Konstnärswannabe-tråden

Merovingian

Guest
Hela min vuxna ålder har jag uppskattat estetik och allsköns tilltalande sinnesintryck kanske mer än brukligt. :tuttar
Jag har velat teckna så länge jag kan minnas, speciellt efter en screening av "Titanic". :brynad
Det fanns dock ett problem, och det var att jag inte kunde. Och det med råge.
Bildlärare under skolgången har betraktat mina arbeten och rått mig att försöka med någonting annat eftersom det jag gjorde höll sämsta möjliga klass(Läs: Streckgubbar som bäst. Allt såg ut att vara ritat med yxgrepp).
"Vissa kan, andra kan inte", sade de.

Döm av min förvåning när jag idag i vuxen ålder plockar upp en vanlig stiftpenna från ett kontor, sätter den mot ett tjockt, strävt papper och kommer upp med den här bifogade bilden.
(Denna är den tredje teckningen någonsin. Nr 2 kan jag posta om jag hittar den. Nr 1 är borta.)
En spontan undran är varför det går idag men inte förr. Jag säger såklart inte att jag är skitduktig eller så, men det går ju tydligen om man vill.

Känner helt klart för att fortsätta teckna, och även måla om det beger sig.

Posta era verk och dela gärna med er av tips och teknik. :)

Bifogat

• Teckning-SH.JPG
    Teckning-SH.JPG
    80.6 KB · Visningar: 211
Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
hur gör man för att stoppa in bildjäveln nudå? har för mig att jag hittade en instruktion-for-dummies nånstans förut, men den är spårlöst nu :(

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tufft som fan!

Teori: Man lär sig se när man blir äldre. Ett barn ritar en buss som en låda med tre fönster och två hjul eftersom det är de visuella indikatorer de har lärt sig betyder 'en buss'. Därför ser det de har på sitt papper ut som en buss för dem, medan vi andra säger 'vilken fin gris'.

Du har helt enkelt spenderat för mycket tid med att titta på flickor på sistone och helt plötsligt så går det!

(En bieffekt: Det är sorgligt när man i vuxen ålder hittar det man minns som ett nästan fotografiskt mästerverk föreställande en drake sparat i en låda bara för att upptäcka att någon har vandaliserat det och gjort om det till en grön plump med taggar!)

Halvskämt åsido så var det en bra teckning. Jag har själv märkt att jag efter 25 blivit mycket bättre på att rita, även om det fortfarande(1) är långt till den nivå du plötsligt hamnat på, och funderat en del på varför.

Hoppas det finns lite duktiga tecknare/målare här som kan kasta lite ljus över skapelseprocessen. Jag lär mig gärna mer om den saken.

1) Man får pissiga bildbetyg om man som slutarbete på tema asatro ägnar veckor åt att bränna miniatyrtegel och bygga ett vikingatida hus (klart som fan de hade tegel då?!), som får positiva omdömen av bildläraren, för att sedan elda upp det och ställa ut det med en skylt bredvid där det står 'Ragnarök'. Luktade brandrök i hela övervåningen från vårt mästerverk. :D

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
ska se nu om bilden dyker upp..

i vilket fall. Man kan skymta 2003 med mkt cool och snirklig text längst ner, alltså var jag 13 år när jag ritade den. Det är alltså frodo från sagan om ringen som jag ritade av från ett spelkort (kortlek) med endast blyertspenna. håret har jag kladdat dit med en kolkrita.

Bifogat

• DSC01074.jpg
    DSC01074.jpg
    203.4 KB · Visningar: 98

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag uppskattar den här tråden.
Här är ett av mina kändaste alster som jag knåpade ihop redan för några år sedan, jag kallar den "Korv i månsken":

Bifogat

• korvimånsken.JPG
    korvimånsken.JPG
    16.5 KB · Visningar: 118

Merovingian

Guest
Jag uppskattar den här tråden.
Här är ett av mina kändaste alster som jag knåpade ihop redan för några år sedan, jag kallar den "Korv i månsken":

Ah!

Jag såg den när den var på utställning i Louvren -79! :tummenupp

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
En spontan undran är varför det går idag men inte förr. Jag säger såklart inte att jag är skitduktig eller så, men det går ju tydligen om man vill.

Kan inte det ha att göra med att vi människor är ganska bra på att leva upp till förväntningar? Dvs att din bildlärare en gång i tiden förväntade sig att du inte skulle vara intresserad av att rita, eller för den delen kunna rita bra - och då agerade du precis så.
Idag har du inga sådana förväntningar på dig och då vågar du försöka, och lyckas.

Ganska grundläggande psykologi: om någon, du själv eller en annan person, tror att du klarar det - så klarar du det. Om någon inte tror att du klarar det, så kommer det gå sämre.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Prova kroki, dvs nakenmålning med modell.
Den bästa metoden att bli en skicklig tecknare.
Kroppen är full med former och du verkar ha en bra bas att stå på, men dina teckningar känns en aningen platta och du skulle behöva jobba mer med rymd och fånga djupet.
Stockholms Universitet har krocki varje måndag mellan 18-20, det kostar inte mkt.
Ta med stora A3 ark och kolkrita, ha tålamod och du kommer utvecklas snabbt.
Det viktiga är att träna ögat och få en rytm och känsla för föremålet du avbildar.
Har själv tecknat mkt kroki (tidigare) och man blir riktigt duktig efter bara några veckor, det går fort att träna upp sig. :)
Lycka till med målandet! :krama

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Numera hojlös
Några av mina tavlor.
Nakna kvinnokroppar i svart/vitt är mitt favoritmotiv :D

Bifogat

• DSC02775.jpg
    DSC02775.jpg
    24.6 KB · Visningar: 110
  • DSCF0873.jpg
    DSCF0873.jpg
    35.8 KB · Visningar: 75
  • DSCF0967.jpg
    DSCF0967.jpg
    28.1 KB · Visningar: 151
  • DSCF2525.jpg
    DSCF2525.jpg
    31.1 KB · Visningar: 142

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Några av mina tavlor.

Fina, får lite vibbar till Tamara de Lempicka (mkt rena släta ytor med en behaglig renhet) på den översta tavlan upp till höger. :tummenupp

Tamara-de-Lempicka-Dormeuse--1934-5771.jpg

Last edited:

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Har ingen konstnärlig bild, bara en limerick.

En bekymmerslös katt låg i sola.
Å kurra å morra å gnola.
Han hade nog kul.
Åt nått på två hjul.
Han drömde om Randy Mamola.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Till TS: Snyggt som fan! tyckte först det påminde lite ltie om johanna, men jaeg vet inte fan.. aja som sagt bra gjort:)

Några av mina tavlor.

Jag håller med dig, men jag gillar när de görs i de varma färger man(i alla fall jag) förknippar en vacker kvinnokropp med. En duktig målare som gör detta är talantbek cherikov!
DSC01921.jpg
talantbek-chekirov-deep-emotion.jpg

43925396_TalantbekChekirovKatharina.jpg
Chekirov_Tender_Passion_D-PLA-TC1030.jpg

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Numera hojlös
Jag håller med dig, men jag gillar när de görs i de varma färger man(i alla fall jag) förknippar en vacker kvinnokropp med. En duktig målare som gör detta är talantbek cherikov!

Håller med om att dem är jättefina.
Men jag trivs bättre med det svart/vita. Har svårt att få det bra med färger och dessutom tycker jag svart/vitt är lite tuffare :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år