Konstigt oljeläckage??

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Har en Yamaha WR426-01 som läcker ur sig lite olja...och bara när jag varit borta över typ natten:va Har aldrig sett en oljedroppe komma när jag kör eller när jag stått stilla och ibland har jag ju varit kvar i garaget en bra stund efter åket men inte en droppe. Sen när jag kommer dan efter t.ex har det blivit en liten ring under den. Den är lite fuktig av olja tror ja det är iaf runt cylinder vet inte om den kanske "pressar ut oljan i skarvarna och det tar ett tag innan det blir så mycket att det droppar:confused: Ringen som blir hamnar ungefär i höjd med oljebulten under motorn, kanske kan va där det spökar oxå men det är inga tydliga tecken där heller. Nån som varit med om nått liknade?

gabbin

va fan gör man?
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
zx9r ninja -99
om du torkar av allt noga borde du se vart oljan kommer ifrån?
kanske bara är en packning...

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir någon droppe under min när jag parkerar för natten men det är kedjeolja som droppar så det är som det ska med hänvisning hur jag smörjer.

Inte packningen till bottrnpluggen som inte är 100 tät?
Skall bytas eller grillas vid varje byte om det är kopparpackning.

Henrik

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Kan vara topplockspackningen som är dålig. Den expanderar vid värme och sluter möjligtvis tätt när du kör. Sen när den svalnat av krymper den och då läcker det. En teori i alla fall.

EDIT: Kan vara som Henrik skrev också, med samma teori som för topplockspackningen. Värme plus cirkulation gör att det inte läcker vid körning. När det svalnat av och packningen krynpt, samtidigt som oljan samlats i nederdelen av motorn, läcker det.

Last edited:

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Kan vara topplockspackningen som är dålig. Den expanderar vid värme och sluter möjligtvis tätt när du kör. Sen när den svalnat av krymper den och då läcker det. En teori i alla fall.

EDIT: Kan vara som Henrik skrev också, med samma teori som för topplockspackningen. Värme plus cirkulation gör att det inte läcker vid körning. När det svalnat av och packningen krynpt, samtidigt som oljan samlats i nederdelen av motorn, läcker det.

Det skulle det ju kunna vara om det är så den funkar så förklarar det ju varför jag aldrig ser läckaget. Ska ta och tvätta av och kolla sen lite extra noga vart det kommer ifrån.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Torka av och tejpa dit lite skithuspapper.
Smidig sätt att se vart det kommer ifrån.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Det skulle det ju kunna vara om det är så den funkar så förklarar det ju varför jag aldrig ser läckaget. Ska ta och tvätta av och kolla sen lite extra noga vart det kommer ifrån.

Packningar expanderar absolut vid värme. Svårt att säga om skillnaden är så stor att det ger upphov till ditt problem bara. Men smärre topplocksläcka brukar man inte se förrän hojen fått stå en stund.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM