Kopplingsproblem

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Har bytt lameller på min DR (våt flerskivs) och vid en första provkörning funkade allt precis som det skulle. När jag körde en längre tur idag fick jag allt mindre och mindre drivning tills drivningen försvann och justeringsmöjligheterna tog slut. Verkar precis som om lamellerna inte är ihoppressade. När jag monterade kopplingsfjädrarna pressade jag ihop dem så att handtaget var ganska stumt men fortfarande gick i bott utan att ngt tog emot. Kan muttrarna som pressar ihop fjädrarna skruvat upp sig eller har jag missat ngn väsentlig detalj i återmonteringen och exakt hur mycket ska fjädrarna spännas?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Banco skrev:
Har bytt lameller på min DR (våt flerskivs) och vid en första provkörning funkade allt precis som det skulle. När jag körde en längre tur idag fick jag allt mindre och mindre drivning tills drivningen försvann och justeringsmöjligheterna tog slut.

Lät först som om dina lameller kanske fick arbeta i torrt tillstånd (men de kanske borde ha blötts efter första provturen?). Blaskade du på lite olja på lamellerna vid monteringen?

/J
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Nej vid monteringen var de "torra" men nu är de garanterat inoljade. Kan det vara anledningen till att drivningen inte fungerar nu men gjorde det i början och i så fall varför?
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Dom ska dras en del, drog åt dom lite lagom hårt tyckte jag på en Suzuki RM 125 en gång i tiden, utan locktite dessutom. Första provturen gick bra.. under den andra började det rassla lite man vi fortsatte, sen började det bara att slira mer och mer.. isär med skiten och precis alla muttrar hade gängat upp sig, fjädrarna helt krokiga osv.. + ett hål i kåpan, metallspån i nyrenoverade lådan och lagren. Då var man inte glad..
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
är locktite det jag missat i min återmontering, är det ett allmänt faktum att locktite ska användas för att hålla kopplingsfjädrarna i schack, mer erfarenheter?
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Om jag förstår det rätt så har du inte dragit åt muttrarna/skruvarna för fjädrarna så dom har bottnat, det ska inte bottna mot gängen utan mot en skuldra av nåt slag. Jag har inte använt loctite men det kan man kanske göra för att vara säker.

Vad jag vet så ska det alltid göras, om du inte gjort det så är det ganska säkert där felet är, skruvarna har gängats upp och därför du förlorat drivning.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut i en DR, men så har det varit på allt jag skruvat i alla fall.

/lastu
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
lastu skrev:
det ska inte bottna mot gängen utan mot en skuldra av nåt slag.

Ok, till saken hör att när jag beställde lamellerna sa han att det var 6 st och när jag plockade isär var det 7st (Kanske en tidigare ägare som satte på en extra när kopplingen började ta slut?). Jag tog en gammal + de sex nya och satte ihop. Antagligen blev lamellpaketet för tjockt med de nya lamellerna för att "skuldran" ska funka (för mycket tryck på fjädrarna). Någon som vet om det är 6 eller 7 lameller i en DR. Om det ska vara 6 river jag bara bort den gamla lamellen och drar fast skruvarna mot skuldran och problemet borde vara löst.

Kanon :tummenupp
 

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
Banco skrev:
Ok, till saken hör att när jag beställde lamellerna sa han att det var 6 st och när jag plockade isär var det 7st (Kanske en tidigare ägare som satte på en extra när kopplingen började ta slut?). Jag tog en gammal + de sex nya och satte ihop. Antagligen blev lamellpaketet för tjockt med de nya lamellerna för att "skuldran" ska funka (för mycket tryck på fjädrarna). Någon som vet om det är 6 eller 7 lameller i en DR. Om det ska vara 6 river jag bara bort den gamla lamellen och drar fast skruvarna mot skuldran och problemet borde vara löst.

Kanon :tummenupp
Ett tips, Ta reda på vilket MOMENT skruvarna ska dras med
så vet att det är rätt.

/Mattias
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Tjolahoppsan va det kan bli fel....ibland!!
Har själv haft problem med ett nyligen gjort kopplingsbyte..bla bla bla...

Våtkoppling ja, du skrev att lamellerna var torra när du satte dit dom...eh!? ska dom inte läggas i oljebad i ca 4tim eller nåt innan du monterar dom??
Sen ska du ju smörja in lamellerna med olja innan du monterar dom.
Stålskivorna, dom var raka och fina eller?
Räcker med att en stålis e lite skev, så blir kopplingen inte rolig.
:zpy

Sen e det ju bra att veta om du ska ha 6 eller 7 lameller, ganska väsentligt nämligen :fakta

Tjipp!
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
får mototn puttra runt på tomgång med koppling så blir ju lamellerna saftiga och fina. Ringde schneiders och frågade. Problemet var att en lamell är en halv mm tunnare är de övriga och ska sitta innerst i kopplingskorgen och 6 "vanliga" utanför (tidigare var lamellpaketet för tjockt och skruvarna hade skruvat upp sig). Nu e skrotet på plats i rätt ordning och funkar som det ska. En erfarenhet rikare. Tack för tips och ideer :tummenupp
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top