Kopplingskorg på ZX10

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Hej!

Ska byta kopplingskorg på en ZX10 -88 och undrar om den stora muttern utanför korgen är vanlig gänga eller felgängad?

Drar jag i muttern till vänster så kör cykelnframåt. Kan de va rätt?

Måste man ha mutterknackare eller specialverktyg eller de räcker med mothåll i cykeln?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vanlig högergänga

Muttermaskin är det enklaste

Borde inte vara svårt att låna upp sig på

Garanterat enklare att låna sådan än att bygga sig mothållsverktyg för ett enstaka tillfälle
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Haynesmanualen brukar föreslå att man gör detta med motorn i ramen. Ställ en tung polare på bakbromsen så slipper du mothåll.
 

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Haynesmanualen brukar föreslå att man gör detta med motorn i ramen. Ställ en tung polare på bakbromsen så slipper du mothåll.

Motorn sitter på plats så de är inga problem. Tänkte inte på bromsen men de va en bra idé, ska testa den imorgon.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänkte det kunde vara bra att ha en kompressor oavsett så nu har jag köpt kompressor och mutterdragare men inte fan släpper bulten för de.

Vad gör man!? :huvet

Hmm, skaffa vanligt skaft och herrejössesförlängare.

Samt försök ha "spänn" på korgen så att inte mutterpickans kraft får själva
korgen att röra sig för då lossar det sällan.
 

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Hmm, skaffa vanligt skaft och herrejössesförlängare.

Samt försök ha "spänn" på korgen så att inte mutterpickans kraft får själva
korgen att röra sig för då lossar det sällan.

När jag kör med mutterdragaren rör sig inte korgen...

När jag kör med vanligt spärrskaft rör sig hela cykeln...

Är det vanligt spärrskaft och ett långt rör som gäller?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kör med mutterknacken ett tag, ofta får man köra den en kort stund för att det skall släppa. gör det inte det så prova med en större mutterknack, långt skaft är ingen höjdare då du kan dra sönder något då.
 

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
kör med mutterknacken ett tag, ofta får man köra den en kort stund för att det skall släppa. gör det inte det så prova med en större mutterknack, långt skaft är ingen höjdare då du kan dra sönder något då.

Har testat att köra den en stund faktiskt. Vet inte hur länge det är bra för grejerna att knacka?

Större mutterdragare vet jag inte om jag har nån nytta av, kompressorn kan inte leverera så mycket luft. Denna är på 225 liter och en stor mutterdragare såg jag förbrukade 440 liter.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Har testat att köra den en stund faktiskt. Vet inte hur länge det är bra för grejerna att knacka?

Större mutterdragare vet jag inte om jag har nån nytta av, kompressorn kan inte leverera så mycket luft. Denna är på 225 liter och en stor mutterdragare såg jag förbrukade 440 liter.

men du kan köra en liten stund, vila (låta kompressorn bygga tryck) och köra igen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top