kopplingen på ktm 660

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Har visst råkat ut för standardfelet på min 660 med koppling som tappar trycket, nån som vet o kan förklara vad det beror på? och hur man fixar det. Hörde nåt om nån packning som va kass el likn. Nån som fixat det själv eller måst jag lämna in? är inte helt ovan på att meka så tänkte om det är nåt jag kan fixa själv..

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Åttiettan skrev:
Har visst råkat ut för standardfelet på min 660 med koppling som tappar trycket, nån som vet o kan förklara vad det beror på? och hur man fixar det. Hörde nåt om nån packning som va kass el likn. Nån som fixat det själv eller måst jag lämna in? är inte helt ovan på att meka så tänkte om det är nåt jag kan fixa själv..

Samma grej som jag hade verkar det som. Testa att byt vätska. Töm ut den gamla...blås gärna lite försiktigt med tryckluft , så du får ut allt. Sen i med vanlig bromsvätska. Jag tog Biltemas snikvätska o den fungerar klanderfritt !
Ta ngn form av spruta...fyll den med bromsvätska o fyll systemet bakvägen dvs slang på sprutan o trä den över nippeln som sitter på slavcylindern. Sen är det bara att fylla systemet ! Se till så det blir tätt vid slang / nippel , så du inte får med dig luft... O vrid styret , så kopplingsvätskebehållaren är högsta punkten. Good luck ! :tummenupp

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Folkezx9r skrev:
Samma grej som jag hade verkar det som. Testa att byt vätska. Töm ut den gamla...blås gärna lite försiktigt med tryckluft , så du får ut allt. Sen i med vanlig bromsvätska. Jag tog Biltemas snikvätska o den fungerar klanderfritt !
Ta ngn form av spruta...fyll den med bromsvätska o fyll systemet bakvägen dvs slang på sprutan o trä den över nippeln som sitter på slavcylindern. Sen är det bara att fylla systemet ! Se till så det blir tätt vid slang / nippel , så du inte får med dig luft... O vrid styret , så kopplingsvätskebehållaren är högsta punkten. Good luck ! :tummenupp

Hmm läste i nån tråd att man INTE sak använda bromsvätska pga av att den kan skada packningarna, annars kan det va värt ett försök

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
annars är det ett garantifel. finns trådar om detta. jag fick mitt fixat gratis av ragnar på lelles. Dvs. efter att min garanti gått ut.. det är fabrikationsfel. Min blev perfekt efter det iaf.

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
psykomotard skrev:
annars är det ett garantifel. finns trådar om detta. jag fick mitt fixat gratis av ragnar på lelles. Dvs. efter att min garanti gått ut.. det är fabrikationsfel. Min blev perfekt efter det iaf.

ja jag läste det att det kan va ett garantifel, men garantitiden är slut så jag tänkte det va försent. Har ju en bit till lelles... Närmast ktm affär är väl EJFA motor i jönköping 8 mil och en annan mc verkstad gör det väl inte kanske om dom inte är ktm återförsäljare.

Last edited:

Brucan

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Vad e det som händer mer exakt? När jag ligger och pressar ur 4:an och ska växla till 5:an, kan det kännas som kopplingen inte fjädrar tillbaka riktigt.... Är det nått liknade du har?

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Brucan skrev:
Vad e det som händer mer exakt? När jag ligger och pressar ur 4:an och ska växla till 5:an, kan det kännas som kopplingen inte fjädrar tillbaka riktigt.... Är det nått liknade du har?

japp det låter som samma fenomen,
den tappar tryck, börjar inte ta förrän efter jag tryck in den halvvägs, händer ofta när man wheelar på tvåan o ska växla till trean, även om man varvar ur bra på tvåan o ska växla. Brukar räcka om man släpper ut kopplingen igen så får man tillbaka trycket, men är något irriterande.
Händer bara när motorn är riktigt varm, har oljetempklocka i oljepåfyllningen, händer när den ligger mellan 80-90 grader

Last edited:

Brucan

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Åttiettan skrev:
japp det låter som samma fenomen,
den tappar tryck, börjar inte ta förrän efter jag tryck in den halvvägs, händer ofta när man wheelar på tvåan o ska växla till trean, även om man varvar ur bra på tvåan o ska växla. Brukar räcka om man släpper ut kopplingen igen så får man tillbaka trycket, men är något irriterande.
Händer bara när motorn är riktigt varm, har oljetempklocka i oljepåfyllningen, händer när den ligger mellan 80-90 grader
Ok, kan ju hoppas på att det räcker med att byta bromsvätska....

Hi-ho

Guest
När jag häntade min 660 på Lelles så sa R, att det kan hända om an gasar fullt på ettan o sen lägger i tvåan, isf skulle han fixa det vid första servisen.
Nu har jag inte råkat ut för det, jag har inte gasat fullt ännu( ska snart upp på första servicen) så får du inge bra svar här, så slå en signal till Lelles!

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Hi-ho skrev:
När jag häntade min 660 på Lelles så sa R, att det kan hända om an gasar fullt på ettan o sen lägger i tvåan, isf skulle han fixa det vid första servisen.
Nu har jag inte råkat ut för det, jag har inte gasat fullt ännu( ska snart upp på första servicen) så får du inge bra svar här, så slå en signal till Lelles!

Undra om Dirtbike fixar det på garanti me..

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
mailade md R på lelles idag, han sa att det ska fixas gratis av auktiserad ktm verkstad i samband med service, är visst nåt fabriksfel. SÅ det är väl bara o ringa närmsta ktm verkstad då...

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Åttiettan skrev:
mailade md R på lelles idag, han sa att det ska fixas gratis av auktiserad ktm verkstad i samband med service, är visst nåt fabriksfel. SÅ det är väl bara o ringa närmsta ktm verkstad då...

Eller skita i koppling :yoparty

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
lite jobbigt o släpa iväg med hojen 8 mil för en sån här grej, borde inte mc-verkstaden hemma kunna lösa det med lite hjälp av ktm

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
verkar som att en del är insatta i det här med ktm kopplingar. Min koppling tar inte riktigt. hojen vill rulla fram även om man drar in handtaget till max. alla hojar jag har haft tidigare har gjort lika dant men inte så mycket.. nu rullar det framåt i lätt motlut. samt om man drar in kopplingen i ca 30 km/h på ettan o gasar till så känner man att den rycker till lixom. nån som vet vad som kan va fel. har kolat så där e olja o att det inte läcker nånstans. hojen är en 525 05:a

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tycker det här med att det skulle vara ett garantifel/farbriksfel är lite luddigt. Jag ringde upp Claessons i Bromölla o de hade inte fått in några 660 med kopplingsproblem. De ringer i sin tur vidare till Ktm:s Generalagent för att få svar på mitt påstående om att det skulle vara ett fabriksfel...

Det enda PM som gått ut ifrån Ktm ang. kopplingen är att slavcylindern ska dras fast med loctite , vilket inte var gjort ifrån fabrik. Detta ska automatiskt ha gjorts på alla hojar som varit inne på 100-mila service. Enligt Ktm finns inget annat känt fel på kopplingen. Undrar var den gode Ragnar fått reda på detta o om det verkligen är Ktm som står för den reparationen eller om Ragnar plockar kulor ur sin egen ficka ?? :tungan

Att bromsvätska skulle vara farligt för koppling eller slavcylinder stämmer inte. Den är uppbyggd likadant som bromscylindern o pumpen är oxå i stort sett samma. Likadana tätningar används..
Däremot måste man se till att få bort ALL den gamla vätskan eftersom den tydligen ska vara vegetabilsk enligt en mc-firma i Kalmar. Får du inte bort all den gamla vätskan , så kan det skära sig när de blandas....

Garanterar inte att det löser dina problem , men det verkar vara samma åkomma , o det löste mina.....

