Koppar- eller aluminiumpasta eller fett vid hjulskifte?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är snart hjulskiftartider och i höstas lovade jag mig att inte behöva slå loss hjulen med slägga en gång till och slippa bryta ryggen p g a kärvande bultar. Vad ska man kleta på? De flesta verkar använda kopparpasta. Men ska man verkligen använda det tillsammans med aluminiumfälgar? Det finns även aluminiumpasta. Vilket ska man använda på aluminium- repektive plåtfälg? Jag antar att olika sorters fett är uteslutet, då risken finns att det smälter bort p g a värmen från bromsarna. :confused:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Smörj hjulaxlarna med hjullagerfett och alla gängor med kopparpasta, så går det finfint. Du kan ju med fördel ge gängorna en omgång med stålborsten om de har rostat (skäms i så fall!).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hjullagerfett överallt. Kom vi inte överns om i den gamla (zonkade) tråden att stål mot stål håller bäst om man inte blandar in andra metaller då korrosionen kan öka dramatiskt. Tändstift i alu-topp ska ha alu-pasta. Var någonstans på hojen kopparpasta skulle vara till en fördel - beats me.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
andersbrink skrev:
Hjullagerfett överallt. Kom vi inte överns om i den gamla (zonkade) tråden att stål mot stål håller bäst om man inte blandar in andra metaller då korrosionen kan öka dramatiskt. Tändstift i alu-topp ska ha alu-pasta. Var någonstans på hojen kopparpasta skulle vara till en fördel - beats me.


Där håller jag inte med dig, jag grundar mina synpunkter enbart på praktiska erfarenheter.
Kopparpasta är överlägset när det gället ex. skruvförband utan aluminium som kommer i kontakt med värme, aluminiumpastan är inte lika bra på det och nånting som ni absolut inte vill ha är sk. metallfri pasta som torkar på en gång och är allmänt värdelös.
Universalfett(hjullagerfett) eller molybdendisulfidfett är annars bra, MoS2 använder du till bl.a. länkagen i svingen och till att smörja saker som utsätts för hård belastning.

Min synpunkt.
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Det bästa som finns är vitsmörja, det användes i försvaret bla. Det innehåller massor av bly där av är det förbjudet nu mera.(vilken tur att jag har en burk). Annars fungerar silverfett (aluminium fett/pasta) helt suveränt på bilens hjulbultar, för det är väll det som frågan handlar om.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, se på fan... Teddy har postat en BILFRÅGA!
Shame on you. Till bilen kvittar det väl. Smörj med nåt, vadsomhelst. Bilar är ändå skittråkiga.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mattias skrev:
Ja, se på fan... Teddy har postat en BILFRÅGA!
Shame on you. Till bilen kvittar det väl. Smörj med nåt, vadsomhelst. Bilar är ändå skittråkiga.

Kära hojbröder, ursäkta mig.
:rodnar
En bilfråga här på sporthoj är väl inte direkt kosher. Jag har smutsat ner detta hojforum och är beredd att ta mitt straff. Spank me!

Väntar på första piskrappet...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top