alldeles för lång tid.
 

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
sthlm
Hoj
nej
Rigge skrev:
Det är vändningen som är konstig, när jag tränade innan mitt körkort så kom jag ner i 17,5 sekunder med min cykel, nu kommer jag knappt under 20 p.g.a att vändningen är så jäkla tight, det är i princip en ren garagevändning för att man ska ta sig runt alls. Så svårt har jag inte för mig att det var när jag tränade, då var det bara att kasta runt utan bekymmer, som det är nu tar det alldeles för lång tid.

vilken hoj körde du på då? och vilken hoj kör du nu? är det samma hoj?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag tränade på min ZXR och körde upp på en GSX 1100 R utan bekymmer. Jag körde upp på Gixxern för att min är strypt som mellanklass och jag körde upp för tung, eftersom jag inte orkat regga om den ska Hagster få låna den att träna/köra upp på.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top