koppling slirar VX800

Catch-A-Creek

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Suzuki VX 800, 91
Har en VX800 -91 som jag trodde lamellerna var slut på tills ikväll då jag plockade isär. Perfekta mått på lameller, fjädrar, distanser mm. Och, nej jag har inte haft vajern för hårt spänd. Inga gropar i kanterna på korgen som lamellerna skulle kunna "hänga kvar" på. Ändå har den slirat ur när maskinen är het. Jag kör på helsyntetojla 10W-40. Kan det vara så att nyare typer av oljor är "för hala" för denna gamla harv? Ska man testa nån gammal mineralojla?
Någon som har liknade erfarenhet?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
+1 på fel olja.
Tvätta i rödsprit, återmontera och byt till en fungerande MColja för våtkoppling.
Biltemas till exempel.

Alternativet är utmattade tryckfjädrar.
Vid längre förvaring brukar lamellerna klistra ihop första gången.
Andra gången har lagerhållaren tänkt till och lämnar kopplingen intryckt.
Då tappar fjädrarna spännst.

Mät fjäderlängden innan du återmonterar efter tvätten.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
hade liknande problem med mina lameller. Då var iof lamellerna nötta från 3,3mm till 3,1mm ungefär. Provade att lägga i brickor på fjädrarna men de gjorde ingen skillnad. Nya lameller löste mitt problem. Hade kanske funkat att göra rent?

Catch-A-Creek

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Suzuki VX 800, 91
Ja, oljan är avsedd för våtkoppling, inte särskilt gammal heller. Har använt Biltemas helsyntetiska 10W-40 olja. Har funkat för mig på alla mina landsväg, cross och enduro-hojar i många år nu.

Tryckfjädrarna är mätta, de ligger på samma värde som vid nytillverkning enligt originalhandbok. Samma sak gäller lamellerna.

Det enda som verkar lite skumt är att det ligger två brickor på skruvarna som håller fjädrarna. Det brukar ju bara vara en. Den som inte är original enligt mig har en större innerdiameter så att den går fri runt distanshylsan och på det viset hjälper till att komprimera fjädern ytterligare. Känns alltså inte som att det borde vara problemet.

Att lamellerna skulle varit ihopklistrade tror jag inte heller eftersom detta fenomen inte uppträder förrän motorn är riktigt varm. Det har dessutom inte varit ett "vårstartproblem", det var så här redan i höstas. Får väl försöka med att tvätta med sprit även om jag tvekar på att det skulle vara problemet...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024