Konvertera till vajer? (KTM)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Blir så sjuukt less på den här jävla hydraulkopplingen på KTMen. Jag undrar, finns det något kit för att konvertera till vanlig vajer istället?

Vi har problem med att få o-ringen vid motorn att hålla tätt... På en SX125 -05 ifall det är någon skillnad på dem.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Prövat byta o-ring?
Antagligen men lika bra att fråga

På min GG läckte de lite också men de var för att samma skruvar höll i slavcylindern höll i framdrevsskyddet som var gjort av någon plast/gummi
Den biten hade varit hård men med tiden börjat flexa, så istället för att tryck in "kolven" så tröck den ut själv "cylindern". Det löstes med att fräsa ur lite av plastbiten och köra med gängstång, först låsa kopplingen mot motorn sen plastbiten mot de tidigare muttrarna.
Hoppas jag förklarade bra nog (har märkt att jag är riktigt dålig på att förklara :D )

Nu kanske kopplingen inte är monterad på samma sätt på KTMerna men om det är så kanske det hjälper :)

Edit: nu när jag tänker på saken så kanske vi inte pratar om samma o-ring :rodnar:
My bad

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
kan inte hjälpa dig med bekymret olof. Men det låter väldigt konstigt om den inte kan hålla tätt. Har aldrig haft problem eller vet om någon som haft problem med sin hydraulkoppling på ktm. Jag saknar den som fan nu när jag har vajer :rolleyes:

lycka till!

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Jo men visst händer det att kopplingen ger upp, det går inte att montera en lite tjockare O-ring, det måste ju inte vara orginaldel. Annars om du köper en ny slavcylinder så borde ju problemet vara ur världen, tror den kostar runt tusingen.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Vad har du i systemet? Vad är det för märke på huvudbromscylindern?

För har man brembocylinder ska man ha bromsvätska till skillnad från i magura som ska ha mineralolja. Det läste jag på karlströmsmotor någonstans.
Vet inte om det kan ge problem så men förhoppningsvis kan det hjälpa :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Vi har hällt gaffelolja i den och det tyckte KTM-handlaren (som är gammal fabriksförare för KTM) att det var okej.

Ska vi köpa ny slavcylinder så känns det mer aktuellt att konvertera till vajer då det borde kosta ungefär lika mycket och är mindre struligt, enklare justera och ger bättre känsla.

Nån som provat montera en X-ring där istället för en oring?

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
konventera till vajer ??? Var ser du för fördelar med det?
Fördelen med hydral e ju att du inte behöver justera alls o jag själv tycker det e perfekt känsla i ktm:ns koppling(har ifs ingen läckande koppling men ändå)
Vet inte ens om det finns nån som gjort det innan ,jag har då aldrig hört talas om det . Men gaffelolja e kanske inte rätt olja att ha i.Som det e sagt innan så e det olika oljor beroende på vilket system du har. Häller du i fel olja så sväller packningarna o börja läcka.Kolla vad som står på oljebehållaren o häll sen i det dom rekomenderar,ja o så byt den läckande packningen då.Lycka till o om du får för dig att konventera ,skriv gärna o berätta hur du gjort o om det var värt det

Magura= mineralolja. Brembo= bromsolja.

Last edited:

E Ryttervik

#57 S2
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
KTM x 2
Jag hade samma problem i början med min hoj (Ktm 560). Det visade sig att det inte var O-ringen det var fel på, utan i godset på cylindern som O-ringen ska täta emot.

Och ang känslan i kopplingen så blev den mycket bättre med Maguras "blood" i ist för med Biltemas MHS olja (tror den hette det, till Citroëns stötdämpar system...)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Och ang känslan i kopplingen så blev den mycket bättre med Maguras "blood" i ist för med Biltemas MHS olja (tror den hette det, till Citroëns stötdämpar system...)

Jag kände ingen skillnad på min.
men det kanske har med o göra att jag inte hade kört hojen på så länge innan. :rolleyes:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag hade samma problem i början med min hoj (Ktm 560). Det visade sig att det inte var O-ringen det var fel på, utan i godset på cylindern som O-ringen ska täta emot.

Vi har en liten repa på cylindern hur nu fasiken den fått sig dit!? :mad: Rent skrot. Bara punga upp med 1000 riksdaler för att fixa det då me andra ord.

Ang känsla så har man ingen med hydraulkoppling eftersom man inte har någon kontakt mellan fingerspetsen och kopplingpaketet. Det blir lite som att köra automat vs manuell växellåda i bilen...

Varesig man vill det eller inte (tro mig jag ville det inte när jag körde husaberg) så har man bättre känsla med vajerkoppling

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

LHM heter den, även samma som vissa servooljor, bla. audi mfl.
Men gaffelolja använder de flesta

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varesig man vill det eller inte (tro mig jag ville det inte när jag körde husaberg) så har man bättre känsla med vajerkoppling
Det må så vara(förutsatt att allt är i perfekt skick).Den stora fördelen med hydraulkoppling är att man har samma känsla och att spelet inte ändras oavsett om kopplingen är kall eller varm.Det lär knappast vara något som påverkar din crossåkning negativt i vilket fall.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Det är inte min cykel och ägaren har tre stycken till som står i dagsläget...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning