Koniskt luftfilter till Aprilia Rs125

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Skulle vilja ha ett koniskt luftfilter på Aprilian men vet inte vart jag kan hitta ett som passar och som dessutom inte kostar skjortan. Det ända jag hittade var detta hos touringbutiken:


Silver Luftfilter Koniskt 28mm
Silver luftfilter ger din maskin frisk luft och bättre effekt. Filtret ska ej inoljas. Rengörs med tvål och vatten. Kromade lock, komplett med klammer. Rekommenderas ej till motorer med vakuumförgasare. Eftersom anslutningen är av gummi, så går filtren att använda till ca 3 mm större och 5 mm mindre dimensioner än angiven diameter.

Längd: 50mm Bredd: 62mm (max. diam.)
Diameter: anslutn. 28mm


Artnr: 66-5828 Märke: SILVER


Skulle detta funka eller? Har hört nått om vacuumförgasare på Aprilian?

Mvh
Marcus
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sålänge den inte har vacumfugge så funkar det

beviks i lkpg tar 160 kr. Addemoto oxå?
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Maveriq skrev:
Skulle vilja ha ett koniskt luftfilter på Aprilian men vet inte vart jag kan hitta ett som passar och som dessutom inte kostar skjortan. Det ända jag hittade var detta hos touringbutiken:


Silver Luftfilter Koniskt 28mm
Silver luftfilter ger din maskin frisk luft och bättre effekt. Filtret ska ej inoljas. Rengörs med tvål och vatten. Kromade lock, komplett med klammer. Rekommenderas ej till motorer med vakuumförgasare. Eftersom anslutningen är av gummi, så går filtren att använda till ca 3 mm större och 5 mm mindre dimensioner än angiven diameter.

Längd: 50mm Bredd: 62mm (max. diam.)
Diameter: anslutn. 28mm


Artnr: 66-5828 Märke: SILVER


Skulle detta funka eller? Har hört nått om vacuumförgasare på Aprilian?

Mvh
Marcus

Har hört vacuum förgasare är när det inte sitter en bensinkran. Då får förgasaren en "luft" signal från vevhuset istället!
Rätta mig om jag har fel men det är vad jag har läst mig till.
Du kan i princip använda vilket konat filter som hellst bara det har rätt diameter, sen finns det ju både bra och dåliga.
Satsa på ett bra om du inte vill ha skit i motorn :rolleyes:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Svanen skrev:
.
Du kan i princip använda vilket konat filter som hellst bara det har rätt diameter, sen finns det ju både bra och dåliga.
Satsa på ett bra om du inte vill ha skit i motorn :rolleyes:

Ehum, vad urskiljer dom "bra" mot dom "dåliga" då?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Varför köra koniskt filter? När orginal funkar hur bra som helst..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Svanen skrev:
Dom dåliga släpper in skit?
Det står ju inte precis "BRA" på dom bra utan man kan ju fråga folk t.ex.


Så dom dåliga är inte lika täta/tjocka som ett bra menar du?

Billigt/dyrt.. dom är likadana

Minst skit släpper orginal igenom
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
alltså vad alla är emot lite gött 2T ljud helt plöttsligt!!!

mät anslutningsdiam. på förgasaren för att vara riktigt säker på att det verkligen är 28mm så du inte köper fel, sen kan du behöva bestycka om köp o var glad :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
shoik skrev:
alltså vad alla är emot lite gött 2T ljud helt plöttsligt!!!


Köp/bygg en ny ljuddämpare istället
Mer skit i motorn, högre bränsleförbrukning, ofta lägre effekt eftersom bestyckningen aldrig blir riktigt bra...Värt
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Anton_Ljunghusen skrev:
Köp/bygg en ny ljuddämpare istället
Mer skit i motorn, högre bränsleförbrukning, ofta lägre effekt eftersom bestyckningen aldrig blir riktigt bra...Värt

mmm men det är ju en minimal skillnad, mer sit i motorn visst, till en del. Men sköter man om hojjen så njae tror inte det blir en så allvarlig skillnad.

Högre bränsleförbrukning, visst men inte mycket att bråka om. Knappt så man tycker att det spelar någon jätteroll.

bestyckning är ju så den med, svårt att få perfekt, men ahh har man en föga aning om vad man sysslar med, och då tycker jag att det inte är så farligt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
shoik skrev:
mmm men det är ju en minimal skillnad, mer sit i motorn visst, till en del. Men sköter man om hojjen så njae tror inte det blir en så allvarlig skillnad.

Högre bränsleförbrukning, visst men inte mycket att bråka om. Knappt så man tycker att det spelar någon jätteroll.

bestyckning är ju så den med, svårt att få perfekt, men ahh har man en föga aning om vad man sysslar med, och då tycker jag att det inte är så farligt.


Allt är relativt :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Maveriq skrev:
Skulle vilja ha ett koniskt luftfilter på Aprilian men vet inte vart jag kan hitta ett som passar och som dessutom inte kostar skjortan. Det ända jag hittade var detta hos touringbutiken:


Silver Luftfilter Koniskt 28mm
Silver luftfilter ger din maskin frisk luft och bättre effekt. Filtret ska ej inoljas. Rengörs med tvål och vatten. Kromade lock, komplett med klammer. Rekommenderas ej till motorer med vakuumförgasare. Eftersom anslutningen är av gummi, så går filtren att använda till ca 3 mm större och 5 mm mindre dimensioner än angiven diameter.

Längd: 50mm Bredd: 62mm (max. diam.)
Diameter: anslutn. 28mm


Artnr: 66-5828 Märke: SILVER


Skulle detta funka eller? Har hört nått om vacuumförgasare på Aprilian?

Mvh
Marcus

Jag har köpt ett sånt som sitter men mitt är väll lite större men men... jag har funderat lite gran på det där filtret och har bestämt mig för att byta, av två anledningar dels att det är gjort i metal vilket skulle kunna bidra till totalförstörd motor om någon sån där tråd gick i sönder och dels det att man inte oljar in det... utan olja så stöter det inte bort smuts och vatten vilket man helst inte heller vill ha in i snurran.
jag har kört med filtret bara 25 mil men det låter ju gött å går ju bra

så men ett tips är nog ändå att inte köpa det..

Jag tror ja ska köpa ett bilfilter som man oljar in ja.

Har hittat en sida, där dom säljer filter som passar i alla fall min förgasare.. kan återkomma med adressen
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Jag rekomenderar inte kon-filter. Även fast jag trixat med bestyckning fick jag den aldrig att gå lika bra som innan. Den rycker och har sig, så ta bara av locket på luftburken (om rs har nån) så får du bättre ljud iaf.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
LGS skrev:
Jag rekomenderar inte kon-filter. Även fast jag trixat med bestyckning fick jag den aldrig att gå lika bra som innan. Den rycker och har sig, så ta bara av locket på luftburken (om rs har nån) så får du bättre ljud iaf.

Jag hade då aldrig något problem efter att jag gick ner lite i munstycke då 138 var på tok förstort :)
men bästa är att köpa relativt många, och sen testa sig fram när man tycker man fått det bra, testa att byta ett steg till, bara för att vara säker :)
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Lyfter tråden för att ställa en fråga!
----------------------------------
Är din anslutningsdiameter 28 mm? :va


Min är på 60 mm och jag letar som en golle efter nåt som passar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
stoooffe skrev:
Lyfter tråden för att ställa en fråga!
----------------------------------
Är din anslutningsdiameter 28 mm? :va


Min är på 60 mm och jag letar som en golle efter nåt som passar.

om din förgasare heter phbe 28mm så sitter det en plast anslutning i insugs änden den delen går att skruva bort , den är gängad fugen bygger knappt något gods så då har du mycket mindre anslutning om det är till någon hjälp
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
stoooffe skrev:
Lyfter tråden för att ställa en fråga!
----------------------------------
Är din anslutningsdiameter 28 mm? :va


Min är på 60 mm och jag letar som en golle efter nåt som passar.


Ta bort snorkeln på snorkeln på luftburken och lysna. Kanske inte lika ljud som kn eller helt öppet men det blev stor skillnad för mig iaf ( -98)
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Nytt filter...

Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
:va spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i... :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top