Konstruktiv kritik från knudan

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Tjenare på er, Först vill ta och tacka alla funkisar som ställde upp denna dagen.

Först och främst fick jag höra att ni funderade på att inte ha postering vid ronnie pettersson kurvan bemannad p.g.a. det fanns funkisar tillräckligt.
Detta är nog den postering som får jobba mest efter hårnålen. De flesta riktigt allvarliga avåkningar händer här. Så för mig är det en gåta att ens tänka att depå chefen skulle kunna sköta det från sin postering också. Nu blev det ju bra till slut ändå när ni lyckades ragga upp en som kunde tänka sig att stå där.
Så det är jag väldigt nöjd, är det ingen som vill ställa upp får man väl rycka en person som hade tänkt sig att köra och låta han flagga istället. Då tycker jag att man kan garantera den personen en plats på nästa körning som han vill vara med på. Detta lär ju göra det lättare att smällta att man inte får köra.

Nästa punkt, Slå ihop grupperna. Det är en bra tanke men borde kanske göras på ett annat sätt. Tittade man på passen som jag gjorde mesta dels av dagen så kanske det finns en annan lösning än nuvarande. Varför inte låta samtliga köra sitt första och kanske till och med andra pass. Under tiden låter man någon kolla på hur de olika förarna kör.
Sedan tar man de snabbaste i Gul och flyttar ihop de med Röd. De som inte är så snabba med Grön. Eventuellt får man flytta någon från Grön till Röd också. Sedan låter man vita köra för sig själv. Detta för att få mer homogena grupper.
Släpper man ut folk som har regndäck med folk som kör skurnaslicks kan man räkna med att någon blir för het och försöker hänga på. Låt de som har regndäck/slicks köra för sig själv.

Sedan hade vi ett par avåkningar på rad där blåljuset fick åka ut en gång, man råkade släppa ut gruppen medans ambulansen fortfarande var upptagen och tyvärr fick vi en till som åkte av. Som tur var behövde inte föraren ambulans. Detta får ej lov att hända.
Du som var depåchef bad om ursäkt för att detta hände och sa att detta får ej hända. Hatten av till dig som erkänner ett misstag, Alla kan göra misstag men få vågar stå för dessa. Som sagt stor applåd för detta.

Vi hade ett förare möte vid denna tidpunkten vilket är kanon för att få folket att tagga ner lite. Ni berättar läget på banan och att det är kallt i asfalten och kan vara blött så ta det lugnt. Än en gång bra jobbat av er MEN.

Nu släpps Vit/Röd ut igen ännu en olycka om jag inte minns fel. Det är helt fel att släppa ut folk på bana som kör på så olika varvtider, det är ju inte ett bra sätt att försöka lugna ner folk om man säger så.

I början av dagen sa ni att banlicensen har 30 hojar samtidigt på banan. Vad jag vet så är det väl närmare 50 hoj för träning och 28 eller 30 hoj för tävling. Skit samma det är så viktigt.
Därimot så släpper ni 38 hojar ett pass 36 hoj ett annat och 30+ ett annat pass när ni har sagt att det max 30 hoj samtidigt.

Sedan på slutet av dagen så var det väldigt rörigt om vilken grupp eller vilka som skulle köra. Varför inte sätta upp en Whiteboard och skriva vilka som skall köra näst.

Det var väl allt skulle jag tippa på, se nu detta som konstruktiv kritik och inte att jag bara skäller och allt är skit för det är inte. Men det finns alltid lite jobba med.

Mvh

Andreas medlemsnummer 70
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Mycket trevligt med feedback.

Varför inte låta samtliga köra sitt första och kanske till och med andra pass. Under tiden låter man någon kolla på hur de olika förarna kör.
Jag ser detta lite som ett kval.. där folk kanske försöker ge lite mer, om oturen e framme så får ambulansen åka ut.


Sedan tar man de snabbaste i Gul och flyttar ihop de med Röd. De som inte är så snabba med Grön. Eventuellt får man flytta någon från Grön till Röd också.

Detta problemet finns inte eftersom man ska boka sig i rätt grupp.....
Och en gång i tiden så flyttade vi på personer, vilket ledde till att vi hade 20 st i grön grupp som "kom på" att de nog skulle vara i röd grupp..

Sedan låter man vita köra för sig själv. Detta för att få mer homogena grupper.
Släpper man ut folk som har regndäck med folk som kör skurnaslicks kan man räkna med att någon blir för het och försöker hänga på. Låt de som har regndäck/slicks köra för sig själv.


Homogena grupper är så klart det vi strävar efter, men det hänger mycket på dem som bokar sig också att detta ska fungera.

Att dela in grupperna i regndäck o inte fungerar inte, somliga kör fort på vanliga däck o vissa kör långsamt med regndäck, och självklart tvärt om.

Nu släpps Vit/Röd ut igen ännu en olycka om jag inte minns fel. Det är helt fel att släppa ut folk på bana som kör på så olika varvtider, det är ju inte ett bra sätt att försöka lugna ner folk om man säger så.

Nu körde jag själv inte i dessa grupper under dagen men var det så stor skillnad?

Jag säger inte att det inte var så eller tvärt om, men om ni upplever det så.
Prata då med er instruktör.
Vi vill så klart att allt ska fungera så bra som möjligt, och vad jag hörde så var där inget som sa att de upplevde det som dåligt under dagen.
Men som sagt säg till er instruktör så brukar detta alltid gå att lösa.

/Instruktör i Gul grupp
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Jag ser vad du menar med att det kanske ser ut som ett kval, men jag håller inte med och det är en annan femma. Hur är det när man slår ihop Vit/Röd då?

Med grupp indelning är det ju så att om platserna i sin vanliga grupp är slut så bokar de sig i en annan helt enkelt. Bara vad jag kan komma ihåg från bankanten var det minst 3 stycken i grön grupp som borde ha kört med Röd. Förstår faktiskt inte riktigt varför man inte kan flytta runt folk i grupperna.
Borde ju bara gynna förarens utveckling, visst det krävs kanske lite av depåchefen t.ex. men frågar är om det inte är värt det.

Angående regndäck/Slicks så är det väl ganska så stor skillnad. Jag tippar på att de som kör med regndäck ligger väl runt 1.16-1.26 per varv på knudan medans de som kör med gatdäck ligger runt 1.30 och uppåt (2.00). Det är väl en rejäl skillnad?
När vi snackar Vit grupp i torrt ligger licensförarna har harvar runt 1.04-1.10 medans gatåkaren ligger väl runt 1.08 - 1.20 och där har man inte så stora skillnader.
Jag vet inte om det var några problem för jag mest runt i depån och hade det mysigt. Blev väl 8 varv totalt i Vit/röd grupp på tre olika pass p.g.a rödflagg.


Jag provade förra fram mina åskiter till en person men de var inte speciellt välkomna fick jag en tydlig signal om, och det var inte du alex kan jag tillägga.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag ser vad du menar med att det kanske ser ut som ett kval, men jag håller inte med och det är en annan femma. Hur är det när man slår ihop Vit/Röd då?.

Anledningen till att det slås ihop grupper är dels att alla tyckte det var okej från början.
Men viktigast av allt så var det att banan inte användes när det regna..
Jag körde alla pass och som minst var vi tre st ute o körde.
Eftersom så många väljer att inte köra i regn så har vi provat att slå ihop grupperna för att de som vill köra ska få göra detta.

Med grupp indelning är det ju så att om platserna i sin vanliga grupp är slut så bokar de sig i en annan helt enkelt. Bara vad jag kan komma ihåg från bankanten var det minst 3 stycken i grön grupp som borde ha kört med Röd. Förstår faktiskt inte riktigt varför man inte kan flytta runt folk i grupperna.
Borde ju bara gynna förarens utveckling, visst det krävs kanske lite av depåchefen t.ex. men frågar är om det inte är värt det..

Det går fortfarande att byta grupp men under förutsättningen att man själv hittar någon från den andra gruppen som vill byta till den man bytar från.

Vi har haft det fritt innan men som sagt så har det systemet utnyttjats.

[Angående regndäck/Slicks så är det väl ganska så stor skillnad. Jag tippar på att de som kör med regndäck ligger väl runt 1.16-1.26 per varv på knudan medans de som kör med gatdäck ligger runt 1.30 och uppåt (2.00). Det är väl en rejäl skillnad?
När vi snackar Vit grupp i torrt ligger licensförarna har harvar runt 1.04-1.10 medans gatåkaren ligger väl runt 1.08 - 1.20 och där har man inte så stora skillnader.
Jag vet inte om det var några problem för jag mest runt i depån och hade det mysigt. Blev väl 8 varv totalt i Vit/röd grupp på tre olika pass p.g.a rödflagg.
.

Jo det är skillnad i genomsnitt på regndäck och vanliga men förra gången vi körde på knutstorp så körde jag om några som körde regndäck, då körde jag på rejsdäck(inte regndäck).
Jag menar inte att det va fel att dela upp men tidigare körde vi däckvärmare för sig o icke däckvärmare i olika grupper på uppvärmningen.
Men det finns några som inte platsade trots att de uppfyllde kravet.
Det enda jag menar är att de enda säkra är tiderna folk kör på, och alla håller inte samma tempo vått som torrt(självklart lite lägre i vått)

Om jag inte minns fel så delade vi på "vit röd" gruppen och hade en snabb och en lite mindre snabb(detta under tiden det va vått).



[Jag provade förra fram mina åskiter till en person men de var inte speciellt välkomna fick jag en tydlig signal om, och det var inte du alex kan jag tillägga.

Detta kan jag dock inte säga något om för jag var inte där.

