Koppla elen själv, eller inte...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hejsan i vinter mörkret....

Idag när det var så varmt (or not) så höll jag på att koppla med elen i garaget när en granne gick förbi utanför garaget och tittade in. Han började som hälsningsfras med att säga att jag skulle släppa det jag hade i händerna och ringa en yrkesman, för amatörer ska inte dra el! Han fortsatte sin moralpredikan med att säga att enligt lag så får endast folk med el-certifikat koppla el på fordon och fasta-installation. Sen gick han sin väg utan att säga ett ord mer...

Självklart började jag ju fundera på det han hade sagt, alltså att man som amatör (farsan är elektriker så man är i princip uppfödd med lödkolv och amperemätare men ändå amatör) inte borde göra detta.

Hur är det igentligen med lagen om hur el får kopplas av amatörer, är den begränsad till att byta stickkontackt och glödlampor eller? Skaffar Certifikatet inom kort, håller på att läsa ikapp det jag hade missat...

Kunde bara vara kul att ha nått att svara med nästa gång han kommer förbi på sina promenader...

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hallen skrev:
"Håll käften gubbtjyv!"

Inte?

Funkar ju, men eftersom jag tvingas möta honom nästan varje dag så skulle jag helst inte säga det, fast ändå :hihi

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Hade du haft tillräcklig behörighet hade du vetat vad du fick göra!

På min tid hette det att vi inte fick göra några fasta installationer vilket i extremen innebär att vi får skruvva ihop en förlängningssladd men vi får inte sätta fast den på en list.

Gubben har alltså rätt - du får inte skruva med något annat än lösa sladdar om du inte har behörighet, men i fordon vet allt fan. Det är varje garage-amatörs rätt att förstöra något dyrt i sitt eget fordon - det har jag alltid gjort iaf.

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
jag drog ett helt elsystem i en bil själv för 4år sedan, och då var jag 16. Det gick skitfint. Med andra ord så är det ganska enkelt och jag har därför svårt att fatta varför det skulle vara förbjudet.

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Chrille skrev:
Hade du haft tillräcklig behörighet hade du vetat vad du fick göra!

På min tid hette det att vi inte fick göra några fasta installationer vilket i extremen innebär att vi får skruvva ihop en förlängningssladd men vi får inte sätta fast den på en list.

Gubben har alltså rätt - du får inte skruva med något annat än lösa sladdar om du inte har behörighet, men i fordon vet allt fan. Det är varje garage-amatörs rätt att förstöra något dyrt i sitt eget fordon - det har jag alltid gjort iaf.

Som jag sa tidigare... jag har ju inget certifikat, det var ju därför jag frågade om jag fick göra det.
Men räknas elen på ett fordon som fast då?

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
under 48volt får du göra vad f*n du vill, över det ska du ha behörighet ( om det inte gäller att byta gamla vägguttag och dyl.)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Är det fordonsel vi pratar om? då kan du mecka på, även fast en sådan anläggning räknas som starkströmsanläggning. Pratar vi däremot installationer i hus och dylikt så är det aja baja, även för din far såvida han inte har den speciella behörighet som krävs.

Peter_SP-1

-*KTM*-
Gick med
5 May 2003
Hoj
KTM DUKE II + YZ 250
Tobbe_N skrev:
jag drog ett helt elsystem i en bil själv för 4år sedan, och då var jag 16. Det gick skitfint. Med andra ord så är det ganska enkelt och jag har därför svårt att fatta varför det skulle vara förbjudet.

Om man inte har behörighet eller jobbar på en firma som har behörighet som det fint heter så gäller ej fösäkringen om huset skulle brinna ner eller liknande.
Och det kan ju bli dyrt :(

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hmm....vad menar du med läsa ikapp certifikatet?
Jag tar det som att du kopplar hejvilt på 230volten i garaget.
Ehm..hur var det nu han sa när vi läste "blå boken"?
Jo han började kursen med "Ni får göra hur ni vill bara det inte händer ngt"
Nu är väl det kanske lite att ta i, jag har för mig att boken säger att man får byta vägguttag, brytare och stickproppar, MEN bara om man vet hur det ser ut i dom INNAN man skruvar isär det.
Nödig kännedom kallas det om jag minns rätt.
Klamra kabel och utföra nyinstallationer är jag tämligen säker på att man inte får, men det var ett tag sedan jag läste i den där boken :gnissla
Men har du en far som är gnistjagare så kan du väl rådfråga honom?
Så att du gör rätt menar jag, han skriker säkert rätt ut och bankar med ngt hårt på dig om du pillar för ivrigt.
Vad det gäller el på/i fordon så antar jag att du inte idkar ngn form av rörelse som reparerar fordonsel.
För sålänge du inte ger dig på ngn av Ålandsbåtarna och börjar skruva el i hytterna så kan du nog lungt slappna av, klenspänningen på bil/mc är inget som jag ngnsin hört man ska ha behörighet för.
MEN glöm inte att ett bilbatteri tex är oerhört kraftfullt både i ström och pga av gasbildning, så var försiktig.
......jisses vilken roman detta blev :tungan
//Tobbe

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det fordonsel vi pratar om? då kan du mecka på, även fast en sådan anläggning räknas som starkströmsanläggning. Pratar vi däremot installationer i hus och dylikt så är det aja baja, även för din far såvida han inte har den speciella behörighet som krävs.

Jo, till hojen.... knappast starkström där... (utom tändspolarna, som jag ändå inte ska röra)

Farsan får inte ge sig på hus installationer han heller... :hihi

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Är inte många elektriker som är behöriga, det är chefen som skriver på papprerna och står för certifieringen.

Så även om en elektriker hade gjort det åt dig så var det inte ok om inte ngn behörig elansvarig stått för det.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
KvalitetsMiffo skrev:
Jo, till hojen.... knappast starkström där... (utom tändspolarna, som jag ändå inte ska röra)

Farsan får inte ge sig på hus installationer han heller... :hihi

Jodå, det är en starkströmsanläggning din hoj, en starkströmsanläggning är en anläggning som kan orsaka skada på preson och egendom. Du har bara 12V vilket är klenspänning, men kortsluter du batteriet så utvecklar du en hundra ampere som kan ställa till ganska mycket skada.

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
tobbeviking skrev:
Hmm....vad menar du med läsa ikapp certifikatet?
Jag tar det som att du kopplar hejvilt på 230volten i garaget.
Jag strök den kursen först (går på gymnasiet) men ska välja den nu igen... ångrar mig :gnissla
Dessutom är det inte nån 230v jag fingrar på... utan den lilla ström som finns på 2hjulingen....
]
Men har du en far som är gnistjagare så kan du väl rådfråga honom?
Så att du gör rätt menar jag, han skriker säkert rätt ut och bankar med ngt hårt på dig om du pillar för ivrigt.
Vad det gäller el på/i fordon så antar jag att du inte idkar ngn form av rörelse som reparerar fordonsel.
Han är bortrest för tillfället, och jag har inte tid att vänta på något svar därifrån.
Okej, men nu vet jag lite mer iallafall..... tack för hjälpen

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
KvalitetsMiffo skrev:

Tändspolarna levererar inte heller starkström. Spänning min käre Watson - spänning :hihi

EDIT: Om du ska mecka båge-elen så behöver du väl inte bry dig om vad gubbfan säger? Han är nog bara avundsjuk.

Last edited:

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Fan.... jag ångrar kriminellt mycket att jag strök den där el kursen på gymnasiet...... :huvet Jag framstår ju som ett blåbär nu.....

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
håkanolsson skrev:
EDIT: Om du ska mecka båge-elen så behöver du väl inte bry dig om vad gubbfan säger? Han är nog bara avundsjuk.

Jo.. klart han är avundsjuk, han är ju mer nyfiken och snokandes än en kåt iller! :hihi men man vill ju ändå veta om "herr Jag-vet-allt-å-inte-du" har rätt....

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...