Kontakter bränslepump CBR 900 -94

AmonAmarth

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
1994, Honda CBR 900 Fireblade RR
Hej!

Nästan klar med all el till hojen, blev dock väldigt konfunderad över att jag inte fotodokumenterat följande:

Från bränslepumpen löper det två ledningar, den ena grövre än den andra och med annorlunda kontakt. Ska dessa till batteriet och i sådana fall, vilken av dem ska till (-) och vilken ska till (+)?

Se bild (Den övre, rödmarkerade är den tjockare av de två):


Mycket tacksam för hjälp!
 

Bifogat

  • ABC1.jpg
    ABC1.jpg
    26.1 KB · Visningar: 107

sportbike

Guest
Vad är det för färg på kabeln du håller i?
Kan du se på pumpen vilken av kablarna som går till gods, alltså jord (-) ?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
inte skruvat på nån cbr men i min värld brukar bränslepumpar vara kopplade till bränslepumprelät.

Har du bara 2 trådar från pumpen och du kpplar dem på batteriet går inte pumpen hela tiden då :va

Du menar om pumpen (om det nu är det) går baklänges?

pumpen är ju nästan garanterat jordad i motorn som e jordad i chassit som e jordad i batteriet, så nog lär nåntimng brunna om du kopplar fel ;)
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
inte skruvat på nån cbr men i min värld brukar bränslepumpar vara kopplade till bränslepumprelät.

Har du bara 2 trådar från pumpen och du kpplar dem på batteriet går inte pumpen hela tiden då :va

Jo, gissar på att det är till solenoiden kablarna går.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
inte skruvat på nån cbr men i min värld brukar bränslepumpar vara kopplade till bränslepumprelät.

Har du bara 2 trådar från pumpen och du kpplar dem på batteriet går inte pumpen hela tiden då :va



pumper är ju nästan garanterat jordad i motorn som e jordad u chassit som e jordad i batteriet, så nog lär nåntimng brunna om du kopplar fel ;)

Nej, oftast hänger väl pumparna i gummi/eller blöta och har två kablar?


Jo men om du kollar oxidationen och den svarta kabeln på den nedre så kan man nog iallafall utgå ifrån att den suttit i chassit. Den röda säger jag inget om vart han skall koppla.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Jo men om du kollar oxidationen och den svarta kabeln på den nedre så kan man nog iallafall utgå ifrån att den suttit i chassit. Den röda säger jag inget om vart han skall koppla.

Jag gissar aldrig, varken du eller jag vet ju vad hojen varit med om på 17 år, den svarta kan mycket väl gå till plus på batteriet, osv.
Fast vi kanske ska åsidosätta den diskussionen och försöka hjälpa karln.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag gissar aldrig, varken du eller jag vet ju vad hojen varit med om på 17 år, den svarta kan mycket väl gå till plus på batteriet, osv.

Mycket få klåpare har den sortens kabeldojjor OCH är färgblinda. Men naturligtvis kan det vara kopplat åt h-e, men GISSAR fortfarande på att det är jorden, oddsen att det INTE är det, är obefintliga.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag vill ifråga sätta om det är bränslepumpskablarna ts håller i.
för på min -92:a gick kablarna från pumpen till ett kontaktstycke som satt under sadeln brevid pumprelät.
Den stora svarta kabeln på bilden går mellan -pol på batteriet och startmotorn som motorns jord på min maskin.

polvänder man kablarna till pumpen vid klipp o klister klåpande i elhärvan skjuter man relät och en säkring. Been there done that.
 

AmonAmarth

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
1994, Honda CBR 900 Fireblade RR
Hej alla!

Jag tackar för all hjälp, det löste sig på följande sätt:

Tydligen hade någon tidigare ägare "strukturerat" om lite gällade eldragningen och efter mycket detektivarbete insåg jag att något hade hänt med dragningen från startmotorn.

Varför kablarna från startmotorn hade fått nya ändar (identiska med dessa på bilden), varför hade kablarna till bränslepumpen fått dessa då det finns en kontakt på kaberhärvan för två instickskontakter? Inte den minsta aning.

Just nu känner jag att jag måste ta en extra titt över all el, tydligen kan det gå hur som helst.

Problemet löste sig genom att jag bytte tillbaka och köpte ett par nya, orginal, till bränslepumpen.

Jag tackar för all hjälp!



Jag vill ifråga sätta om det är bränslepumpskablarna ts håller i.
för på min -92:a gick kablarna från pumpen till ett kontaktstycke som satt under sadeln brevid pumprelät.
Den stora svarta kabeln på bilden går mellan -pol på batteriet och startmotorn som motorns jord på min maskin.

polvänder man kablarna till pumpen vid klipp o klister klåpande i elhärvan skjuter man relät och en säkring. Been there done that.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top