Som sagt så försöker vi göra det bästa för alla:tummenupp
 

Robz

Guest
Körde inte själv denna dag men älskar att lägga mig i... :D
Bra med konstruktiv kritik - som denna!
Håller med Alex i alla delar av sitt svar och under dessa 5 år har det mesta testats. Vill möjligen tillägga:
Jag ser vad du menar med att det kanske ser ut som ett kval, men jag håller inte med och det är en annan femma. Hur är det när man slår ihop Vit/Röd då?
Det finns många i Röd som kör fortare än de flesta i Vit - brukar alltid fungera att slå ihop Vit/Röd. Var det stora probz denna gång?
Med grupp-indelning är det ju så att om platserna i sin vanliga grupp är slut så bokar de sig i en annan helt enkelt. Bara vad jag kan komma ihåg från bankanten var det minst 3 stycken i grön grupp som borde ha kört med Röd. Förstår faktiskt inte riktigt varför man inte kan flytta runt folk i grupperna. Borde ju bara gynna förarens utveckling, visst det krävs kanske lite av depåchefen t.ex. men frågar är om det inte är värt det.
Tro mig när jag säger att vi flyttar runt folk redan (ej Depåchefens uppgift utan vår, Instruktörernas uppgift)! Det är förvisso inte lätt att fånga alla... nästa år kommer det säkert att bli tuffare om man anmäler sig fel. Dock kan det ju tänkas att snabba förare vill av olika anledningar (som ny hoj t ex) köra i långsammare grupp. Hur tycker du Otee att detta skall styras upp?
Jag provade föra fram mina åsikter till en person men de var inte speciellt välkomna fick jag en tydlig signal om, och det var inte du Alex kan jag tillägga.
Allvarligt! Alla bör alltid få en vettig förklaring till sina frågor och vettiga förslag skall beaktas! Men skicka gärna PM till någon Instruktör eller Depåchef om detta, så tar vi upp det på nästa möte. Liksom vi inte "hänger" ut någon förare offentligt bör även detta tas upp, men inte offentligt.

Tack för din input Otee :tummenupp
 

Delti

SSEMSE#10120
Gick med
26 Apr 2003
Ort
S-torp
Hoj
Ingen
Tack Otee för ditt inlägg.

Det är väldigt svårt att vara alla till lags.
Att slå ihop grupperna var gruppernas val, vår förfrågan.
Att det sen blev grupp regndäck, grupp gatdäck och grupp grön var ni förare som ville för att det var alldeles för stor skillnad i fart. Jag som depåchef tar inte tid på någon.
Som depåchef togs detta förslag positivt och så blev det.
Jaja, jag vill inte älta fram och tillbaks om detta då jag vet att det är svårt att vara alla till lags.
Totalt sett så blev det mer körtid för alla med grupperna ihopslagna.

SSEMSE´s körningar är inte TÄVLING eller träning för sådant utan vi är där för att ha skoj.
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
...

SSEMSE´s körningar är inte TÄVLING eller träning för sådant utan vi är där för att ha skoj.

O skoj var det...:D



Tack än en gång...





Mvh
#319
Sydskanes Emse
Nu racersnigel i röd grupp.
 

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Jag tror att pga det väldigt märkliga väder som det vara denna dagen så blev det extrema skillnader mellan alla förare. En som normalt kör 1.20 kanske fegade extra mycket och körde på 1.50. Medans en som för 1.30 normalt körde på det denna dagen oxå. Alla kör vi väldigt olika när det är lite fuktigt på banan.

Vissa kör med "riktiga regndäck" medans andra kör med "hitte på regndäck" (läs alex) :yoparty
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*

Tro mig när jag säger att vi flyttar runt folk redan (ej Depåchefens uppgift utan vår, Instruktörernas uppgift)! Det är förvisso inte lätt att fånga alla... nästa år kommer det säkert att bli tuffare om man anmäler sig fel. Dock kan det ju tänkas att snabba förare vill av olika anledningar (som ny hoj t ex) köra i långsammare grupp. Hur tycker du Otee att detta skall styras upp?

Okej det har jag missat om ni flyttade runt förare. Nästa år kommer det att bli tuffare om man anmäler sig, Bra mycket bra till och med. Som Delti säger det är ingen tävling utan för skojskull. Jag tävlar inte denna säsongen därför har jag fört upp ett par funderingar.
Hur det skall styras upp? Bra fråga som jag inte har något riktigt svar på. Men eftersom man har en databas till bokningen bör det vara ganska så lätt att ta ut statistik på förare. Låt säga förare X har kört 80% av gångerna i Röd men denna gången bokade han sig i grön. Varför? Kanske ny hoj, ny bana, bara mys åka och lukta på blommerna vad vet jag. Men det är ju inte så svårt att skicka en fråga till denna förare.

Delti, du säger. Att det sen blev grupp regndäck, grupp gatdäck och grupp grön var ni förare som ville för att det var alldeles för stor skillnad i fart.

Hade ni tre olika grupperna när det regnade? Det missade jag hårt kan jag säga. Hörde inget om det under hela dagen men det kan ha varit jag som har haft kraftig släng av öronvax. En whiteboard hade kanske varit något för att få ut infon.

Ja ni lyckades att maximera körtiden under dagen kan jag hålla med, bra jobbat.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top