Koppling, teknisk fråga gällande yttre "tryckstången"

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
Screenshot_20230303_085515_Chrome.jpg

Bild från www.partzilla.com
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
View attachment 481506

Bild från www.partzilla.com
- Har du inte ett gummisäte i slavcylindern, där stången sitter i?
I så fall är väl fettet för smörjningen stål/gummi.

På min CBR929:a såg det ut så iallafall, och den satt ganska tight i det gummisätet när man pressade dit den igen.

Den roterar inte, utan - som Klubba sa ovan - enbart uttrampning.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
Stadigt och förbannat bra svar, tack så mycket! Jag har aldrig jobbat med den delen av kopplingen så aldrig brytt mig, endast grejat med lameller, inner och ytterkorg.

Har nämligen märkt att yttre stången har en envis förmåga att rosta så senast fick den ett tunnt lager med aluminiumpasta, alltså bara på den delen som sprayas av vägskit från kedjan.
Har erfarit att alu-pastan stannar kvar bra på allt och rostskyddar även när man torkat bort överflödet

Går det inte att göra den stången i rostfritt?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top