Kontrakt vid försäljning av båge?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Har en kille som vill komma och kolla på bågen imorgon, han vill skriva en slags överenskommelse att om hans vän hittar en spricka i ramen så ska han kunna häva köpet. Skulle ni gå med på detta?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Plocka av tanken och låt han kolla på plats om han är så orolig?
Annars låter de som att chibs ovanför är inne på ett möjligt spår

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vad är det för dumheter att skriva in i kontraktet att om man hittar en spricka i ramen så ska köpet kunna hävas.Han får väl titta på plats som alla andra förmodar jag inför ett eventuellt köp och gillar han inte vad han ser så får han väl hitta en annan hoj.Lite som att hävda att om man får punktering om en månad så lämnar man tillbaka hojen.Nä, denna köpare är antingen förläst i mc tidningar eller konstiga rykten så gå inte med på liknande erbjudande.Blir bara en massa kludd.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Enkelt:

"Fordonet säljes i ett förevisat skick och köparen har kontrollerat och godkänt fordonets skick".

Plus:

"Genom ingående av detta avtal har parterna inga ytterligare anspråk på varandra."

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag hade inte sålt den till den personen. Befintligt skick är det som gäller.

Vill han ha garantier så föreslå att han går till en handlare?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Han är säkert bara nojjig och osäker men man skall akta sig för struliga köpare. Hitta en annan köpare eller informera om att den säljs i befintligt skick så hans polare får göra inspektionen före köp i så fall.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Om du nu skall sälja något. Vad som helst bil eller mc så är det fiffigt att se till att det i ev. kontrakt/avtal finns en passus om "Ingen garanti; vare sig uttalad eller underförstådd" eller något i den stilen.
Det bör även om det nu inte redan finns en passus om att köparen getts rimlig möjlighet till att kontrollera fordonets skick. Du skall givetvis då ha en av köparen påskriven kopia av kontrakt/avtal.

Dock finns det vissa saker som är svåra att ta sig runt...oavsett allt avtalat så säger lagen ungefär att man skall kunna förvänta sig ett skick på fordonet som står i paritet till priset. " varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta." Så kränger du för snittpriset på blocket t.ex så kan köparen rimligen förvänta sig ett motsvarande skick på farkosten o.s.v.
Och om du i ett anfall av sinnesförvirring säljer din mc för 10% av marknadsvärdet så kan en köpare inte räkna med att kunna ställa särskilt många krav alls på dig.

Läs mer t.ex här... det är visserligen bil det handlar om men principen är densamma. Det finns en hel del mer att läsa om detta på nätet. Google-Fu!

Men är du minsta tveksam...både som nu säljare eller köpare, låt bli.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Zx10r 2004 hade en del rapporterade problem med sprickor i ramen. Årsmodellerna efter åtgärdades det så i fallet ovan borde det vara inaktuellt. Sälj till någon annan.

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Det finns bra mallar på nätet för försäljning av mc både på konsumentverkets hemsida som blockets.
Konsumentverkets:
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf
Blockets:
http://www.blocket.se/security/motorcykel_ver2.pdf

Dom har jag alltid använt. Sedan så håller jag med om att det är köparen som har besiktningsplikt. Är han osäker så ska han ta med en kunnig kompis, ev lämna in den på en verkstad för koll innan köpet genomförs (men då blir det på hans bekostnad :smasha).

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Jag har varit omkull med bågen, men det finns ingen spricka i ramen. Det är bara köparen som är nojjig. Han valde att hoppa av nu när jag sa att jag inte tänker skriva ett sån överenskommelse. Som sagt så tror jag ingen privatperson går med på nåt sånt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns folk till allt :näsblod Jag sålde en racehoj, R6 -06, för några år sen, och en kille som kom och tittade på den hade inte en susning om vad racehoj egentligen är, den hade nån bula i tanken och lite skrapade kåpor, ungefär som alla rookiehojar. Men jag fick veta att hade den repiga kåpor så hade den krokig kamaxel (obs singular) också, det fanns tydligen ett bevisat samband där. Men för att vara snäll bjöd han halva priset :tummenupp Han fick inte köpa min hoj :fakta

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det finns folk till allt :näsblod Jag sålde en racehoj, R6 -06, för några år sen, och en kille som kom och tittade på den hade inte en susning om vad racehoj egentligen är, den hade nån bula i tanken och lite skrapade kåpor, ungefär som alla rookiehojar. Men jag fick veta att hade den repiga kåpor så hade den krokig kamaxel (obs singular) också, det fanns tydligen ett bevisat samband där. Men för att vara snäll bjöd han halva priset :tummenupp Han fick inte köpa min hoj :fakta

Du är säker på att racehoj var det enda han inte susning om?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag skulle för länge sen sälja min bmw r90 boxer. då kom en kille från Stockholm o tittade o provkörde den,
tillbaka på gården släppte han styret sittandes på hojen o sa "den skakar ju" steg av
o körde hem till Stockholm igen :va:dummer
va fan trode han det ju en gammal boxer

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tvärt nej,,,,,,,,,,,,,,, sälj inte hojen till honom han kommer garanterat att bråka om allt...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Enkelt:

"Fordonet säljes i ett förevisat skick och köparen har kontrollerat och godkänt fordonets skick".

Plus:

"Genom ingående av detta avtal har parterna inga ytterligare anspråk på varandra."

Nån sa att: Fordonet säljes i ett påsätt skick. då är det upp till köparen att kolla upp hojen.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Sälj till nån annan. Jag sålde själv en hoj till en sån gnällpelle för nåt år sen och det ångrar jag grovt. Det kostade ekonomiskt och sen känns det trist att veta att ens pärla gick till en idiot. Ännu tristare när man kollar hojen på fordonsregistret och ser att den stått avställd sen han köpte den :/

Jag kan nämna att även om man skriver en sån överenskommesle så har köparen undersökningsplikt, så den är inte värd så mycket. Vill man handla tryggt får man köpa en ny hoj helt enkelt.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Klausuler = Glöm det..... Befintligt skick och kontanter är vad som gäller....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!