Kopplingshjälp om någon har en idé

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej på er

Är ny här och såg att detta forum kanske skulle passa mig. Är en "gube" på 50+ som kört hoj sen jag var 15 till och från. Ha nyligen köpt en Suzuki GSX1100F som är min "dam" idag :)

Jo, min fråga då. Har aldrig varit med och haft en hoj med koppling som kör med bromsolja. Heter det så, bromsolja med kopplingen. Hydralisk? På min tid var det vajer och det värsta som kom var teflonvajrar.

När den är kall så drar kopplingen en hel del med växel i och när jag gasar lite för att växla så klonkar kedjan till med indragen koppling. När MCn är varm så försvinner nästan allt detta. Kopplingen tar tidigt också när jag drar in handtaget (runt 1-1½ centimeter) och sen verkar det som att resten inte brys om. Tycker mig se att vätskan är lite grumligare än den till handbromsen. Kan det hjälpa att lufta och byta ut vätskan tro? Eller tror ni det kan vara kopplingen som är helt slut trots att den funkar bättre när MCn är varm?

Kan tillägga att den har gått 4500 mil och tidigare körd av en äldre herre så att originalkedjan sitter på och även originalbromsarna aldrig är bytta t.e.x

Tacksam för alla hjälp och råd

Trevlig midsommar på er trots vädret!!!

/PeterDeleter
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tjenare Peter och välkommen hit.
Det första du bör göra är att byta vätskan i kopplingen, även kallad bromsvätska :)
Sen brukar oljan i motorn få kopplingslamellerna, som ju badar i oljan, klibba ihop när motorn är kall.
Det innebär att det säger "klonk" när du lägger i ettan.

Prova det här: varmkör motorn nån minut, sen drar du in kopplingshandtaget och snärtar till på gasen, vroom typ.
Lägg sen in ettan och förhoppningsvis har du fått lamellerna att släppa från klibbet, prova.

Trevlig midsommar på dig ochså.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
TACK!

Otroligt vad snabbt svar man får här :-?

Jo, "vrooom" har jag provat också. Hade nog MC när du hade blöja.... Ursäkta :)

Ska byta ut bromsoljan till kopplingen och såg nu också att jag kanske skulle byta ut motoroljan. Den var ny för några år sen och han jag köpte hojen av sa att han bara hade kört runt 110 mil på den vilket stämmer enligt besiktningsprotokoll. Nog värt byta det också med tanke på ditt svar.

Tusen tack!

/PeterDeleter
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
TACK!

Otroligt vad snabbt svar man får här :-?

Jo, "vrooom" har jag provat också. Hade nog MC när du hade blöja.... Ursäkta :)

Ska byta ut bromsoljan till kopplingen och såg nu också att jag kanske skulle byta ut motoroljan. Den var ny för några år sen och han jag köpte hojen av sa att han bara hade kört runt 110 mil på den vilket stämmer enligt besiktningsprotokoll. Nog värt byta det också med tanke på ditt svar.

Tusen tack!

/PeterDeleter

Jo, byte av både motorolja och bromsvätska (för både koppling och broms) kan nog vara bra isf. Motoroljan ska ju helst bytas nån gång om året.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Motorolja innehåller kondensvatten om den bara körs korta sträckor - detta gör att lamellerna kan rosta. Gör en slirig start från stillastående på tvåans växel för att avrosta dem. Gör det bara en gång då upprepade slirningar i snabb förljd kommer att blånera stållamellerna och göra dem skeva.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Eftersom kopplingen går i oljebad, har även oljetyp och -fabrikat betydelse. Hade det varit jag, hade jag valt Biltemas mc-olja (biloljor är inte kompis med kopplingar, spana efter JASO-märkning).

Klonket när du lägger i ettan första gången efter nattens stillestånd botas på ett väldigt enkelt sätt: Starta motorn med ettan ilagd och kopplingen indragen - då släpper klibbet. Varmkörning på friläge är för övrigt en styggelse; sätt på dig all utrustning, starta motorn och åk omedelbart iväg så ger du motorn bästa möjliga uppvärmning.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gör som Sportbike sa och byt bromsvätskan i kopplingen först. Ny vätska och nyluftat hjälper oftast.
Om någon annan hittar tråden kan det vara på plats att säga att det finns kopplingar där det ska vara olja och absolut inte bromsvätska.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eftersom kopplingen går i oljebad, har även oljetyp och -fabrikat betydelse. Hade det varit jag, hade jag valt Biltemas mc-olja (biloljor är inte kompis med kopplingar, spana efter JASO-märkning).

Klonket när du lägger i ettan första gången efter nattens stillestånd botas på ett väldigt enkelt sätt: Starta motorn med ettan ilagd och kopplingen indragen - då släpper klibbet. Varmkörning på friläge är för övrigt en styggelse; sätt på dig all utrustning, starta motorn och åk omedelbart iväg så ger du motorn bästa möjliga uppvärmning.

Står att läsa i instruktionsboken till bla Blackbird att motorn ska vara noga uppvärmd innan körning påbörjas. :crash
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
De får skriva vad de vill för mig - jag kommer ändå att (lugnt och fint) köra min mc för att värma upp motorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom kopplingen går i oljebad, har även oljetyp och -fabrikat betydelse. Hade det varit jag, hade jag valt Biltemas mc-olja (biloljor är inte kompis med kopplingar, spana efter JASO-märkning).

Klonket när du lägger i ettan första gången efter nattens stillestånd botas på ett väldigt enkelt sätt: Starta motorn med ettan ilagd och kopplingen indragen - då släpper klibbet. Varmkörning på friläge är för övrigt en styggelse; sätt på dig all utrustning, starta motorn och åk omedelbart iväg så ger du motorn bästa möjliga uppvärmning.

Beror nog på hoj !
För varför skulle Suzuki i manualen till SV650S rekommendera att motorn alltid skall köras varm, köras någon minut efter start motorn innan man drar i väg för att oljetrycket skall hinna byggas upp överallt innan man drar iväg?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varmkör alltid motorcyklarna innan jag åker iväg. Förr så kände jag på kylflänsarna för att kolla tempen. Min tdm900 är vattenkyld och har insprutning. När jag startar den så ligger varvet på 1800-2000 och efter någon minut så minskar det till 1500 och tillslut ner på 900 eller så. Precis lagom för att låsa upp och klä på sig det sista. Verkar vara samma för vattenkylda hojmotorer.
Däremot ska man ju inte varmköra bilmotorer utan de trivs bäst om de körs direkt. Fast jag tar det lugnt med kall bil.
Att rekommendera andra att hoppa över varmkörningen av motorcykeln skulle jag inte göra. Har du någon källa på den rekommendationen?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Varmkör alltid motorcyklarna innan jag åker iväg. Förr så kände jag på kylflänsarna för att kolla tempen. Min tdm900 är vattenkyld och har insprutning. När jag startar den så ligger varvet på 1800-2000 och efter någon minut så minskar det till 1500 och tillslut ner på 900 eller så. Precis lagom för att låsa upp och klä på sig det sista. Verkar vara samma för vattenkylda hojmotorer.
Däremot ska man ju inte varmköra bilmotorer utan de trivs bäst om de körs direkt. Fast jag tar det lugnt med kall bil.
Att rekommendera andra att hoppa över varmkörningen av motorcykeln skulle jag inte göra. Har du någon källa på den rekommendationen?
Jag tror tidigare inlägg refererar till är att när motorn går på tomgång så är oljetrycket relativt lågt, så det är bättre i så fall att varva motorn till 3-4000 rpm under uppvärmningen. I så fall kan man ju lika gärna köra hojen med lågt varv och låg belastning under uppvärmningen och skippa hela processen att stå stilla och varva motorn i flera minuter varje gång man ska åka och därför sparar man på motorn eftersom den inte används lika länge vid varje körning.

Men man ska ju inte dra fullt när den är kall eftersom ventilsäten etc. inte satt sig innan den är varm. Dessutom kan vissa riktigt gamla motorcyklar gå rent av dåligt när de är kalla och då är det inte möjligt att ge gas utan att den bluddrar, därav traditionen att värma upp på tomgång.

http://motorbikewriter.com/how-warm-motorcycle-engine/
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Helt utan klonk i växellådan blir man nog aldrig. Det är ingen bil.

Hjälper inte ovanstående, så starta hojen med växel i med stödet uppe och koppling indragen. Eller ha lite rull om möjligt när du lägger i ettan.

Nu lite besserwisser om varmkörning. Varmkör gör jag på lågt varv, låg belastning under rull.
Lite cylindervärme ger jag kanske på tomgång i 30 sek generellt.
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Alltså, det här med varmkörning var ju ett förslag till TS problem, ingen som säger att alla bör rätta sig efter det.
Jag KAN inte varmköra för jag bor mitt i stan och får en blomkruka i skallen om jag inte kör iväg direkt.
Dock tar jag det mycket lugnt tills tempmätaren börjar röra sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså, det här med varmkörning var ju ett förslag till TS problem, ingen som säger att alla bör rätta sig efter det.
Jag KAN inte varmköra för jag bor mitt i stan och får en blomkruka i skallen om jag inte kör iväg direkt.
Dock tar jag det mycket lugnt tills tempmätaren börjar röra sig.

Detta + mitt intresse för att bli en bättre förare genom vidarutbildning = bandagar har gjort att jag har någorlunda ljuddämpning på hojarna. Det gäller att hålla sig väl med grannarna till mitt garage.
Det är de som vaknar om tjuvlarmet går för nån försöker ta sig in.
Det är överhuvudtaget bra ta det lugnt hem omkring.
Både för grannsämjan och olycksrisken i stan.
Lyckades dock väcka en av grannarna när jag drog till Kinnekulle Ring 05:00 en morgon.
Hon skrev en arg lapp som låg i min brevlåda när jag kom hem.
Fick återskapa grannsämjan med ursäkter och en blomsterkvast till henne.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Helst skall man inte varmköra den ens. Utan inte köra den alls. Låt den stå i garaget. Mår motorn helt klart bäst av. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Är vi klara med kopplingen nu? :D
Jag bor på en höjd så jag kan rulla utom hörhåll innan jag startar om jag vill. Beroende på vilken hoj och vilket avgassystem som sitter på. Vill ju inte störa grannarna i onödan. :fakta
Sen går det att stänga av motorn utan att varva upp den först. Det behovet släppte i tjugoårsåldern.
Här kastas det inga blomkrukor! :D
+smiley_med_gloria
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top