Kontokort skimming

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Blev själv utsatt för skimming där jag fick mitt kort kopierat i Sydafrika i våras. Det är inte särskilt roligt att komma hem och se att någon gjort kortköp på kortet vars belopp du inte känner igen. Dessutom ligger det ett brev med kod till kortet i brevlådan en dag. Antagligen för att förövarna har försökt ta ut pengar med kod men misslyckats. Ungefär samtidigt som man själv inser vad som har hänt ringer banken och frågar om man sett några märkliga transaktioner på kontot.

I Sydsvenskan har det uppmärksammats ett fall med kontokort skimming. Ett café jag tror många varit på ifall de besköt Malmö inkl undertecknad. Det ligger på gågatan i samma fastighet där TV4 håller till.

Tydligen drogs inte beloppen på kontot i fallet nedan. Istället kopierades informationen på kortet samt koden. Som tack för gratis latte utnyttjade man kortet utomlands. Ett antal sådana kortläsare är i omlopp i Malmö området.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1204626/Kontokort-skimmade-pa-kafé.html

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1206266/Forsta-fallet-i-Nesta-harvan-upptackt.html

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1205727/Kunderna-slapp-betala-for-kaffet.html

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1212710/Polisen-varnar-for-kortlasare.html

Fick mitt skimmat på ett cafe på Drottningsgatan i Sthlm. Fick hem ett brev att mitt kort var spärrat och att jag skulle kontrollera uttagen. Fyra stycken uttag i Banja Luka. Jag har aldrig varit där jue :va
Men banken hade per omgående ersatt stålarna.

En vän till mig som är totalförlamad råkade ut för detta i Turkiet.
Ca 140 papp kostade hans restaurangbesök.
Oärliga människor i all oära, men vafan, en kille i elstyrd rullstol?
Hjärta och moral finns fan inte.

En vän till mig som är totalförlamad råkade ut för detta i Turkiet.
Ca 140 papp kostade hans restaurangbesök.
Oärliga människor i all oära, men vafan, en kille i elstyrd rullstol?
Hjärta och moral finns fan inte.

Därför det är bra att ha två konton ett konto som pengarna sitter på och sen för man bara över småsummor till kortkontot när man ska använda det. Sen kan dom ju försöka...:mad:

Därför det är bra att ha två konton ett konto som pengarna sitter på och sen för man bara över småsummor till kortkontot när man ska använda det. Sen kan dom ju försöka...:mad:

Räcker att du har ett kreditkort med hög limit för att du ska råka illa ut temporärt. Gäller att vara försiktig.

AMEX tycker jag personligen har bäst kortsäkerhet, men det kanske är en falsk trygghet. De verkar hålla koll på hur deras kunder använder korten. Vid avvikelser spärrar de kortet och skickar ut ett nytt. Ibland låter de göra kontroller där butiken ombeds ringa upp deras ombud för kontrollfrågor av kunden.

När det gäller VISA och MasterCard verkar kontrollerna närmast vara obefintlig. Skulle vara om du befinner dig i Sverige och gör ett kortköp eller uttag och någon annan försöker göra en betalning på en restaurang i Kapstaden i princip samtidigt vilket är fysiskt omöjligt. Då möjligtvis ringer det en klocka hos bankernas bedrägerirotel.

Räcker att du har ett kreditkort med hög limit för att du ska råka illa ut temporärt. Gäller att vara försiktig.

AMEX tycker jag personligen har bäst kortsäkerhet, men det kanske är en falsk trygghet. De verkar hålla koll på hur deras kunder använder korten. Vid avvikelser spärrar de kortet och skickar ut ett nytt. Ibland låter de göra kontroller där butiken ombeds ringa upp deras ombud för kontrollfrågor av kunden.

När det gäller VISA och MasterCard verkar kontrollerna närmast vara obefintlig. Skulle vara om du befinner dig i Sverige och gör ett kortköp eller uttag och någon annan försöker göra en betalning på en restaurang i Kapstaden i princip samtidigt vilket är fysiskt omöjligt. Då möjligtvis ringer det en klocka hos bankernas bedrägerirotel.

Jag fick kortnumret till mitt Visa stulet...
Hade själv inte ens märkt något men banken ringde upp och frågade ifall jag försökt köpa biljetter på train Italia och iTunes (hade inte iFånen än då)..
De var snabba på ringa i alla fall.. Men det kan berott på att jag just då bara hade 118:- på det kontot.. haha.. Är glad att jag inte fick MasterCardnumret stulet.. Det hade blivit jobbigare...

Ok, jag har inte kreditkort utan bara bankkort...jobbar inte så. :yoparty:D

En kompis till mig fick sitt AMEX-kort spärrat mitt under resan trots att det inte var skimmat. Det blev rörigt att få fram det nya då hon var en bit hemifrån. Inte alltid det bästa alternativet mao.

Visa och Mastercard har idag bra system som piper vid avvikande transaktioner. Jag använder mitt kort med sunt förnuft och utomlands endast på stora kedjor. den dagen man har otur så har man. Det känns som de nojigaste råkar mest illa ut. :rolleyes: Händer det så har man bra trygghet som konsument.:tummenupp

Lustigt att du stavade fel på just "besköt" Malmö. Det var just där som en av juggeledarna blev avrättad för några år sen, mitt på öppen gata.

En kompis till mig fick sitt AMEX-kort spärrat mitt under resan trots att det inte var skimmat. Det blev rörigt att få fram det nya då hon var en bit hemifrån. Inte alltid det bästa alternativet mao.

Amex har en tendens att vara lite nojjiga ffa om man för första gången börjar få debiteringar från suspekta länder. Jag har fått mitt spärrat en gång i onödan, flyttade till Ungern och första debiteringen på kortet var ett halvårs hyra i förskott. Fick dock ett nytt nödkort levererat inom 24h gratis...

Den stora fördelen är dock att de inte börjar konstra när kortet väl blir skimmat. Att vanliga banker vanligen tar på sig kostnaderna till slut hjälper lagom mycket om man ändå står där precis efter lön och skall betala räkningar med ett tomt konto...

Apropå skimming, fick i går hör att man numera har "personligt ansvar" för sina kontokortsuppgifter, dvs att om någon annan råkar få tag på dem och tömmer ens konto med det så får man ta smällen själv, och inte banken. Fick det inte fullständigt klart för mig, då jag var lite påverkad av alkohol vid tillfället, men stämmer det verkligen? Tidigare har väl ändå banken gått in och täckt ens förluster vid skimming och liknande?

Visa och Mastercard har idag bra system som piper vid avvikande transaktioner. Jag använder mitt kort med sunt förnuft och utomlands endast på stora kedjor. den dagen man har otur så har man. Det känns som de nojigaste råkar mest illa ut. :rolleyes: Händer det så har man bra trygghet som konsument.:tummenupp

amex har en tjänst så att man får ut det nya inom 24 timmar, fungerade det inte i ert fall ?

Händer det så har du tyvärr inte så bra trygghet.
En polare blev av med ca 10 000 för några månader sedan som han aldrig kommer att få tillbaks.

korten med chip är inte heller säkra, det finns redan sätt att ta sig förbi dem men då skal du själv bevisa att någon har gjort en kopia och snott din pinkod. för enl bankerna så är det "säkert". vilket vi ju vet att det inte är.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick