Korrugerad plast - galet mycket kondens

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Satte upp ett plasttak över den öppna uteplatsen, polykarbonat ca 1 mm tjock. Fasiken vad blött det blir under taket.
Det regnar ju från undersidan av taket när temperaturen går från kallt till varmare och det måste bero på kondens. Det blir så blött att jag inte kan ha något känsligt under taket, infravärme behöver jag nog skruva ned för de blir ordentligt blöta. Jag hade lämnat kvar en liten digital köksvåg på bordet med en yta som inte suger åt sig och det var som att den stått ute under regn. Det är som stora regndroppar under hela taket så det är inte läckage vid skruvar eller skarvar.
Jag har liknande tak på andra sidan huset men har aldrig sett detta fenomen, antar att det inte finns något att göra. Har ni varit med om något liknande?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Satte upp ett plasttak över den öppna uteplatsen, polykarbonat ca 1 mm tjock. Fasiken vad blött det blir under taket.
Det regnar ju från undersidan av taket när temperaturen går från kallt till varmare och det måste bero på kondens. Det blir så blött att jag inte kan ha något känsligt under taket, infravärme behöver jag nog skruva ned för de blir ordentligt blöta. Jag hade lämnat kvar en liten digital köksvåg på bordet med en yta som inte suger åt sig och det var som att den stått ute under regn. Det är som stora regndroppar under hela taket så det är inte läckage vid skruvar eller skarvar.
Jag har liknande tak på andra sidan huset men har aldrig sett detta fenomen, antar att det inte finns något att göra. Har ni varit med om något liknande?
Varm (varmare än ute) fuktig luft, men knepigt att det blir på en öppen uteplats. Har du någon form av ventilation inifrån huset som mynnar ut under plasttaket?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Varm (varmare än ute) fuktig luft, men knepigt att det blir på en öppen uteplats. Har du någon form av ventilation inifrån huset som mynnar ut under plasttaket?

Nej, jag har ingen ventilation däremot fönster under taket fast det har jag under andra taket också. Det som skiljer är att de är fast fönster på andra sidan.
Inte speciellt blött idag men mätte med infraröd termometer och det är ca 3 grader på sidorna av fönstret och ca 7 grader på övre delan av fönsterkarmen, ca 0 till -1 grader ute. Kanske kommer det mycket värme från marken och husväggen som ställer till det då det finns en nedre våning (suterränghus)

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Gick ut och filmade nyss men det är mycket mindre kondens ikväll dock blir det droppar när jag drar med fingret. T.o.m under det lilla entrétaket blir det kondens.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hrm.. bortse från någons belastningsprov av fönsterbräda.
1000016006.jpg

Visst förekommer kondens men långtifrån ett problem, kalla det självdrag är i underkant = ena sidan öppen.
1000016007.jpg

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Lite kondens gör ju inget som du säger fast du har ju väggar och fönster och då är det förståeligt med lite kondens.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blir sådär, speciellt med kall snö på taket och när det sedan blir plusgrader och varmare luft under. Som kondensen på ett ölglas en varm sommardag.

Isolerande takplast blir lite bättre och isolering under (som tål och leder bort ev kondensvatten) ytterligare lite bättre. Jag har samma sak under mitt altantak och har lite olika lösningar på lut, men samtliga innebär att man bygger bort det tunna och enkla taket (tex lägger spånt och takpapp först).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Eller så är det bara att ta domkraften och justera vinkeln för att..

Nä men eftersom vårt klarar sig hjälpligt kan det vara så enkelt att mer än dubbla gradantalet gör skillnad. Damen som har bättre koll på det där, minns att det var ett tjatter om takutsprånget för att det inte skulle bli fiasko.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping