Kopplingsproblem Suzuki GS 550 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Suzuki GS550M Katana -82 inköpt i januari.

Undrar om någon har erfarenhet av av GS500/550? Det gäller trög, hård och i viss mån huggande/kärvande koppling vid utsläpp av handtaget.
Inget större problem för mig, men sonens flickvän som övningskör med hojen har problem med dragläget pga icke smidig koppling.
Om jag jämför med mina andra gammelhojar Z1300, Z1100, Z1000, Z900, RD350, så har de alla koppling som är lättmodererad vid dragläget. Denna avviker rejält från de andra.
Har nu felsökt; handtag, wire, mekanism v sida, lameller, korg etc. Korgen var sliten med märken/grader i alla ingreppsytor.
Dessa är nu polerade och jämna och fina. Lameller och plattor löper nu fint obelastade. Övriga delar löper mjukt var för sig. Allt är smort och infettat.

Kanske att det är för hårda fjädrar? De som sitter i har en gulmarkering. Är detta original?
Med alla 6 fjädrar monterade så trögar det rejält. Med bara 3 fjädrar monterade, så är det acceptabel kraft/ kärvhet i handtaget

Nu har jag slut på idéer. Ja, förutom ÅVC då.....?

Tacksam för inputs.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När både yttre och inre korg är slitna kan det hjälpa att sätta två likadana längst in så att ingreppet på både både stål och fiber hamnar lite annorlunda.

Längst in på innerhubben sitter det två brickor och en stållamell som låses med låsfjäder. Se till så att den mittre brickan (den som har lite offset dvs är lite "sned" ) "träffar" stållamellen lite mer mitt på än i lamellens inre diameter. Montera sen en till stållamell istället för en fiber, fortsätt sedan med en stål och fiber tills alla är monterade och du avslutar med två fiberlameller.

När mina kopplingar börjar sjunga på sista versen brukar jag "shimsa ut" allt med en extra stållamell som får ta upp "slacket" orsakat av slitaget - samtidigt som lamellerna hamnar på annan plats än tidigare och inte kan rida i gamla "hjulspår". Kräver att man har en extra stållamell till förfogande. Om det räcker med tre fjädrar utan att slira, kör så.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En tidigare kollega hade samma bekymmer på en gsx400 som hans son övningskörde med. Han löste det genom att förlänga "armen", den som wiren sitter fast i ovanför kopplingskåpan.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu fick jag till det! Testade att köra med 4 fjädrar isf 6. Samt omflyttning av lameller.

Mjukare ingrepp och inte så hård kraft som krävs nu

Tack för alla tips! ??
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top