Koppla bärbar dator direkt till 12V?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Har nyss skaffat bärbar dator, vill kunna ha den igång i bilen utan att begränsas av batteritiden.
Funderar då på om det är lämpligt att koppla bilens 12 V direkt till datorns strömingång? Slipper helst köpa en dyr 12V-adapter.
Har konstaterat följande:
* Nätadaptern är specifierad till 19 V ut.
* Nätadaptern är uppmätt till 15 V ut.
* Cigguttaget i bilen lämnar ca 14 V när bilen är igång.

Frågan är då om jag ändå bränner min bärbara om jag kopplar den direkt till cigguttaget?
Någon som gjort nåt liknande?
Åsikter och funderingar?

Risken är stor att du dödar din laptop ja, om inte annat batteriet.

Det brukar väl dessutom vara växelström (AC) från nätadaptrarna, inte likström (DC) som i bilen.

Köp en billig biladapter på Clas olsson eller nåt.

Du kan köpa en billig inverter som du kopplar in i bilen och som ger dig ett 230V uttag att ladda/driva din laptop ifrån.

Det är inget att rekommendera om du har motorn avstängd då dom slösar en hel del energi, men vid körning fungerar det utmärkt.

Se bara till att den ger tillräcklig effekt till din laddare.

Risken är stor att du dödar din laptop ja, om inte annat batteriet.

Det brukar väl dessutom vara växelström (AC) från nätadaptrarna, inte likström (DC) som i bilen.

De flesta nätadapters till datorer jag har sett har i alla fall varit DC, och min gissning är att det skulle kunna funka att koppla bilbatteriet till laptopen även om jag skulle tänka igenom det rätt noga innan jag provade. :)

Bättre att köpa en billig 12v till 230v adapter på biltema/clas ohlson eller likn.

Alternativet är ju denna..
Clas Ohlson har en perfekt omvandlare för 375:- här
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59256749
Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri.
Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC.
Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A.
325502_X_2006-10-20_065204_747.jpg

Jepp sådan kör jag med , funkar utmärkt

Dock ställde jag den på rätt utspänning och pillade bort knappen så den inte gick att ställa om från utsidan längre ( känns tryggare så )

Du kan köpa en billig inverter som du kopplar in i bilen och som ger dig ett 230V uttag att ladda/driva din laptop ifrån.

Det är inget att rekommendera om du har motorn avstängd då dom slösar en hel del energi, men vid körning fungerar det utmärkt.

Se bara till att den ger tillräcklig effekt till din laddare.

Billiga inverters är inte lämpliga för datorer då de inte ger ut en jämn sinusvåg.

Jag körde min gamla laptop ( Fujitsu-siemens B213x )direkt från cigg-uttaget i bilen. Funkade kanon.
Det enda problemet ( om man nu kan kalla det så ) var att precis som din, så ville min dator ha runt 16 volt. Så datorn fattade aldrig att den gick på nätadaptern, den trodde att det var batteridrift som gällde. Kollade man på batteristatus så hade jag 600 timmar batteritid kvar :)
Men som ovanstående talare skrivit, är du osäker, köp en adapter för en billig peng.

Billiga inverters är inte lämpliga för datorer då de inte ger ut en jämn sinusvåg.

Fast vågformen spelar ju mindre roll då det sedan sitter en svitchad nätdel som i sin tur styckar upp och likriktar vågformen man har in...

Fast jag håller ändå med alla andra här, köp som sämst en Clas Olsson/Teknikmagasinet grej eller helst något bättre.

Min laptops batteri dog kort efter att jag började använda en billig nätdel son inte orkade leverera rätt spänning ut.
När jag mätte den obelastad gav den 19.4V ut, men så fort den fick belastning så sjönk det till omkring 18V, och det räcker tydligen inte för att ladda batteriet fullt.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...