Kopplingsfel på Yamaha YZ 85

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Tjena har precis köpt min första cross de blev en Yamaha yz 85 årsmodell 07.
nu är de så här att den har stått hela vintern och inte motionskörd alls under vinter halvåret.

När crossen har stått tre fyra timmar och man ska starta den så spårar kopplingen ur helt, man lägger i växel och får kärringstopp direkt, eftersom kopplingen tar ingenting överhuvudtaget, så man får rulla igång den och då går den lite lustigt tar cirka 1-2min av körande för att värma upp crossen och då går den hur rent och fint som helst, OCH kopplingen fungerar även hur bra som helst ända problemet är väll att den tar nästan längst ut när man släppt upp kopplingshandtaget, har provat justera skruven vid kopplingshandtaget, oavsett hur jag snurrar på den så får jag samma problem kopplingen tar ingenting överhuvud taget, (enbart när den är kall) och sedan att den tar nästan längst ut,

är de någon som vet vad de kan vara för fel? är de lamell byte som gäller kanske? har köpt ny växellådsolja på 24MX som kommer nu vilken dag som, så tänkte jag skulle byta ut den till att börja med och se ifall de blir någon skillnad,

Tänkte fråga med om de är någon som vet vart man tappar ur oljan på en YZ 07? jag hittar ingenting under motorn, finns en större skruv vid kopplingskåpan längst ner kan de vara den?

Tänkte också på om någon vet hur mycket olja de ska va i Växellådan? eller är de bara att fylla på?, behöver man tömma kylaren också eller räcker de med att plocka av kopplingskåpan enbart?

Ber om ursäkt om jag felplacerat tråden.

Tacksam för all hjälp och alla svar är helt nybörjare på de här :D

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Kan nog svara på en fråga iaf.

YZ 85 är väl en tvåtaktare? Alltså tvåtaktsolja i bensinen, inget bad för motorn.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mitt under motorn sitter där en 14mm utvändig 6kant. Det är oljepluggen. Tappa ur och fyll därefter på ny olja vid påfyllningen som sitter vid kopplingskåpan. Där går i typ 600ml, står oftast skrivet på blocket i närheten av påfyllningen. Dina problem låter normala för en beggad cross där kopplingen klibbar lite. En del beggad olja, en del sliten kopplingskorg och en del trötta stålskivor. Jag skulle byta oljan och sen inte göra ett dugg mer.

Lösningen är att när oljan är kall och klibbig så får man starta genom att hålla varv på motorn och sparka i första växeln. Utföres lämpligen inte på asfalt....

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Mitt under motorn sitter där en 14mm utvändig 6kant. Det är oljepluggen. Tappa ur och fyll därefter på ny olja vid påfyllningen som sitter vid kopplingskåpan. Där går i typ 600ml, står oftast skrivet på blocket i närheten av påfyllningen. Dina problem låter normala för en beggad cross där kopplingen klibbar lite. En del beggad olja, en del sliten kopplingskorg och en del trötta stålskivor. Jag skulle byta oljan och sen inte göra ett dugg mer.

Lösningen är att när oljan är kall och klibbig så får man starta genom att hålla varv på motorn och sparka i första växeln. Utföres lämpligen inte på asfalt....

Tack så mycket för hjälpen ska prova de. om de skulle va så att de inte fungerar kan de vara värt att byta hela kopplingskitet? dvs lameller och mellan skivor? innan man ger sig på de dyrare alternativet (Kopplingskorgen)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack så mycket för hjälpen ska prova de. om de skulle va så att de inte fungerar kan de vara värt att byta hela kopplingskitet? dvs lameller och mellan skivor? innan man ger sig på de dyrare alternativet (Kopplingskorgen)

Är stålskivorna krokiga så kan det vara värt att byta dem annars är det meningslöst. Detta är ett normalfynd på en 10 år gammal crosshoj och onödigt dyrt att åtgärda om kopplingen fungerar tillfredställande i övrigt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!