Konsten att bygga en altan!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Ja då var det dags efter lite tjat o pippvägran att slå slag i saken och lägga halva semestern på att bygga en altanfan!
Ja just jag jag börjar ju semestern på måndag.....:mad:
Tja vad gör man ej för att bli poppis för en dag:tummenupp
Drog till feltema o inhandlade brytjärn, rostfriskruv o ny dragare o allt annat som kan vara bra o ha!(silvertejp 6 rullar:yoparty)

Sedan gick det som det gick......
Uppsala besöket slutade med en ny självgående gräsklippare, o en jävla massa annat det senaste inhandlade blev ju då taket!
Rejs bussen trotts bränsle ekonomin e inte så tokig:)

Och varför köpa tak innan man ens köpt trall?
Jo för annars blir det ej klart!
Men tack ändå det kostade inte skjortan! Det var något eller lite väldigt mycket ekonomitänka i handlandet iaf från min sida:gnissla

Virket inhandlas imorgon hemmavid.
Ingen aning om hur det skall se ut eller så blir som samma lika fast allt ruttet virke åker väck!
Kanske skall ha suttereng (stava) altan har fet lutning neråt!

Eller en 2x2 meters utanför dörrn funkar ju fint det med var ju tak som var kravet!:D
Jaja nu vet man var alla pengarna gick till denna sommar...nja lite supa hinner man ju med!

Ja kort kommer när det påbörjas...
16kvm med tak skall vara klart tills på onsd... måla får hon med ondskan göra:) (tryckt virke i stomme, bara panelen=3H)

Tankar och åsikter?
En 2x2 eller ställa upp, O Få pisk ( skulle vara roligt bara för o jävlas iof)
Eller alla 16kvm o få ligga hela semestern efer det!.....
Likt en fattig kyrkoråtta!
Söka spons!

Ideer och allt mottages!
Skall slänga upp kort imörra fint paintade on hur tanken e!

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Har du semester så har du, strunt i altan, köp en hängmatta å ett par flak öl, bygger du altan så dröjer det inte länge innan tanten vill ha den inbyggd, och sen vill hon säkert ha en altan utanför den inbyggda, då finns det snart ingen ände på eländet, du får bygga å bygga tills du dör.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
bygger du altan så dröjer det inte länge innan tanten vill ha den inbyggd, och sen vill hon säkert ha en altan utanför den inbyggda, då finns det snart ingen ände på eländet, du får bygga å bygga tills du dör.

Precis det där har hänt här i radhuslängan, först skulle dom ha altantak, sen inglasning, och när det sedan blev för varmt i kuvöserna skulle dom ha altan utanför den inglasade...

Jag har altan, utan tak, regnar det har jag ett helt hus innanför altanen...

(men så har jag ingen kärring som talar om för mig att jag behöver altantak heller...)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Måla inte det tryckta virket , skall torka minst ett år sägs det, kolla med brädgår'n

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Måla inte det tryckta virket , skall torka minst ett år sägs det, kolla med brädgår'n

Nej jag e inte född i farstun....eller jo...:näsblod men håller på med finsnickerier osv... o jag vet men tack för omtanken!
Det e panelen som skall målas:)
Komma hit om ett år o måla!?

Tjöp serringfan ett partytält. :tummenupp

Har ett 6x3m 2st 3x3m vad har jag gjort för fel????

Då hinner tanten släppa till oxå :)
Säkert ett par tre ggr...

1/2gång:fakta

Precis det där har hänt här i radhuslängan, först skulle dom ha altantak, sen inglasning, och när det sedan blev för varmt i kuvöserna skulle dom ha altan utanför den inglasade...

Jag har altan, utan tak, regnar det har jag ett helt hus innanför altanen...

(men så har jag ingen kärring som talar om för mig att jag behöver altantak heller...)

Det har jag stackars mig!
Men kom på att det var bra o ställa motor grejjer där på vintern:tummenupp
Blir det win win... nej kanske inte!
Nåja kul o slita sönder skiten sedan kommer allt upp.... sedan tar det 5år innan allt ser ut som folk ändå... Å då bor vi knappast kavar här.
Nej detta blir ett bra o gediget bygge med noga genomförda detaljer!
Om det blir altan blir det även en 16a 3 fas ditdragen.. kan vara bra när det skall lackas:gnissla

Har du semester så har du, strunt i altan, köp en hängmatta å ett par flak öl, bygger du altan så dröjer det inte länge innan tanten vill ha den inbyggd, och sen vill hon säkert ha en altan utanför den inbyggda, då finns det snart ingen ände på eländet, du får bygga å bygga tills du dör.

Garvar så jag dör!
Vi gick faktiskt lite mysigt o kikade just på en slapp matta idag den får hon pynta skall vara en i kaschmir självklart!
Skiter i vilket iof bara jag kan ställa ett gäng mc motorer där på vintern samt att jag får ha mina modeller därute så e jag nöjd... o ligga en massa då:D

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Köpte du Biltemas rostfria skruv med stjärnskalle så släng dom med en gång så sparar du en massa problem.

Den idioten som gör en rostfriskruv med stjärna skall dö ett litet litet slir så är den helt slut i stjärnan och du får spika ner den.

Rostfriaskruv skall ha torxskalle.

Kolla in www.altan.nu för inspiration

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Köpte du Biltemas rostfria skruv med stjärnskalle så släng dom med en gång så sparar du en massa problem.

Den idioten som gör en rostfriskruv med stjärna skall dö ett litet litet slir så är den helt slut i stjärnan och du får spika ner den.

Rostfriaskruv skall ha torxskalle.

Kolla in www.altan.nu för inspiration
Klart det var torx!

Fan, men då får jag väl fokusera på att dricka öl idag istället då.:)

Bra initiativ där!
Skall påbörja rivningen sedan bär det utav o hämta virke sedan blire bär=)

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Då har du fått ett måndagsex. Gå tillbaka till krogen och byt serringen mot en ny.

Nej jag har fått månadssex.....ja du vet 12ggr om året:näsblod
Nejdå hon har varit flitig och stått ut med mitt ackords styre=Lite ryssland över det hela.
1 planka max 1 minut...Hon har lättat med brytjärn o jag släppt med en kofot.

Ja den var lite smårolig faktsiskt har ju inte så stor altan direkt då...
Ösregnar o åskar i skrivandes stund så jag slappar lite för tillfället=)

Du får komma hit o parta på invigningen! Kommer att ske nästa helg med målet onsdag:gnissla

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Läges rapport:
Dagens läge e trött ont i huvudet och typ halvklar... Det regnar som om gud glömde detta ställe golvet är pålagt men ej fastskruvat iof så har jag några timmar kvar på dygnet att göra det!
Det e klart ikväll.
Nu skall jag hämta torx i garaget sedan bär det utav bra jag lät markisen sitta kvar iaf..:)

Jag e misnt sagt nöjd med resultatet:tummenupp
Taklagsfest blir det på lördag då hela bygget e klart på onsdag.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Får fylla på i min blogg lite kanske=)
Gårdagen avsultades med en grogg modell arne efter ett kämpande med en sticksåg som ej ville vara med o leka!
Sedan stämplade jag ut o sket i hela altanen.
Sitter nu i skrivandes stund o väntar på att affärerna skall öppna så jag kan köpa en ny sticksåg!
Det var den brädan mot husväggen som skulle snyggas till efter foder o kabelgenonföringar...
Sedan bär det utav igen:tummenupp
Nu har man blivit less på skiten x antal ggr begärt skillsmässa 20ggr...

Kul med altanbygge med 2st starka viljor:tummenupp
Men men det tar sig sa mordbrännarn taklagsfest på lördag:tuttar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende