Koppla telejack rätt för ADSL? Blir galen snart...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Tjena,

Nu är jag lite förvirrad. Vi har två telejack i lägenheten och Tele2 mätte och fick upp error/fel på linjen och bad mig kolla att man inte kan tjuvlyssna mellan telefonerna. Dvs man ska bara kunna lyssna och prata i en telefon/ett uttag åt gången, annars ska det bryta.

Det var vajsingkopplat så jag har nu kopplat om men får fortfarande ton i båda telefonerna hur jag än gör.

http://kundservice.glocalnet.se/upload/Guider/övriga/Hitta första jacket.pdf

Jag har gjort enligt figur 1, dvs kablar in på två understa och till andra jacket via de övre kopplingarna. Den skillnad jag har nu är att jag har två kablar per stift på nedre delen med vit&turkos och blå&lila på varsin (i och med att vi inte har två telefonnummer borde det väl inte göra nåt?).

Problem:
Jag får ta mig fasen ton i båda telefonerna samtidigt i alla fall fastän jag känner mig säker på att jag kopplat rätt. Enligt Tele2 var det ju precis det man inte vill ha. Har jag missat nåt uppenbart?

Notering:
Jag får ingen ton i telefonjack nr 2 innan jag sticker i en propp. Det är ju som det ska vad jag förstår.

Jag har seriekopplat enligt den vänstra bilden:
seriellparallell15.jpg

Har du kopplat enligt schemat så ser det rätt ut tycker jag.
Har du provat att koppla ur det ena jacket och så att säga stänga av det?

EDIT: funderar på om du kör en splitterplugg i båda uttagen eller inte. Brukar sitta en plastpinne i mitten på jacket som du sticker in. Jag har för mig jag bara klippt / filat av denna på kontakt nummer 2 när jag inte haft några andra alternativ.

Last edited:
Har du kopplat enligt schemat så ser det rätt ut tycker jag.
Har du provat att koppla ur det ena jacket och så att säga stänga av det?

Har där varit två linor in eller varför är där 2 ledningar/stift på inkommande i första jacket? Ska inte spela någon roll men testa koppla ur 2 så du bara har en in på varje stift. blir väl lite testande om man inte vet vilka som är aktiva.

Har du kopplat enligt första bilden och plastpluggen finns kvar på kontakten till modemet så ska den bryta kontakten mellan nedre och övre ingångar.
Testa med något lämpligt och kolla så den funktionen verkligen fungerar i första jacket. Är jag inte helt ute och snurrar så ska man lätt kunna se att kontaktblecken mellan nedre och övre bryts.

Annars får du nog ta lite snygga bilder och slänga in :tummenupp

Det var nån klåpare som la golv som kopplade helfel så tjejen inte hade telefon alls först. När de "fixat" för ett halvår sen så hade han parallellkopplat *och* monterat ett till uttag 15 cm upp på väggen, splittern rymdes inte mot golvet, istället för att flytta befintligt uttag (snacka om fult, fel, slött och ingen yrkesstolthet...).

Jag ska testa att koppla bort turkos och lila på inkommande för jag vet 100% säkert att blå och vit är linje in i lägenheten. Hon har aldrig haft två linjer så de är onödiga.

Jag ska också prova att helt koppla bort telefonjack nr 2. Jag är rätt säker på att Tele2 då inte kommer att se fel på linjen men jag/vi vill ha det uttaget också...

Dede:
När jag har kopplat enligt min beskrivning utan att plugga i splittern så har jag ingen signal i jack nr 2. Först när jag trycker in splittern i uttaget så får jag ton. Jag ska väl egentligen inte behöva ha något inkopplat på jack nr 1 för att kunna använda jack nr 2?

Dede:
När jag har kopplat enligt min beskrivning utan att plugga i splittern så har jag ingen signal i jack nr 2. Först när jag trycker in splittern i uttaget så får jag ton. Jag ska väl egentligen inte behöva ha något inkopplat på jack nr 1 för att kunna använda jack nr 2?

Nope. Är där inget kopplat i första jacket ska signalen gå via bryggorna upp till de övre utgångarna och du ska ha signal i andra jacket.
När du kopplar in något i första jacket (med den ovala plastpinnen kvar) ska kopplingarna i jacket brytas och allt kommer gå omvägen via splitter/telefon.

Verkar nästan som om bygligen som ska bryta när man kopplar in något är fel.
Kolla så den bryggan är sluten när du inte har något inkopplat och att den bryts när du pluggar i något.
Slängde med en bild på ungefär hur det ser ut. Kanske inte behövs men lättare med bilder :)

Bifogat

• Jack.jpg
    Jack.jpg
    80.3 KB · Visningar: 1,312
Hmm... allt du skriver stämmer men det verkar som att kopplingarna i rött säras när man trycker i en kontakt. Börjar känna mig lätt förståndshandikappad just nu :)

Jag har i alla fall koplat bort två inkommande kablar så jag har bara vit och blå (linje in) inkopplad på nedre. På den övre sitter normalt varsin vit kabel kopplad till två skruvar för att uttag nr 2 ska funka både med och utan något kopplat i det här uttaget.

Hur jag än gör så får jag ton i båda telefonerna samtidigt. I helsike att jack 2 bryts när jag lyfter på telefonen i jack 1...

Nu har jag kopplat precis som det ser ut på bilden och ska ringa Tele2 och be dem kolla linjen. Jag antar att allt ser bra ut men jag måste koppla in det andra uttaget igen snart.

Bifogat

• DSC_0093.jpg
    DSC_0093.jpg
    127.9 KB · Visningar: 9,100
Hmm... allt du skriver stämmer men det verkar som att kopplingarna i rött säras när man trycker i en kontakt. Börjar känna mig lätt förståndshandikappad just nu :)

Jag har i alla fall koplat bort två inkommande kablar så jag har bara vit och blå (linje in) inkopplad på nedre. På den övre sitter normalt varsin vit kabel kopplad till två skruvar för att uttag nr 2 ska funka både med och utan något kopplat i det här uttaget.

Hur jag än gör så får jag ton i båda telefonerna samtidigt. I helsike att jack 2 bryts när jag lyfter på telefonen i jack 1...

Nu har jag kopplat precis som det ser ut på bilden och ska ringa Tele2 och be dem kolla linjen. Jag antar att allt ser bra ut men jag måste koppla in det andra uttaget igen snart.

Att kopplingen delas när du pluggar i något är helt korrekt. Det gör ju att signalen måste gå via nedre kopplingen - genom telefonen/splitern och sen vidare (om man inte lyft luren för då ska det brytas i telefon/splitter).
Kom dock på att det inte är säkert att nyare telefoner bryter efterföljande jack. Fast om du manuellt delar på kopplingen ska det brytas i 2:a jacket. Gör det inte det så hade jag flyttat för då spökar det eller nåt.

Jag kan inte se något fel alls så det borde funka.

Hoppas det löser sig. Jag ska fnula lite till på om det finns mer som kan spela in

Jag skrev lite fel, jag fattar att den ska delas/brytas och gå via splitter och eller telefon om man kopplar in nåt i jacket. Tele2 hade lite egna tekniska problem just nu så de kunde inte säkert se hur det ser ut just nu. Sjuuuukt irriterande för det känns ju inte som raketforskning direkt... Jag meddelar hur det går/gick sen.

Jag kan inte se något fel alls så det borde funka.

Bekväm arbetshöjd eller?

Det är faktiskt ett av de stora plussen med detta! Så jefla skönt att ligga på golvet och fundera och klia mig i huvet. OK om det var så att jag hade problem med en kärnreaktor men nu finns det ju inte så mycket att skruva på direkt = ännu mer störande. La in en fråga på bygghus.se som hade många liknande trådar. Får väl leta fram multimetern och kolla var det är kontakt eller inte i uttaget.

Bekväm arbetshöjd eller?

Det där ser ju korrekt ut. Får dom fel nu så är det nästan garanterat något som är vajsing antingen med kabeln in eller med själva jacket.

Metallblecken i mitten skall ligga emot dom nedre anslutningarna men inte mot varandra när inget är istoppat i jacket. Sen kopplar du en anslutning från dom övre anslutningarna som går vidare till det andra jacket. Då ska det funka.

Iden med metallblecken i mitten är att om du kopplar in en telefon så trycker den isär blecken och signalen måste gå via telefonen och då kommer den att bryta nästa jack när man lyfter på luren. Kopplar man inte in något i jacket ska dom ge kontakt direkt till nästa telefonjack i kedjan.

Det kan ju teoretiskt sett hända att klåparen som kopplade innan har gjort något så att jacket är defekt. I så fall är det bara att byta ut det. Kostar inte grova pengar och är ganska enkelt gjort.

För att slippa flytta uttaget 5 cm uppåt så monterade klåparen ett till uttag 10 cm ovanför (och parallellkopplade det)... Hur snyggt är det?

Jag tog i alla fall helt bort ett, det gamla uttaget, och bytte till det här som är helt nytt så det borde funka. Jag ska mäta med multimeter ikväll så jag säkert vet om kopplingen bryts när man pluggar i nåt i jack 1.

Det kan ju teoretiskt sett hända att klåparen som kopplade innan har gjort något så att jacket är defekt. I så fall är det bara att byta ut det. Kostar inte grova pengar och är ganska enkelt gjort.

Borde inte den där vita med gamla ledarna vara inkommande linje och 4-ledarkabeln(EKKX) vara den som går till det andra jacket?

Du har ju en multimeter, så mät vilken du har runt 50v på efter att du särat på alla.
Lägg då gamla ledarna (om det var dessa med spänning) på nedre stiften och vit/blå på de övre.
I nästa uttag ska då vit/blå ligga på de nedre stiften.

Jag har haft ADSL sen det kom, har aldrig haft turen att bo där det finnns riktigt bredband. Klipper alltid bort piggarna från telefoner och såna där påbyggnadsjack för att få det parallellkopplat.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick