Konstigt slitage

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har fyrkolvsok (Nissin) på ERF hojen (GSX750R-00) beläggen på insidan slits dubbelt så mycket som på utsidan, kolvarna kärvar inte, vad kan detta bero på :confused:
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Chansning.

Kan insidehalvorna av oken få merparten av trycket?
Om de är så att bromsslangsanslutningen på oket sitter mer mot insidan så att vätskan måste igenom kanalen till utsidan.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
tjena jag har precis samma grej på min Blade! o jag har inte heller ngn aning om vad det är!! :huvet
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
en gissning....

det blir varmare på insidan (pga mindre kylande luft)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
Jag har fyrkolvsok (Nissin) på ERF hojen (GSX750R-00) beläggen på insidan slits dubbelt så mycket som på utsidan, kolvarna kärvar inte, vad kan detta bero på :confused:

Något på skivornas insidor som gör att ytan sliter ner beläggen snabbare?

:confused:
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Slitage bromsklotsar

Jag tror aldrig jag har sett klotsar som slitits lika mycket på varje sida.



GSXR1100R skrev:
Jag har fyrkolvsok (Nissin) på ERF hojen (GSX750R-00) beläggen på insidan slits dubbelt så mycket som på utsidan, kolvarna kärvar inte, vad kan detta bero på :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
soppatorsken skrev:
Men det är väl bara att vända på beläggen när de är halvslut?
Inte att rekommedera på ett sextimmarslopp, stressmeck med varma bromsar är ingen lek.
 

HanneZ

Guest
GSXR1100R skrev:
Inte att rekommedera på ett sextimmarslopp, stressmeck med varma bromsar är ingen lek.
På anderstorp såg ni inte ut o ha så bråttom när ni tankade iaf, en gubbe till o ni hade hunnit byta beläggen! :)

/ Hannes
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
På anderstorp såg ni inte ut o ha så bråttom när ni tankade iaf, en gubbe till o ni hade hunnit byta beläggen! :)

/ Hannes
Varför hjälpte du inte till då :confused:
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tycker det låter skumt! lite skillnad i slitage är det alltid, men inte så mycket som du beskriver.
Är du säker på att oket sitter centrerat över skivan? Ingen egentillverkad okdistans som kanske inte är 100%?
Händer det gång på gång, eller är det första gången du märker det nu?
Är det så på båda bromsoken?
Kanske nån luftbubbla som ligger inne i oket och jävlas?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
-PLM- skrev:
Jag tycker det låter skumt! lite skillnad i slitage är det alltid, men inte så mycket som du beskriver.
Är du säker på att oket sitter centrerat över skivan? Ingen egentillverkad okdistans som kanske inte är 100%?
Händer det gång på gång, eller är det första gången du märker det nu?
Är det så på båda bromsoken?
Kanske nån luftbubbla som ligger inne i oket och jävlas?
Extremt varmt för bromsbeläggen när man kör RR, bättre kylning på insidan fixar nog detta.
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
GSXR1100R skrev:
Extremt varmt för bromsbeläggen när man kör RR, bättre kylning på insidan fixar nog detta.
..och vips så var turbotratten åter tillbaka på våra fordon *internt skämt* :D
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
På gamla SAAB 99 hade man pga bristfällig design samma problem. Man löste detta genom att ha olika hårdhet på beläggen insida/utsida. Naturligtvis har du ett fel som måste lösas, men eftersom jag antar att du vill ha det fixat innan helgen så är detta ett förslag.

Egentligen har insidan bättre kylning, eftersom gaffelbenet inte skymmer luftströmmen där, -men vad f*n, vem är petig?

pilsner
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pilsner skrev:
På gamla SAAB 99 hade man pga bristfällig design samma problem. Man löste detta genom att ha olika hårdhet på beläggen insida/utsida. Naturligtvis har du ett fel som måste lösas, men eftersom jag antar att du vill ha det fixat innan helgen så är detta ett förslag.

Egentligen har insidan bättre kylning, eftersom gaffelbenet inte skymmer luftströmmen där, -men vad f*n, vem är petig?

pilsner
Fälgen blockar luftflödet, det får bli turbotratt[tm] :lol
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top