Kopa utrustning i USA?

Antonssondavid

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2008
Hoj
Harley Davidson 2008 Low Rider 1200cc
Hej,

ar en ny MC-knutte och tankte kopa mitt forsta stall. Hjalm, handskar, jacka, byxor, boots, ryggplatta.

Befinner mig i USA under 10 dagar till. Har nagra fragor till er mer erfarna knuttar.

1. Kan jag spara pengar pa att kopa nytt/begagnat har i USA jamfort med Sverige?

2. Vad kostar ovanstaende plagg i USA och Sverige?

3. Tips pa var jag kan fa tag pa ovanstaende i USA?

4. Ovriga tips nar jag koper grejerna?

Hade val tankt mig integralhjalm och skinnstall...

Tack for svar!

Halsningar,

Davidd

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Jag köper allt där borta! Säkert halva priset jämfört med här i Sverige. Inköpsställe beror helt på vilket märke man är ute efter, vilken typ av hoj osv. Körde glidarcykel förr och nu har man fått leta fram helt nya ställen. Googla lite och köp nån amerikansk hojtidning, så hittar du säkert nåt bra. Ibland fär man leta runt länge innan man hittar rätt...

Lycka till!

Jackis

Guest
1. Köp inte begagnad säkerhetsutrustning. Passformen skall utformas efter din kropp inte någon annans.

2. Säkerligen billigare i USA än här. Specificera lite mer exakt vad du är ute efter, komlett skinnställ eller delbart, jacka skinn/gore tex, byxa skinn/fransar/allväders, hjälm plast/glasfiber ?

3. USA är stort. Är du åt N.Y eller CA-hållet ?

4. Betala cash. Prova pruta om du köper allt på ett o samma ställe.
Akta VISA-kortsnummret, speciellt koden på baksidan som turist.

www.bikersden.com

www.motorcycle-superstore.com

www.aleather.com

Kanske ger en vink om hur priserna ligger till..... Lycka till.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Köp allt du kan "over there"!
Som sagt, nästan halva priset på det mesta. Tänk dock på att hjälmarna är DOT-märkta och inte CE. Detta innebär egentligen att du inte får använda dem i Europa. Å andra sidan är dom testade efter en högre norm än för CE så hjälmen är egentligen säkrare.

Jag värdesätter själv högre säkerhet till lägre pris så jag är lite "outlaw" när jag kör med min USA Shoei.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tänk dock på att hjälmarna är DOT-märkta och inte CE. Detta innebär egentligen att du inte får använda dem i Europa. Å andra sidan är dom testade efter en högre norm än för CE så hjälmen är egentligen säkrare.

USA har ett annat certifieringsystem och annat testutförande - vilket innebär att hjämarna som är gjorda för den markanden har ett hårdare skal jämfört med EU. :fakta

Om detta är säkrare kan ju alltid diskuteras... :rolleyes:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Kan det bli något problem med försäkringen vid en olycka om utrustningen bara är DOT-märkt istället för CE?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Kan det bli något problem med försäkringen vid en olycka om utrustningen bara är DOT-märkt istället för CE?

Kräver försäkringen hjälm ("godkänd skyddsutrustning") så kan det tänkas. Den är ju inte godkänd som hjälm enligt de lagar och regler som gäller här.

Om det sedan tillämpas i praktiken vete hålen.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag köper allt där borta! Säkert halva priset jämfört med här i Sverige. Inköpsställe beror helt på vilket märke man är ute efter, vilken typ av hoj osv. Körde glidarcykel förr och nu har man fått leta fram helt nya ställen. Googla lite och köp nån amerikansk hojtidning, så hittar du säkert nåt bra. Ibland fär man leta runt länge innan man hittar rätt...

Lycka till!

beställer du via nätet eller åker du till USA och handlar???

om beställning via nätet så vore jag (och säkert flera) tacksam för lite länkar.
:)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kräver försäkringen hjälm ("godkänd skyddsutrustning") så kan det tänkas. Den är ju inte godkänd som hjälm enligt de lagar och regler som gäller här.

Om det sedan tillämpas i praktiken vete hålen.

Chansen att försäkringsbolaget skulle kolla fall hjälmen är CE-märkt är nog så liten så den är försummbar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år