Konstigt motorljud

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det har börjat höras ett konstigt ljud från motorn på min husqvarna. Själva ljudet är lite svårt att beskriva men för att försöka så hörs det som små knackningar eller som när en plastkåpa ligger å skakar mot något.

Det hörs lika mycket när motorn är varm som kall och lika mycket om man har kopplingen inne eller ute.

Lite svårbeskrivet men hoppas ni förstår. Är det bara å riva motorn och kolla överallt så det ser bra ut ?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Loy skrev:
Det har börjat höras ett konstigt ljud från motorn på min husqvarna. Själva ljudet är lite svårt att beskriva men för att försöka så hörs det som små knackningar eller som när en plastkåpa ligger å skakar mot något.

Det hörs lika mycket när motorn är varm som kall och lika mycket om man har kopplingen inne eller ute.

Lite svårbeskrivet men hoppas ni förstår. Är det bara å riva motorn och kolla överallt så det ser bra ut ?

Blir det mer eller mindre om du varvar?
Tar inte så lång tid att plocka upp så jag skulle gjort det.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det hörs lika mycket bara att frekvensen på ljdet ökar i takt med hur mycket man varvar.

Har funderat på om det kan vara kolvringarna ? Kan man kolla dom genom att kolla in genom avgasporten ?

Solid snake

Guest
Den knackar alltså, spikning kanske? Kolla stiftet.

Edit: om det nu skulle vara ringarna så hade det klingat i cylindern och rasslat lite.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Solid snake skrev:
Den knackar alltså, spikning kanske? Kolla stiftet.

Edit: om det nu skulle vara ringarna så hade det klingat i cylindern och rasslat lite.

Kommer inte bara spikningar ibland ? Det som hörs på min hörs hela tiden och ökar med varvtalet.

Solid snake

Guest
Loy skrev:
Kommer inte bara spikningar ibland ? Det som hörs på min hörs hela tiden och ökar med varvtalet.
Spikning eller nån kass del i motorn, riv och kolla.

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Loy skrev:

jag hade ett skummt ljud från min NSR förutt :va de lätt som en bult eller enskruv låg å rasla med en blandning av kåpor som rasla... jag fick de ljudet då jag varva upp motorn :confused: men nu har de typ slutat låta.. eller så e det jag som har blivit van å inte hör de längre :D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Men om det nu är så att kolvringarna är kassa och/eller att kolven är uppsliten borde hojen inte gå sämre då ?

Min går ungefär lika bra som min polares nyrenoverade cr 125 så jag tycker det är lite konstigt att den inte går sämre än vad den gör om nu kolvringarna e kassa.

Blev lite rörigt men... Ska riva å kolla senare i veckan i alla fall.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
spikningar får du i alle fall inte av sliten kolv. :pannkyss
Något man kan bli lite avskräkt över är eventuellt dåligt vevlager det kan låta en del och det som små knackningar. Plastljud? ja, jag försöker tänka mig men det går inte så bra. Alltid lika svårt att beskriva ljud. :brinnerup

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
philsson skrev:
spikningar får du i alle fall inte av sliten kolv. :pannkyss
Något man kan bli lite avskräkt över är eventuellt dåligt vevlager det kan låta en del och det som små knackningar. Plastljud? ja, jag försöker tänka mig men det går inte så bra. Alltid lika svårt att beskriva ljud. :brinnerup

Okej =)

Här kommer en följdfråga då. Hur kollar man vevlagret ??

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Loy skrev:
Okej =)

Här kommer en följdfråga då. Hur kollar man vevlagret ??
Det är svårt att göra utan att öppna motorn. Om du tar loss cylindern så kan du känna på vevstaken om du drar den upp och ner om det glappar i lagret, det ska "glappa" lite i sidled men inte upp/ner. Vet någon något smidigare sätt att så får ni gärna hojta till. Det du kan göra för att lättare lokalisera felet är att trycka till en mejsel mot motorn och lyssna med örat. Då kan du leta dig fram till varifrån ljudet kommer.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Update :

Kommer precis in ifrån garaget. Jag skruvade av kröken så jag kunde kolla in i cylindern. På sidan av kolven var där synliga repor dock så kändes dom inte när man tog fingret på dom. Nu vet jag inte hur en ny kolv ser ut men det kändes som om dom inte skulle vara där.

Sedan drog jag ner kolven en bit så den täckte halva avgasporten och där tryckte jag kolven i sidan med fingret. Den rörde sig då någon millimeter i sidled. Normalt ??

Allt detta borde väl betyda att kolv och kolvringar är helslut ?
Vad händer om jag fortsätter köra ?

Mvh / Fredrik

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Loy skrev:
Update :

Kommer precis in ifrån garaget. Jag skruvade av kröken så jag kunde kolla in i cylindern. På sidan av kolven var där synliga repor dock så kändes dom inte när man tog fingret på dom. Nu vet jag inte hur en ny kolv ser ut men det kändes som om dom inte skulle vara där.

Sedan drog jag ner kolven en bit så den täckte halva avgasporten och där tryckte jag kolven i sidan med fingret. Den rörde sig då någon millimeter i sidled. Normalt ??

Mvh / Fredrik

Hade 0,04mm kolvspel så om du kan röra din några mm skulle jag nog plocka upp och kolla. Beror ju på hur länge, svårt att säga men skär kommer den väl göra om inte nu, så gör den väl det sen.

Last edited:

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Loy skrev:
Update :

Mvh / Fredrik

En mm!? Hua. Det låter ju inte bra. Jag är ingen expert i ämnet, men så mycket ska den knappast röra sig. Har du inte märkt någon skillnad i effekt då? Med så pass stort glapp borde det ju ändå märkas lite grann.

Repig ska den inte heller vara. Om du fortsätter köra antar jag att det blir ännu mer slitet. Tror inte att något katastrofalt kan inträffa. Tror alltså. :gnissla

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Det är nog kolven, en polare hade ett liknande problem och han bytte kolven. Sen blev den tyst.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag hade bytt kolv direkt, så kan du passa på att kolla vevlagret i samma veva.
Smart att göra är att byta kolvbult och kolvbultslager samtidigt som du byter kolven och ringarna.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tack för alla svar!

Lite synd att man ska behöva skruva å klödda nu när man vill vara ute å sladda :tungan

Då är det bara å beställa ny kolv då hoppas inte cylindern är kass också för den äv väl ganska dyr ?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
ja cylindern är dyr det kan du ge dig på. Varför inte ta loss och kolla efter slitdelar innan du gör en beställning? Att det ska vara så svårt. :huvet
Föresten har du väl 2 hojar att tillgå? :va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
philsson skrev:
ja cylindern är dyr det kan du ge dig på. Varför inte ta loss och kolla efter slitdelar innan du gör en beställning? Att det ska vara så svårt. :huvet
Föresten har du väl 2 hojar att tillgå? :va

Jag hade skruvat av cylinder å kollat om inte verktygen hade varit på annan ort. Vill hellst inte på med skiftnyckeln å böka å göra skallarna runda.

Jo, men däcken på crm:en är för dåliga så det går inte att sladda lika bra med den :tungan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!