Kontrollera och ev byta kamkedja gsxr1100

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Är det besvärligt att kontrollera skicket på kamkedjan (alltså mäta längden) på en gsxr1100 -90? Hur går man smidigast till väga? Motorn är för tillfället delad nere vid växellådan/veven.

Om man behöver byta kedjan - hur går man då tillväga på enklaste sätt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har du prylarna nere och är osäker på skicket på kedjan så är det väl lika bra att byta då den inte kostar många kronor.
Har du en verkstadshandbok står där max längd på ett bestämt antal länkar, saknar du en vbok så finns den med lite tur i stickyn eller så kommer Brinken in i matchen och klargör.

Kamkedjor finns både som ändlösa och de man nitar själv, ändlösa är absolut att föredra då man slipper kanske när det gäller nitningen dock finns där kanske inte plats att montera en ändlös utan att plocka ner mer än du tänkt dig.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Jag har verkstadshandbok på din hoj om du vill kopiera. Jag jobbar på Hisingen. PM:a om intresse finns.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har du prylarna nere och är osäker på skicket på kedjan så är det väl lika bra att byta då den inte kostar många kronor.
Har du en verkstadshandbok står där max längd på ett bestämt antal länkar, saknar du en vbok så finns den med lite tur i stickyn eller så kommer Brinken in i matchen och klargör.

Kamkedjor finns både som ändlösa och de man nitar själv, ändlösa är absolut att föredra då man slipper kanske när det gäller nitningen dock finns där kanske inte plats att montera en ändlös utan att plocka ner mer än du tänkt dig.

Funderar också på att byta...vad kostar en ny kedja ungefär?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Funderar också på att byta...vad kostar en ny kedja ungefär?

Allt mellan 170-700 har jag varit med om. Det finns dock ingen anledning att plocka ner bara för att byta den utan det görs lämpligen i kombination med annan renovering då kamkedjan vanligtvis går ung lika långt som många andra motordelar.

Rumpelstiltskin

Man ska inte kasta kniv i kuvös.
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Suzuki 1127 +OR50
Kommer du väl åt att mäta kedjan ligger gränsen vid 158,0mm mellan stift 1-21 enl service manualen. Med mellan menar jag cc på stiften, skall mätas sträckt. Hoppas de kan va till nån nytta.

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Nu är jag tillbaka efter dagen arbete. Tack för svaren, jag har verkstadshandbok. Det jag egentligen undrade var väl om det var något särskilt att tänka på när man lyfter/slackar kamkedjan, har hört att kammarna kan snurra till om kedjan inte håller dom, med ventilhaveri som följd. Jag låste i alla fall dreven och tog bort kedjdeguiden som trycker ner kedjan mellan kamaxeldreven. Inga probs att mäta då och kedjan var ca 156mm mot de 158 som är gränsen :) Ingen byta av kamkedja alltså :tummenupp

Kamaxlarna såg också mycket bra ut, äntligen något som inte behöver fixas.

Det var någon som undrade hur man byter kankedja och det var ju det jag undrade lite innan också. Enligt Haynes verkar det som man ska montera ner hela spisen, lyfta ut kamaxlar och även vevaxel. Detta drar ju med sig en hel del jobb, även om man som jag har delat vevhuset. Glad att jag slipper det alla fall :D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS