Koppling R1-99

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Som tidigare nämnts; byt lameller och kolla stålskivorna. Om stålskivorna är raka men blåa/blankslitna kan man ta ett fint sandpapper mot ett plant underlag och "kors-slipa" dom lite för att rugga upp ytan. Man kan även värma solfjädern lite (tror att det var ca 200 grader i 20 minuter) för att den ska få lite mera spänst. Fyll sedan på med Biltemas olja. Ovanstående fixade en koppling på en R1 -98 jag hade förut, kostnad ca 700:-

körde solfjädern i ugnen idag, 225grader i 20min, monterade å provkörde å det blev ingen skillnad...
hur faaaan kan det slira när allt är nytt!?!?!? :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade exakt samma problem med min -99 R1.
De här var rätt många år sedan så risken finns att oljornas specar ändrat sej ytterligare...(?)

1. Bytte från Mobil1 4T helsyntet till Castrols GPS (delsyntet), genast började kopplingen slira.
2. Mätte upp koppling och solfjäder, allt var väl över bytestolerans, nästan nyspec.
3. Bytte till OK/Q8 SBK (det enda jag fick tag i den helgen), sliret upphörde omedelbart..
Trots att jag provocerade genom att dutta till kopplingen vid 7-8000rpm på 5an och 6ans växel.

Polaren hade en -98 R1 och den visade sej slirat mer eller mindre så länge han ägt den,
den gick med Castrol Helsyntet.
Mätte upp kopplingen och den var mer sliten än min men fortfarande på rätt sida av "service limit".
Så fort det kom i OK/Q8 GPS slutade även den slira.

En nackdel var dock att vi båda upplevde att hojarna förbrukade något mer olja mellan servicearna...

Länk till den gamla slirtråden
 
Last edited:

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Hade exakt samma problem med min -99 R1.
De här var rätt många år sedan så risken finns att oljornas specar ändrat sej ytterligare...(?)

1. Bytte från Mobil1 4T helsyntet till Castrols GPS (delsyntet), genast började kopplingen slira.
2. Mätte upp koppling och solfjäder, allt var väl över bytestolerans, nästan nyspec.
3. Bytte till OK/Q8 SBK (det enda jag fick tag i den helgen), sliret upphörde omedelbart..
Trots att jag provocerade genom att dutta till kopplingen vid 7-8000rpm på 5an och 6ans växel.

Polaren hade en -98 R1 och den visade sej slirat mer eller mindre så länge han ägt den,
den gick med Castrol Helsyntet.
Mätte upp kopplingen och den var mer sliten än min men fortfarande på rätt sida av "service limit".
Så fort det kom i OK/Q8 GPS slutade även den slira.

En nackdel var dock att vi båda upplevde att hojarna förbrukade något mer olja mellan servicearna...

Länk till den gamla slirtråden

nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?
Som sagt tidigare så ändras oljespecarna med tiden, det innebär att det inte måste funka lika som det gjorde när jag höll på med detta problem, dock körde även jag med deras SBK Racingolja.

En grej, lamellerna på dessa motorer roterar ej i oljebad, det stänker bara från oljereturen från topplocket (skulle jag tro).
Därför kan det ta en liten stund innan den nya oljan "hittat in" i lamellpaketet..

Oljetråget har en skum konstruktion som gör att du inte får ut all gammal olja, när det mesta runnit ur kan du gärna luta hojen lite från sida till sida så du får ut så mycket av den gamla oljan som möjligt, har dock inget minne av att jag gjorde så själv och det funkade ändå :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En grej, lamellerna på dessa motorer roterar ej i oljebad, det stänker bara från oljereturen från topplocket (skulle jag tro).
Därför kan det ta en liten stund innan den nya oljan "hittat in" i lamellpaketet..

Så är det. Har för mig att lamellerna knappt ens bli blöta om man bara står på tomgång.
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Du ska köra på Mobil 1 4t racing. Min R1 -00 har jag kört 8000mil på Mobil 1. Originalkopplingen fungerar fortfarande bra. Oljan är svindyr men bra mycket billigare än att byta koppling. Jag köper av Johan eller Bulten på BBH bildelar. R1 är bra grejer som håller länge. Lycka till! /1R
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?

Berätta gärna hur det blev efter oljebytet! Isf så tjackar jag en dunk sbk till helgen :yoparty
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Du ska köra på Mobil 1 4t racing. Min R1 -00 har jag kört 8000mil på Mobil 1. Originalkopplingen fungerar fortfarande bra. Oljan är svindyr men bra mycket billigare än att byta koppling. Jag köper av Johan eller Bulten på BBH bildelar. R1 är bra grejer som håller länge. Lycka till! /1R

köpte ju motul av "bulten" på BBH men den funka ju inte på min hoj iaf.

Nu har jag hällt i Q8 SBK Racing helsyntet, provkörning blir till jobbet imorrn. Kan återkomma imorrn kväll med resultat (kommer visserligen bara bli 10mils körning men får se om det blir nån skillnad)
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
köpte ju motul av "bulten" på BBH men den funka ju inte på min hoj iaf.

Nu har jag hällt i Q8 SBK Racing helsyntet, provkörning blir till jobbet imorrn. Kan återkomma imorrn kväll med resultat (kommer visserligen bara bli 10mils körning men får se om det blir nån skillnad)

skiiiiit! blev inte ett dugg bättre av Q8-oljan... får väl testa ombyggnadssats till kopplingen... börjar bli dyrt nu. :3freak
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
skiiiiit! blev inte ett dugg bättre av Q8-oljan... får väl testa ombyggnadssats till kopplingen... börjar bli dyrt nu. :3freak

Tråkigt. Är du säker på att du hällt i rätt olja så är det ju kopplingen det är fel på. Om jag varit minsta osäker på att jag använt fel olja hade jag hällt i Mobil1 innan jag gett mig på kopplingen. Lycka till! :tummenupp
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Tråkigt. Är du säker på att du hällt i rätt olja så är det ju kopplingen det är fel på. Om jag varit minsta osäker på att jag använt fel olja hade jag hällt i Mobil1 innan jag gett mig på kopplingen. Lycka till! :tummenupp

uppenbarligen har jag haft rätt olja alla 3 gångerna eftersom dom 3 jag har testat har funkar bra för andra. :va
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
uppenbarligen har jag haft rätt olja alla 3 gångerna eftersom dom 3 jag har testat har funkar bra för andra. :va

nu har jag beställt Barrets Clutch Conversion Kit med ny tryckplatta och separata fjädrar till varje bult så får vi se vad som händer. Återkommer med resultat.
 

Tommy.exe

Guest
Jag vet inte, men jag har blivit lärd att den nya kopplingen ska ligga i oljebad i 24h innan den monteras, så att den får suga åt sig ordentligt. Jag har gjort som jag blivit tillsagd och det har funkat för mig :)
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Jag vet inte, men jag har blivit lärd att den nya kopplingen ska ligga i oljebad i 24h innan den monteras, så att den får suga åt sig ordentligt. Jag har gjort som jag blivit tillsagd och det har funkat för mig :)

även jag la lamellerna i oljebad 24 timmar innan montering...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är det vire som manövrerar kopplingen?
Sitter det en tryckstång som går igenom hela växelådan till andra sidan?
Finns det en justering på den tryckstången? Låter som att tryckplattan inte går tillbaka helt.

Mats
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Är det vire som manövrerar kopplingen?
Sitter det en tryckstång som går igenom hela växelådan till andra sidan?
Finns det en justering på den tryckstången? Låter som att tryckplattan inte går tillbaka helt.

Mats

ja det är vajer, sitter inte tryckstång genom hela lådan, ska se om jag kan hitta en skiss på hur det ser ut.
bild.jpg
 
Last edited:

Plogis

Drive it like you stoole it
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
1998 Yamma R1
Detta var en bra tråd med tanke på att ja precis kommer från garaget o har bytt lameller på min R1 -98... Fick dock inte ihop det pga packningen till kopplingskåpan som gick av o en ny e beställd. Funderar dock på vilket moment skruvarna till kopplingskorgen ska dras men? Ha de en lapp på de men den verkar vara puts väck :/ Ja har köpt halvsyntet Texaco som ja tänkte prova med så vi får väl se om de blir bra eller anus...

Men som sagt vore tacksam om nån visste momenten för bultarna....

Återkommer med "slir fakta" ;)
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
samma problem på min 03 a då vad det en plugg i kopplings korg som get upp så blev fullt olje tryck på lammelerna tog ett tag o fatta den låg i sumpen , öppna korg å se tror det är samma fel som min
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
var sitter denna pluggen? måste man plocka ur kopplingskorgen för att se den?

har precis monterat Barnets Clutch conversion kit till separata fjädrar så jag fick lite hårdare kopplingsfjädrar men inte fasen hjälpte det, den slirar fortfarande....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top