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Folkezx9r skrev:
Tycker det här med att det skulle vara ett garantifel/farbriksfel är lite luddigt. Jag ringde upp Claessons i Bromölla o de hade inte fått in några 660 med kopplingsproblem. De ringer i sin tur vidare till Ktm:s Generalagent för att få svar på mitt påstående om att det skulle vara ett fabriksfel...

Det enda PM som gått ut ifrån Ktm ang. kopplingen är att slavcylindern ska dras fast med loctite , vilket inte var gjort ifrån fabrik. Detta ska automatiskt ha gjorts på alla hojar som varit inne på 100-mila service. Enligt Ktm finns inget annat känt fel på kopplingen. Undrar var den gode Ragnar fått reda på detta o om det verkligen är Ktm som står för den reparationen eller om Ragnar plockar kulor ur sin egen ficka ?? :tungan

Att bromsvätska skulle vara farligt för koppling eller slavcylinder stämmer inte. Den är uppbyggd likadant som bromscylindern o pumpen är oxå i stort sett samma. Likadana tätningar används..
Däremot måste man se till att få bort ALL den gamla vätskan eftersom den tydligen ska vara vegetabilsk enligt en mc-firma i Kalmar. Får du inte bort all den gamla vätskan , så kan det skära sig när de blandas....

Garanterar inte att det löser dina problem , men det verkar vara samma åkomma , o det löste mina.....

jaha där ser man, kanske inte omöjligt att det är så, försökte få Ragnar o säga vad felet beror på men ville inte säga nåt om hur man själv kan åtgärda det.
Är det bara o lossa luftnipplen o tömma ut oljan därigenom, o sen blåsa från huvudbromscylindern?
Kanske skulle ta o plocka bort slavcylindern med, den går att få bort utan o ge sin in i motorn va?
Men vad skulle det kunna va som gör att den tappar tryck sådär ibland? eftersom det händer bara när den är varm och vid högt varv

Last edited:

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Folkezx9r skrev:

här säger dom att ma absolute inte ska använda bromsvätska: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41518&highlight=dot

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vet faktiskt inte varför den tappar tryck ??... Det enda det i stort sett kan vara , så är det ju att det på ngt sätt kommit luft i systemet.
Mina problem kom under långa bakhjulsåk...Kopplingen försvann helt !! Så fort jag stannade cykeln , så kom trycket tillbaka. Helskumt !! :confused:

Som alltid har alla olika åsikter om vad man ska ha för olja.. :) . Det fungerar för mig med bromsolja o har gjort det sen i somras. Bytte samtidigt på kompisens 660 oxå o han har heller inga problem med bromsvätskan. Det är bromsvätska i zxr:ens koppling oxå o det fungerar klockrent...

Ta bort locket o gummiblåsan ifrån behållaren på styret , öppna luftnippeln på slavcylindern , sätt på en slöang över nippeln o pumpa ut all olja du kan med handtaget. Blås ut resten med tryckluft o torka ur behållaren.
Fyll en spruta med bromsvätska , på med en ren slang över luftnippeln o tryck olja nerifrån o upp till behållaren. När behållaren är full ( överfull , så du är säker på att du inte fått med ngn luft ) , så stänger du nippeln samtidigt som du har tryck på ifrån sprutan. På med gummiblåsa o lock...Klart !!

Se till så slangen sitter tätt , så det inte kommer in ngn luft den vägen. Öppna inte nippeln för mkt , så det kan komma in luft där o så att den blir enkel att dra åt igen.....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Folkezx9r skrev:
Som alltid har alla olika åsikter om vad man ska ha för olja.. :) . Det fungerar för mig med bromsolja o har gjort det sen i somras. Bytte samtidigt på kompisens 660 oxå o han har heller inga problem med bromsvätskan. Det är bromsvätska i zxr:ens koppling oxå o det fungerar klockrent...
Skillnaden är ju att ZXR:ens koppling antagligen är gjord för att använda bromsvätska,precis som dom flesta landsvägshojjar.Det är inte KTM och Husabergs kopplingar.Har du otur sabbar du tätningarna efter ett tag.Finns det någon anledning att inte hälla i det som tillverkaren rekommenderar?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024